هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جههان

اخبار کوتاه جهان - شماره 796

اخبار کوتاه جههان

  ترکیه
ترکیه ادعای رهگیری موشکهای ایران را تکذیب کرد: مرکز مبارزه انتشار اخبار گمراه‌کننده ترکیه وابسته به اداره ارتباطات ریاست جمهوری این کشور، ادعاهای منتشرشده درباره رصد و رهگیری موشک‌های شلیک‌شده از ایران به فلسطین اشغالی در تاریخ سیزدهم ماه آوریل از طریق پایگاه راداری کوراجیک در استان ملاطیه ترکیه را تکذیب کرد.
اردوغان پس از 12 سال به عراق سفر کرد: اردوغان در بغداد با مقامات ارشد عراقی دیدار و درباره مسائلی مانند آب، تروریسم و سرمایه‌گذاری گفت‌وگو کرد. این سفر بعد از 12 سال انجام گرفت.

  آمریکا
حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را هم غافلگیر کرد: مقیاس اولین حمله مستقیم ایران به اسرائیل با بدترین سناریوهای آژانس‌های جاسوسی آمریکا مطابقت داشت. مقام‌های آمریکایی این اظهارات را در گفت‌وگو با وال‌استریت ‌ژورنال درباره حمله تنبیهیِ ایران به اسرائیل گفته‌اند. این نشریه نوشته: حتی زمانی که مقام‌های اطلاعاتی آمریکا می‌دانستند که ایران موشک‌ها را از انبار خارج کرده و روی پرتابگرها قرار داده، مقیاس طرح حمله ایران برای سازمان‌های اطلاعاتیِ آمریکا روشن نبود.
پایگاههای آمریکا در نیجر تخلیه میشود: روزنامه نیویورک‌ تایمز گزارش داد: آمریکا ۱۰۰۰ پرسنل نظامی را در ماه‌های آینده از نیجر خارج می‌کند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سران کاخ سفید و وزارت جنگ آمریکا تلاش بسیاری کردند با تهدید و تطمیع، این پایگاه مهم را در نیجر حفظ کنند؛ اما به نظر می‌رسد که دوران حضور غرب در غرب آفریقا به سر آمده است.
تصویب کمکهای مالی آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان: مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا، پیش‌نویس طرح ۶۱ میلیارد دلاری کمک به اوکراین شامل ۲۳ میلیارد دلار برای پر کردن مجدد زرادخانه خود آمریکا، 26.4میلیون دلاری به رژیم صهیونیستی و8.2 میلیون دلاری به تایوان را تأیید کرد.
سناتور آمریکایی دادگاه بینالمللی لاهه را تهدید به تحریم کرد: تام‌کاتن: من به مقامات دادگاه بین‌المللی کیفری هشدار می‌دهم، اگر در کنار ایران و حماس بایستید و وارد نبرد سیاسی در مقابل اسرائیل شوید، تحریم خواهید شد. همین حالا دلارهای خود را از آمریکا خارج و با سفر مجدد به آمریکا خداحافظی کنید.
همدستی واتساپ با اسرائیل برای کشتار مردم غزه: برنامه «واتساپ» که متعلق به شرکت آمریکایی «متا» است، به طرح اسرائیل برای هدف قرار دادن فلسطینی‌ها از طریق یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی کمک می‌کند. اسرائیل از سامانه‌ای که مجهز به هوش مصنوعی است به‌نام «لاوندر» برای شناسایی فلسطینی‌ها در غزه و سپس هدف قرار دادن آنها استفاده می‌کند.

   کویت
لغو و تعطیلی ۶ سفارت و کنسولگری کویت: وزارت خارجه کویت از لغو و تعطیلی۶ سفارت و کنسول‌گری این کشور خبر داد؛ علت این اقدام، «عقلانی‌سازی» فعالیت‌های خارجی کشور اعلام شده است.5 سفارت‌خانه کویت در جمهوری فدرال میانمار، پادشاهی کامبوج و جمهوری‌های دموکراتیک لائوس، گابن و زیمبابوه و کنسول‌گری کویت در شهر هوشی‌مین در جمهوری سوسیالیستی ویتنام بسته شدند.

  رژیم صهیونیستی
نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد: شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی: نگرانی‌ها در تل‌آویو درخصوص احتمال صدور حکم بازداشت مقامات از جمله نتانیاهو توسط دیوان لاهه افزایش یافته است. به‌همین ‌دلیل نتانیاهو از وزرای خارجه آمریکا و انگلیس کمک خواسته است.

 مصر
اعتراف مصر به تخریب بیش از 1500 تونل گروههای مقاومت: ضیاء‌رشوان رئیس بخش اطلاع‌رسانی مصر اعتراف کرد: این کشور، بیش از ۱۵۰۰ تونل در مجاورت نوار غزه را منهدم کرده و دیوار مرزی با غزه را تقویت کرده است.

 عربستان
تشکیل کشور فلسطین در ازای عادیسازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی: دولت آمریکا در حال تلاش برای دستیابی به یک توافق بلندمدت است که بر اساس آن، رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار خواهد داد تا در ازای عادی‌سازی روابط با عربستان، تشکیل کشور فلسطین را بپذیرد.
ترکیه؛ نمیتوانیم از سود تجارت با اسرائیل بگذریم: نیهات زیبکچی، معاون رئیس حزب حاکم ترکیه: ما قتل عام اسرائیل در غزه را محکوم می‌کنیم؛ اما در مورد بخش‌هایی از تجارت که به کسی ضرر نمی‌رساند، ماجرا متفاوت است؛ زیرا اسرائیل کشوری است که ما با آن قرارداد تجارت آزاد داریم؛ یعنی کشوری که ۶ برابر واردات‌مان از آن، به آن صادر می‌کنیم.

  اتحادیه اروپا
وزرای خارجه اتحادیه اروپا با گسترش تحریمها علیه ایران موافقت کردند: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشستی در لوکزامبورگ، تصمیم سیاسی به گسترش تحریم‌ها علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران و صادرات آن گرفتند.

  عراق
امضای قرارداد بین عراق و ترکیه برای ایجاد یک کریدور برای اتصال خلیج فارس به ترکیه و اروپا: عراق و ترکیه قراردادی را برای ایجاد یک کوریدور جهت اتصال خلیج فارس به ترکیه و اروپا امضا کردند.

  چین
توقف استفاده از دلار آمریکا در روابط دوجانبه اقتصادی چین و روسیه: بلومبرگ: چین و روسیه استفاده از دلار آمریکا در روابط دوجانبه اقتصادی را تقریباً، به‌طور کامل متوقف کرده‌اند.
سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیکتاک را تصویب کرد: مجلس سنای آمریکا به لایحه‌ای رأی داد که براساس آن، مالک چینی تیک‌تاک باید برنامه خود را ظرف حدود ۹ ماه واگذار کند. در غیر این‌صورت تیک‌تاک با ممنوعیت فعالیت مواجه خواهد شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه