هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 813

اخبار کوتاه جهان

  یمن
عملیات علیه رژیم صهیونیستی با موشک بالستیک فراصوتی: سخنگوی نیروهای مسلح یمن: این موشک در مدت زمان ۱۱ دقیقه و ۳۰ ثانیه، مسافت ۲ هزار و ۴۰ کیلومتری را طی کرد که این امر منجر به ترس و وحشت صهیونیست‌ها شد، بیش از دو میلیون صهیونیست به سمت پناهگاه‌ها فرار کردند و این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ دشمن صهیونیستی رخ می‌دهد.

  کویت
قطر و کویت برای تأمین گاز کویت بهمدت ۱۵ سال، قرارداد امضا کردند: شرکت نفت کویت و شرکت انرژی قطر، توافق‌نامه بلندمدتی برای عرضه گاز طبیعی مایع به کویت، از سال 2025 به‌میزان حدود ۳ میلیون تن در سال به‌مدت ۱۵ سال امضا کردند.

  رژیم صهیونیستی
کشته شدن فرمانده 8200 در حمله اربعین حزبالله: روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد: هویت واقعی فرمانده واحد «8200» اسرائیل در یک رخنه امنیتی در اینترنت فاش شد که به‌گفته منابع اطلاعاتی اسرائیلی - انگلیسی، تماس با وی از حمله صبح یکشنبه قطع شده است که تأیید می‌کند، وی به‌همراه دستیاران و تعدادی از سربازانش کشته شده است.
اعتصاب سراسری در شهرهای فلسطین اشغالی از جمله در تلآویو: رسانه‌ها از آغاز اعتصاب سراسری در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی برای اعلام همبستگی با خانواده‌های اسرای صهیونیست در غزه و اعلام مخالفت با سنگ‌اندازی‌های کابینه نتانیاهو در مسیر امضای توافق مبادله اسرا خبر دادند. این اعتصاب شامل مدارس، دانشگاه‌ها، فرودگاه بن‌گوریون، بخش حمل و نقل و بخش‌های اقتصادی خواهد بود.

  چین
کاهش وابستگی چین به آمریکا: چین توانسته، با موفقیت روابط تجاری خود را متنوع کرده و وابستگی‌اش به آمریکا را به‌عنوان مقصد کالاهای تولیدی خود کاهش دهد. در حال حاضر سهم آمریکا از مجموع صادرات چین، به محدوده 16 درصد کاهش یافته است.

  اتحادیه اروپا
اروپا باید از شر جنگافروزان تحت کنترل ایالات متحده خلاص شود: جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا: هیچ کس نمی‌خواهد، در وضعیت جنگ با روسیه باشد؛ اما حملات تسلیحاتی اروپا علیه روسیه باید مجاز باشد. این وظیفه همه در اروپا خواهد بود که قبل از اینکه اروپا را در یک جنگ ویران‌گر فرو ببرند، از شر این جنگ‌افروزان تحت کنترل ایالات متحده خلاص شوند.
فروپاشی اقتصاد اتحادیه اروپا: ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا در گزارش خود به کمیسیون اروپا از فروپاشی اقتصاد اتحادیه اروپا خبر داد.

  ترکیه
دستگیری ۱۱۹ عضو مرتبط با داعش در ترکیه: وزیر کشور ترکیه که هفته گذشته از دستگیری ۶۵ عضو مرتبط با داعش خبر داده بود، اعلام کرد: ۱۱۹ نفر دیگر به اتهام عضویت در سازمان تروریستی داعش در این کشور دستگیر شده‌اند.

  عراق
تولید اولین نفربر زرهی بومی: ارتش عراق با توجه به نیاز مبرم یگان‌های مبارزه با تروریسم خود، بعد از خرید خط تولید شرکت چینی نورینکو، موفق به تولید اولین نفربر زرهی بومی خود شد.
گروهک تروریستی کومله خلع سلاح شد: گروهک تروریستی کومله، توسط دولت عراق خلع سلاح کامل شده و پس از ترک کامل مقرهایش، در کمپ سورداش در منطقه سلیمانیه مستقر شدند. قباد طالبانی، معاون نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: کومله باید مطیع اوامر ما و طبق مفاد توافق‌نامه امنیتی ایران و عراق عمل کند.

  روسیه
تغییر دکترین هستهای روسیه: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو در پاسخ به اقدامات غرب در مورد جنگ اوکراین، دکترین هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد.

  نامیبیا
توقیف کشتی حامل سلاح به رژیم صهیونیستی: نامیبیا کشتی حامل سلاح به رژیم صهیونیستی را توقیف کرد. وزیر دادگستری این کشور که در دادگاه لاهه از ابتدا همراه آفریقای جنوبی بود، می‌گوید: صدور اجازه حرکت به این کشتی، مغایر قوانین بین‌الملل و زیرپا گذاشتن قوانین حقوق بشر است.

 سوئد
سوئد عاملان هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را محاکمه میکند: دادستان ارشد سوئد در بیانیه‌‌ای، از محاکمه عاملان هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سال گذشته در این کشور خبر داد.

 آمریکا
ترور ترامپ نتیجه یک تصمیم شخصی و بدون عامل خارجی بوده است: مقام‌های آمریکایی می‌گویند: فردی که برای ترور دونالد ترامپ تلاش کرده بود، به‌تنهایی عمل کرد و هیچ نشانه‌ای از مداخله خارجی در آن وجود ندارد. اف‌بی‌آی در یک کنفرانس خبری تأکید کرد: انگیزه مهاجم در این سوءقصد، همچنان مجهول است و توماس کروکس - مهاجم ۲۰ ساله- «مخلوطی از عقاید» را داشت.

 عربستان
امکان فروش گاز اسرائیل به عربستان در صورت امضای توافقنامه عادیسازی: اسرائیل هیوم: اسرائیل در حال بررسی امکان فروش گاز به عربستان در صورت امضای توافقنامه عادی‌سازی است و سعودی‌ها علاقه زیادی به خرید گاز از اسرائیل نشان داده‌اند.

  هند
​​​​​​​
دورخیز هند برای تقویت زرادخانه هستهای خود: هند با الحاق زیردریایی SSBN INS Arighat و آزمایش موفق موشک AGNI-4 (با برد 4000کیلومتری) در حال تقویت زرادخانه هسته‌ای خود است. با افزایش رقابت آمریکا و چین و در چهارچوب رقابت‌های تسلیحاتی با پاکستان، هند در حال افزایش زرادخانه هسته‌ای خود با تحقیق و توسعه موشک‌های خانواده آگنی با برد 750 الی 7000 کیلومتری و زیر دریایی خانواده SSBN Aridaman است.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه