هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 یادبود آیت‌الله حاج شیخ علی کورانی عاملی(ره)

 یادبود آیت‌الله حاج شیخ علی کورانی عاملی(ره)

آیت‌الله علی کورانی از علمای شیعه اهل لبنان، پژوهشگر تاریخ اسلام و اندیشه‌های مذاهب اسلامی و بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری المعجم الفقهی است که در ایران، بیشتر با کتاب عصر ظهور که در ارتباط با مهدویت در احادیث اسلامی است، شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایکنا، وی در سال ۱۹۴۴ میلادی در روستای یاطر در نبطیه در جنوب لبنان در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد و به تشویق آیت‌الله سید عبدالحسین شرف‌الدین به مدرسه دینی رفت و زیر نظر شیخ ابراهیم سلیمان درس‌های مقدماتی را گذراند. در سال ۱۹۵۸ میلادی در چهارده سالگی به شهر نجف رفت و دروس مقدمات و سطح را در نزد آیات عظام محمدتقی فقیه، سیدعلاء بحرالعلوم، شیخ باقر ایروانی و سیدمحمدباقر(ره) حکیم خواند و در درس خارج آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی و شهید سیدمحمد باقر صدر شرکت کرد.
آیت‌الله کورانی از اواسط دهه ۶۰ میلادی، به‌عنوان نماینده چند مرجع شیعه از جمله آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی(ره)، در کشور‌های عراق و کویت فعالیت داشت. عمده فعالیت‌های او علیه حزب بعث عراق و اندیشه‌های کمونیسم بود. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به لبنان بازگشت.
آیت‌الله کورانی پس از انقلاب اسلامی به ایران آمد و به پژوهش در این زمینه‌ها پرداخت: احادیث اسلامی درباره حضرت مهدی(عج)، تاریخ تدوین قرآن، معنی واژه‌های قرآن (نقد کتاب مفردات راغب)، سیره نبوی(ص)، تاریخ امامان شیعه(ع) و نقد اندیشه‌های وهابیت.
وی با حمایت آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی(قد)، بنیادی به‌نام مرکز المعجم الفقهی را راه‌اندازی کرد و سپس با حمایت آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرکز «المصطفی للدراسات الدینیه» را برای پژوهش در اندیشه‌های اسلامی بنیان گذاشت؛ همچنین اقدام به راه‌اندازی پایگاهی به‌نام کتابخانه اهل‌البیت(ع) نمود که در بردارنده حدود 7 هزار کتاب از منابع شیعه و اهل‌سنت می‌باشد.
آیت‌الله کورانی از حدود سال ۱۹۹۸ به مناظره و گفت‌وگو‌های اینترنتی با عالمان مذاهب دیگر، به‌ویژه عالمان وهابی پرداخت و پس از آن، به‌تدریج، به ارائه برنامه‌های پرسش و پاسخ در تلویزیون‌های عربی‌زبان پرداخت که باعث شهرت او در جهان عرب شد.
مرحوم آیت‌الله  علی کورانی، از شاگردان و یاران شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) و از اعضای فعال حزب الدعوه بود و به‌همین واسطه برخی از بزرگان و فرماندهان حزب‌الله را ایشان به این حزب آورد. وی در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی فعالیت زیادی داشت و از مؤسسان مساجد، حسینیه‌ها و بیمارستان رسول اکرم(ص) بیروت بود.
٭  تألیفات
- طریقه حزب‌الله؛
- الممهدون للمهدی؛
- عصر الظهور؛
- ملائکه الغیب قادمون؛
- تدوین القرآن؛
- قرآن و علی(ع)؛
- مصر و اهل البیت(ع)؛
- العقائد الإسلامیة (۵ جلد)؛
- الانتصار (۹ جلد)؛
- الوهابیة والتوحید؛
- الوحدة الإسلامیة من وجهة نظر أهل البیت(ع)؛
- مشکلة تعویم الإجتهاد فی الفقه والعقائد؛
- ألف سؤال واشکال علی المخالفین لأهل البیت الطاهرین (۳ جلد)؛
- السیرة النبویة عند أهل البیت(ع) (۳ جلد)؛
- جواهرالتاریخ (۵ جلد) (زندگی سیاسی امامان شیعه از امام علی‌(ع) تا امام صادق(ع)؛
- الإمام الکاظم(ع) سید بغداد؛
- الإمام محمد الجواد(ع)؛
- الإمام علی الهادی(ع) عمر حافل بالجهاد والمعجزات؛
- الإمام الحسن العسکری(ع) والد الإمام المهدی الموعود(عج)؛
- المعجم الموضوعی لأحادیث الإمام المهدی(عج)؛
- کیف رد الشیعة غزو المغول؛
- قراءة جدیدة لحروب الردة؛
- قراءاة جدید للفتوحات الاسلامیة (۲ جلد)؛
- نظرات الی المرجعیة؛
- الرد علی الفتاوی المتطرفة؛
- أجوبة علی أسئلة بعض علماء الطالبان؛
- مسائل مجلة جیش الصحابة؛
- الموظف الدولی (درباره احمد الکاتب)؛
- آیات الغدیر؛
- ثمار الأفکار؛
- عصر الشیعة؛
- إلی طالب العلم (زندگی‌نامه)؛
- سلسلة القبائل العربیة فی العراق (۱۰ جلد)؛
- فعالیات صهیونیة وهابیة فی‌العراق؛
- دجال البصرة (درباره احمد الحسن مدعی مهدویت در عراق)؛
- أسئلة مهدویة؛
- درر النحو؛
- معرفة الله؛
- بشارة النبی(ص) بالأئمة الإثنی عشر(ع)؛
- تفسیر آیات الغدیر الثلاث؛
- صراع قریش مع النبی(ص)؛
- من أدعیة الحبیب المصطفی(ص)؛
- حقوق الإنسان عند أهل‌البیت(ع)؛
- کتاب الحق المبین فی معرفة.
٭  رحلت
آیت‌الله شیخ علی کورانی عاملی، 30 اردیبهشت در قم دارفانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت. پیکر این عالم دینی، ۳۱ اردیبهشت با حضور جمع زیادی از استادان و طلاب حوزه‌های عرب‌زبان، استادان و شخصیت‌های علمی حوزه و دانشگاه و شاگردان آن‌مرحوم از مسجد امام حسن عسکری(ع) تا حرم مطهر حضرت معصومه(ع) تشییع شد و برای خاکسپاری به لبنان منتقل شد.
آیت‌الله‌العظمی بشیر نجفی، آیات؛ سیدابراهیم رئیسی، سید محمدتقی مدرسی از علمای عراق، حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سیده‌زهره برقعی مدیر جامعةالزهرا(ع) در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال این عالم دینی را تسلیت گفتند.

  دفتر آیت‌الله‌العظمی بشیر نجفی
«من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلاً».
با کمال تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم برجسته جناب محقق بزرگوار شیخ علی الکورانی العاملی را دریافت کردیم.
آن‌مرحوم با مشارکت فعال در گسترش آگاهی و تهذیب نفس و دفع شبهات از دین حضرت محمد مصطفی(ص) و خاندان مطهرش، نمونه‌ای از دانش‌پژوهان و حامیان عقاید اهل‌بیت(ع) بود.
شیخ علی الکورانی عمر شریف خود را در طلب علم و دانش گذراند و صدای خود را به دورترین نقاط زمین رساند.
ضمن عرض تسلیت به حضرت ولی‌الله الاعظم صاحب العصر والزمان(عج)، خانواده محترم ایشان، شاگردانش و تمامی مؤمنان، از خداوند متعال برای ما و ایشان صبر و اجر جزیل مسئلت داریم.

  شهید آیت‌الله  سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور
إذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی ألإسلام ثلمة لا یسدها شیء
درگذشت عالم وارسته، علامه علی کورانی عاملی پژوهشگر، محقق و نویسنده برجسته لبنانی و مدیر فقید مرکز «تحقیقات‌ المعجم الفقهی»، موجب اندوه و تألم خاطر شد.
این روحانی مجاهد و پرتلاش با حضور فعال در عرصه‏‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی، سالیان متمادی از عمر شریف خود را در کنار تبیین و ترویج معارف اسلامی، صرف انجام فعالیت‌های اجتماعی و خیرخواهانه ازجمله ساخت مسجد و بیمارستان و تأسیس مراکز علمی و آموزشی کرد و آثار ماندگاری از خود بر جای گذاشت که قطعاً توشه‌‏ای گران‌بها برای آخرت ایشان خواهد بود.
اینجانب این ضایعه را به حوزه‌‏های علمیه، محضر علمای اعلام ایران و لبنان، دوستداران و بیت مکرم آن‌مرحوم تسلیت می‏‌گویم و از درگاه خداوند سبحان برای ایشان علو درجات و حشر با اولیای الهی را مسئلت دارم.

  آیت‌الله سید محمدتقی مدرسی
با کمال تأسف خبر درگذشت عالم و محقق حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ علی الکورانی را دریافت کردیم.
آن فقید سعید، بخش اعظم عمر پربرکت خود را در راه دفاع از مذهب حق، نشر و تبلیغ سیره اهل‌بیت(ع) و احیای سیره و احادیث شریف‌شان گذراند.
از خداوند متعال خواستاریم که او را مشمول رحمت واسعه خود قرار دهد و در بهشت برین خود در جوار پیامبر اعظم(ص) و خاندان پاکش(ع) قرار دهد و به خانواده‌اش صبر و آرامش عنایت فرماید.

  آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
درگذشت روحانی مجاهد آیت‌الله حاج شیخ علی کورانی، از محققان و اندیشمندان علوم اسلامی موجب تأثر و تألم گردید. آن‌مرحوم در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی در لبنان فعالیت‌های زیادی داشت و در عراق نیز، از همراهان و شاگردان حضرات آیات عظام خوئی، حکیم و سید محمدباقر صدر(ره) به‌شمار می‌رفت.
این فقیه مجاهد، در کنار مبارزات سیاسی و انقلابی ضد رژیم بعث در مسیر فعالیت‌های علمی و فقهی نیز منشأ اثر بود و پس از حضور در ایران، با تأسیس مراکز «معجم فقهی» و «المصطفی للدراسات الدینیه» و تألیف، تدریس و پژوهش، عمر خود را در راه ترویج معارف مکتب اهل‌بیت(ع) صرف کرد.
این‌جانب ارتحال این عالم جلیل‌القدر را به حوزه‌های علمیه عراق، لبنان و ایران و همه ارادتمندان به آن‌مرحوم تسلیت عرض می‌کند و از خداوند متعال برای آن فقیه مجاهد، علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارد.

  آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه
إنا لله وإنا إلیه راجعون
با کمال تأسف خبر ارتحال عالم مجاهد، تاریخ‌پژوه و عالم مهدوی حضرت استاد شیخ علی کورانی موجب تألم حوزه‌های علمیه و مسلمانان و شیعیان گردید.
ایشان از مبارزان و فعالان جبهه مقاومت در برابر صهیونیسم جهانی و استکبار بوده و با قدم‌هایی استوار، همت بلند و انگیزه‌ای بالا عمری را در راه مبارزه و اتحاد و اعتلای اسلام و خدمت به مسیر مقاومت گذراند و در این ‌مسیر از هیچ کوشش و ایثارگری فروگذار نکرد.
آن مرحوم از شاگردان و معتمدین مراجع و شخصیت‌های بزرگ عالم تشیع به‌خصوص حضرت آیت‌الله خویی و شهید صدر(ره) و از فعالان سیاسی اجتماعی بود که خدمات ارزنده‌ای برای ملت لبنان ارائه کرده بود.
این‌جانب از طرف حوزه علمیه قم برای آن عالم خلیق و انقلابی رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌کنم.

  سیده‌زهره برقعی مدیر جامعةالزهرا(ع)
​​​​​​​ارتحال عالم مجاهد شیخ علی کورانی را که عمر بابرکت خود را در راه نشر و ترویج مکتب اهل‌بیت(ع) و خدمت به اسلام عزیز صرف کرد، به حوزه‌های علمیه، طلاب، فضلا، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان ایشان به‌ویژه دختران بزرگوار آن‌مرحوم که از دانش‌آموختگان و همکاران جامعةالزهرا(ع) هستند، تسلیت عرض می‌نمایم. از درگاه حضرت حق برای آن عالم وارسته که از شاگردان و یاران شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) و نماینده حضرات آیات حکیم و خویی(ره) در کویت بود و در جنبش‌های سیاسی و اجتماعی در عراق و لبنان فعالیت‌های گسترده‌ای داشت، علو درجات و حشر با اهل‌بیت(ع) و برای بازماندگان، طول عمر باعزت و صبر و اجر فراوان مسئلت دارم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه