هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل امام خامنه‌ای، مراجع عظام علما و مسئولان نظام از خدمات آیت‌الله نمازی(ره)

تجلیل امام خامنه‌ای، مراجع عظام علما و مسئولان نظام از خدمات آیت‌الله نمازی(ره)

عالم پارسا آیت‌الله عبدالنبی نمازی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی‌فقیه در کاشان، پس از عمری ترویج مکتب اهل‌بیت(قد)، فعالیت‌های مبارزاتی پیش از انقلاب، تألیف آثار ارزشمند، تربیت شاگردان و نقش‌آفرینی در مناصب نظام اسلامی، ۸ بهمن دعوت حق را لبیک گفت. امام خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله‌العظمی مظاهری، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیات؛ سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سران قوا، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران و سیده‌زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا (س) در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم مجاهد را تسلیت گفتند.

 امام خامنه‌ای
بسم‌الله الرحمن الرحیم
در گذشت عالم مجاهد مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالنبی نمازی(ره) را به خانواده گرامی و همه‌ بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. مجاهدت طولانی‌مدت این مرحوم در بخش‌های مختلف قضائی و نظامی و امامت جمعه همراه با کار علمی در حوزه‌های علمیه، نشانه‌ ارزشمند این روحانی بزرگوار است. رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسئلت می‌کنم.

 آیت‌الله‌العظمی مظاهری
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
درگذشت مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ عبدالنبی نمازی(رض) که عمر شریف خویش را در خدمت به اسلام و انقلاب اسلامی و حوزه‌های علمیه و ترویج معارف اهل‌بیت عصمت و طهارتن(قد) مصروف داشتند، موجب تأسف گردید.
ضمن اظهار تسلیت به خاندان گرامی ایشان، از پیشگاه حضرت حق‌تعالی، علوّ درجات این عالم مکرّم و حشر و نشر ایشان با اولیای معصومین(قد) و صبر و اجر بازماندگان محترم را مسألت می‌کنم.

  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انا لله وانا الیه راجعون
رحلت عالم مجاهد و فقیه جلیل‌القدر آیت‌الله آقای حاج شیخ عبدالنبی نمازی(ره) موجب تألم و تأثر گردید. این دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه نجف و قم، عمر پربرکت خود را در خدمت به مکتب اهل‌بیت(قد) و نظام اسلامی گذاشت و در سنگر تدریس علوم اسلامی از مدرسان برجسته و در سنگر جهاد نظامی از پیشکسوتان عرصه ایثارگری بود.
این جانباز جبهه‌های دفاع مقدس، حقیقتاً آراسته به زیور علم و عمل بود و جهاد در راه خدا را با تدریس و تألیف، خدمت در مناصب قضایی، امامت جمعه و مبارزه با متجاوزان بعثی و منافقین کوردل در عملیات مرصاد، به منصه ظهور رسانده بود.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رحلت این عالم پرهیزگار را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عج) مقام معظم رهبری-مدظله العالی-، مراجع عظام تقلید -دامت‌برکاتهم-، حوزه‌های علمیه و همچنین به بیت مکرم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن عالم وارسته علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستار است.

 آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)
خبر ارتحال آیت‌الله حاج شیخ عبدالنبی نمازی(ره) که عمر خود را در راه خدمت به اسلام، نظام اسلامی و مردم شریف و متدین ایران گذاشت، موجب تأثر و تألم اینجانب گردید.
فقیه متألهی که در عرصه‌های گوناگون جهاد در راه خدا، از جهاد نظامی گرفته تا جهاد تبیین و تعلیم و تهذیب، از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و حاصل آن تلاش‌ها نیز، جانبازی در جبهه‌های حق علیه باطل، تربیت شاگردان مکتب اهل‌بیت(قد)، تألیفات ماندگار، خطابه‌های تأثیرگذار و سایر باقیات الصالحاتی است که از ایشان برجای مانده است.

  آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه
آن روحانی والامقام، افزون بر فعالیت‌های مبارزاتی پیش از انقلاب، با تألیف آثار ارزشمند، تربیت شاگردان و نقش‌آفرینی‌های اثرگذار در قوه قضائیه، مجلس خبرگان رهبری و سنگر امامت جمعه، جلوه‌های درخشانی از حیات مؤمنانه و عالمانه خود را به تصویر کشیده و خاطرات ماندگاری در اذهان مردم و حوزویان بر جای گذاشت و ان‌شاءالله حوزه علمیه قم و طلاب و فضلای جوان و عزیز حوزه، مقام آن دانشمند ارزنده را گرامی داشته و از او الگو خواهند گرفت.

 حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور
این روحانی مجاهد و انقلابی که از مبارزان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود، پس از کسب فیض از محضر اساتید بزرگ حوزه‏های علمیه نجف اشرف و قم، در کنار ترویج و تبیین معارف اسلامی و تربیت طلاب و شاگردان، با قبول مسئولیت‏های مختلف قضایی، سیاسی و فرهنگی از جمله دادستانی کل کشور، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه کاشان، خدمات ماندگاری از خود برجا گذاشت که یقینا توشه‏ای گران‌بها برای آخرت ایشان خواهد بود.
اینجانب ضایعه فقدان این عالم وارسته را به حوزه‏‌های علمیه، مجلس خبرگان رهبری، شاگردان، علاقه‌مندان به ‏ویژه بیت مکرم و سایر بازماندگان آن مرحوم تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و هم‏نشینی با ائمه اطهار (قد) را مسألت دارم.

  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه
رحلت آیت‌الله عبدالنبی نمازی، موجب تألم و تأثر شد.
این عالم جلیل‌القدر قبل از انقلاب از جمله همراهان علی‌الدوام نهضت حضرت امام خمینی(ره) بودند و پس از انقلاب اسلامی هم در مسئولیت‌های مختلف از جمله در سمت دادستانی کل کشور دارای خدمات ارزنده‌ای بودند. این عالم پارسا و مجاهد در سنگر نمایندگی ولی‌فقیه در کاشان و مجلس خبرگان رهبری نیز، منشأ اثر و خدمات بودند.
اینجانب رحلت آیت‌الله نمازی را به خانواده‌ گرامی، اقربا، جامعه مدرسین، علمای قم، کاشان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت گفته و از خداوند متعال علوّ درجات و قبول خدمات ایشان را مسألت دارم.

  دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
این فقیه پارسا و مهذب از مبارزان دوران نهضت‌ اسلامی بودند که علی‌رغم دستگیری، تلاش چشمگیری در روشنگری مردم داشتند و پس از پیروزی انقلاب با حضور فعال در جبهه‌ها در دوران‌ دفاع مقدس و خدمتگزاری در عرصه‌های ترویج شعائر مذهبی، معارف‌ دینی ‌و همچنین به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه سابق کاشان و مسئولیت‌های قضایی، خدمات شایان و کارنامه ارزشمندی از خویش برجای گذاشتند.
ضمن عرض تسلیت به روحانیت و حوزه‌های محترم علمیه، مردم شریف استان بوشهر و بیت معزز، علو درجات و رضوان‌ الهی برای این روحانی جلیل‌القدر و صبر و اجر برای بازماندگان از درگاه خداوند رحمان مسئلت می‌کنم.

  حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه‌های علمیه خواهران
ارتحال عالم ربانی، فقیه عالی‌قدر، استاد پارسا و پرهیزکار و روحانی مبارز دوران نهضت اسلامی و دوران پس از انقلاب، آیت‌الله عبدالنبی نمازی(ره) عضو مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام جمعه و نماینده سابق ولی‌فقیه در کاشان که عمر خود را در راه خدمت به اسلام، نظام اسلامی و مردم شریف و متدین ایران گذاشت، موجب تأسف و تأثر وافر گردید.
اینجانب رحلت آن روحانی جلیل‌القدر را به محضر امام عصر ارواحنافداه، رهبر معظم انقلاب اسلامی، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه، خانواده مکرمشان، ارادتمندان و شاگردان، مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین، جامعه روحانیت و ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.

  سیده‌زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا(س)
بسم‌الله الرحمن الرحیم/ انالله و انا الیه راجعون
قال امیرالمومنین علیه‌السلام: اذا مات العالم انثلم فی‌الاسلام ثلمة لاتُسدّ الی یوم القیامه (الخصال ج۲ ص ۵۰۵)
ارتحال فقیه مجاهد و عالم انقلابی آیت‌الله عبدالنبی نمازی را که عمر با برکت خود را در راه نشر و ترویج مکتب اهل‌بیت (قد) و خدمت به نظام اسلامی صرف کرد، به حوزه‌های علمیه، طلاب، فضلا، شاگردان، ارادتمندان و بازماندگان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.
از درگاه حضرت حق برای آن عالم وارسته که مدال افتخار جانبازی دوران دفاع مقدس را نیز در کارنامه زندگی داشت، علو درجات و حشر با اهل‌بیت (قد) و برای بازماندگان طول عمر با عزت و صبر و اجر فراوان مسالت دارم.

  آیت‌الله نمازی همواره پیرو امامین انقلاب بود
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محسن اراکی، 10 بهمن در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت‌الله عبدالنبی نمازی(ره) که با حضور آیات‌؛ حسینی بوشهری، محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدجواد شهرستانی، علما، فضلا، اساتید، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری و اقشار مختلف مردم در مسجد اعظم قم برگزار شد، بیان کرد: این عالم ربانی در طول عمر شریف خود، همواره همراه مردم و یار امامین انقلاب بود و از برکات حضور ایشان در عرصه‌های مختلف بهره‌مند بودیم.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: برای هر امتی، هیچ نعمتی بالاتر از وجود عالمان آگاه ‌به ‌دین خدا و مصالح مردم و راهبری آن‌ها به سوی اهداف بزرگ نیست؛ عالمان باتقوا، خداترس و دنیاگریز، خداشناس، بصیر و دلسوز مردم از نعمت‌های خوب هر مجموعه و امتی هستند.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: جامعه شیعی این امانت بزرگ را طی صدها سال از دست ظالمان، قدرتمندان و دشمنان حفظ کرد تا امروز حرف اول را در منطقه اسلامی، پیروان اهل‌بیت‌(قد) بزنند.
وی اظهار کرد: بنده افتخار بیش از ۵۰ سال آشنایی با آیت‌الله نمازی داشتم و ایشان را به تقوا، علم، فضل، تواضع، مردم‌داری، آگاهی و... می‌شناختم؛ ایشان همواره پیرو خط اهل‌بیت(قد) و امامین انقلاب بودند.
آیت‌الله اراکی تصریح کرد: هر ایستادگی، مقاومت، خیر و برکتی که امروز در جامعه رخ داده، از پای منبرهای علمای فاضل و آگاهی همچون آیت‌الله نمازی(ره) بوده است.
عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: امروز قدرت به خانه حضرت علی(ع) برگشته و این پیروان اهل‌بیت‌(قد) هستند که در برابر قدرتمندان ستمگر جهان ایستادگی می‌کنند.
وی افزود: کدام قدرتی را می‌شناسید که در برابر استکبار و صهیونیسم و تحریم‌های ظالمانه آمریکا، با قدرت ایستادگی کند؛ امروز قدرت و نفوذ ولایت است که در سراسر جهان حرف برای گفتن دارد.
آیت‌الله اراکی عنوان کرد: امروز چگونه شده است که ایران، جنوب لبنان، یمن، عراق و... در برابر زورگوهای ظالم ایستادگی می‌کنند؛ این‌ها همه از انقلاب اسلامی ایران نشأت گرفته‌اند؛ ایرانی که پیرو اهل‌بیت(قد) است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: این مقاومت‌ها در تاریخ بشر نمونه و نظیری نداشته؛ چه قدرت و عاملی توانست، موضوع مقاومت را در جامعه ما زنده و پویا کند. عالمان عادل، امام خمینی(قد) و امام خامنه‌ای آن قدرت و عاملی هستند که باعث شدند، پیام مقاومت به مظلومان جهان رسیده تا برابر ظالمان ایستادگی‌ کنند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: مردم ما امروز آماده‌اند، با دریافت یک پیام از عالمان جامعه خویش، بار دیگر در عرصه‌های مختلف از خودگذشتگی و ایثار کنند؛ جامعه ما امروز آماده شنیدن سخن عالمان است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: راز نهفته در قدرت جبهه مقاومت در عراق، غزه، لبنان‌، یمن و... شهادت‌طلبی است که مردم این کشورها به دنبال آن هستند.
وی افزود: ما امروز به پیروزی اطمینان داریم و می‌دانیم که امت حزب‌الله همواره پیروز است؛ امروز رسانه‌های دشمنان از هر ظرفیتی استفاده می‌کنند تا با اخبار ناامیدکننده ما را سست کنند؛ اما می‌دانیم، با عزمی که داریم پیروزیم.

  زندگی‌نامه
​​​​​​​آیت‌الله‌ عبدالنبی‌ نمازی‌ در سال‌ ۱۳۲۷ در شهر بوشهر به‌ دنیا آمد. وی پس‌ از طی‌ دوره‌ دبستان‌، به‌ حوزه‌ علمیه رو آورد و پس‌ از طی‌ دروس‌ ادبیات‌ عرب‌ در آبادان‌، در سال‌ ۱۳۴۱ به‌ نجف‌ اشرف‌ عزیمت‌ کرد و در مدرسه‌ علمیه‌ بادکوبه‌ سکونت‌ گزید. او پس‌ از چند سال‌ بهره‌مندی‌ از آن‌ شهر مبارک‌ و از استادان‌ وارستة‌ آن‌ دیار، به‌ قم‌ مراجعت‌ نمود تا از محضر عالمان‌ آن‌ دیار نیز بهره‌مند شود. در قم‌ نیز به‌ درس‌ خارج‌ بسیاری‌ از بزرگان‌ راه‌ یافت‌.
فعالیت‌های‌ علمی‌ و فرهنگی‌
آیت‌الله‌ نمازی‌ در سالیان‌ متمادی‌، خدمات‌ علمی‌ و فرهنگی‌ بسیاری‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. او در مدت‌ اقامت‌ خود در نجف‌ اشرف‌ و پس‌ از آن‌، همواره‌ بر امر تدریس‌ اشتغال‌ داشته،‌ کتب‌ دروس‌ مقدماتی‌ و ادبیات‌ عرب‌، لمعتین و معالم‌ را در نجف‌ اشرف‌ تدریس‌ کرد و پس‌ از مراجعت‌ به‌ قم‌ نیز، بارها کتب‌ دوره‌ سطح‌ شامل‌ رسائل‌، مکاسب‌، کفایتین‌ را برای‌ طلاب‌ مستعد تدریس‌ نموده‌ و از این‌ رهگذر، شاگردان‌ بسیاری‌ به‌ مکتب‌ امام‌ صادق‌(ع) تقدیم‌ کرده‌ است‌.
او همچنین‌ با تشکیل‌ جلسات‌ تفسیر، به‌ مباحثه‌ و مداقه‌ آیات‌ قرآن‌ پرداخت‌ که‌ این‌ جلسات،‌ حدود پنج‌ سال‌ به‌طول‌ انجامید. او در طی‌ آن‌ سال‌ها، تألیفات‌ بسیاری‌ نگاشته‌ و در زمینه‌های‌ گوناگون‌ به‌ پژوهش‌ پرداخته‌ است‌.
فعالیت‌های‌ سیاسی‌
او از نخستین‌ سال‌های‌ نهضت‌ امام‌ خمینی‌(ره) همواره‌ پشتیبان‌ آن‌ بوده‌ و از هیچ‌ کوششی‌ در آن‌ راه،‌ دریغ‌ نورزیده‌ است‌. در زمان‌ دستگیری‌ امام‌(ره) از شمار اجتماع‌کنندگان‌ در مقابل‌ بیوت‌ مراجع‌ بود که‌ خواستار اقدام‌ جدی‌ علما برای‌ آزادی‌ امام‌(ره) بوده‌اند. در دوره‌ تبعید امام‌(ره) به‌ عراق‌، جزء استقبال‌کنندگان‌ از ایشان‌ در کربلا بود و همواره‌ مقید بود، در نجف‌ نمازهای‌ ظهر و عصر و مغرب‌ و عشاء را به‌ امامت‌ آن‌ مرجع‌ عظیم‌الشأن‌ اقامه‌ کند. در ایران‌ نیز در طی‌ سال‌های‌ پیش‌ از انقلاب،‌ بارها به‌ نقاط‌ گوناگون‌ کشور سفر کرد و به‌ افشاگری‌ درباره مفاسد رژیم‌ پهلوی‌ پرداخت‌ که‌ این‌ مسأله‌ موجب‌ چندین‌بار احضار و بازجویی‌ وی‌ شد و گاه‌ به‌ زندانی شدنش ‌انجامید.
حضور در دفاع مقدس
آیت‌الله‌ نمازی‌ بارها در جبهه‌های‌ دفاع‌ مقدس‌ حاضر شد و در یکی‌ از عملیات‌های‌ جبهه‌ جنوب‌، بر اثر بمباران‌ سنگین‌ شیمیایی‌، از ناحیه‌ چشم‌ و سینه‌ مجروح‌ شد. چندی‌ بعد نیز، در عملیات‌ مرصاد بر اثر اصابت‌ ترکش‌ به‌‌سختی‌ مجروح‌ ‌شد.
مسئولیت‌ها
برخی‌ از مسئولیت‌های‌ او پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌: ـ قاضی‌ شرع‌ دادگاه‌های‌ انقلاب‌ اسلامی‌غرب‌ کشور طی‌ سال‌های‌ ۵۸ و ۵۹؛  نمایندگی‌ امام‌ و فرماندهی‌ سپاه‌ منطقه‌ ۲ کشوری‌؛مسئولیت‌ بخش‌ آمار و بررسی‌ شورای‌ مدیریت‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛ مسئولیت‌ آموزش‌های‌ عقیدتی‌ ـ سیاسی‌ کل‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌؛ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دور دوم‌ و سوم‌ از استان‌ بوشهر؛ نمایندگی‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌ در دور چهارم از استان تهران؛ عضویت‌ در جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌؛ دادستان‌ کل‌ کشور؛ امامت جمعه و نماینده ولی‌فقیه در کاشان.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه