هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 780

اخبار کوتاه جهان

  آمریکا

□ اهدای بمب‌های سنگرشکن از سوی آمریکا به اسرائیل: وال استریت ژورنال به‌نقل از مسئولان آمریکایی گفت: دولت آمریکا، اسرائیل را به ۱۰۰ بمب سنگرشکن مجهز کرده است. این رسانه به نقل از این مقامات فاش کرد: اسرائیل از این بمب‌ها، برای بمباران اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه استفاده کرده است.

□ سنای آمریکا طرح بسته کمک امنیتی به رژیم صهیونیستی و اوکراین را مسدود کرد: سناتورهای کنگره آمریکا کمک چند میلیارد دلاری با عنوان «کمک امنیتی» به اسرائیل و اوکراین را مسدود کردند و جلوی تصویب آن را گرفتند.

  اوکراین

□ خاموشی در نیروگاه زاپوریژیا، احتمال فاجعه هسته‌ای را افزایش می‌دهد: وزارت انرژی اوکراین اعلام کرد: نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا منبع برق خود را برای ساعاتی از دست داد و این حادثه به‌عنوان هشتمین خاموشی این نیروگاه می‌تواند فاجعه هسته‌ای به دنبال داشته باشد. این نیروگاه در ماه مارس ۲۰۲۲ تحت کنترل روسیه درآمد و دیگر برق تولید نمی‌کند؛ اما برای خنک کردن یکی از چهار راکتور خود، به منبع برق نیاز دارد. 

  رژیم صهیونیستی

□ خشم تل‌آویو از نامۀ گوترش به شورای امنیت: وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: دبیرکلی گوترش تهدیدی برای صلح جهانی است. درخواست او برای آتش‎بس در غزه، حمایت از سازمان تروریستی حماس است. الی‌کوهن همچنین از اخراج نماینده سازمان‌ملل در فلسطین اشغالی خبر داد. کوهن حتی دیدار با گوترش در حاشیۀ نشست شورای امنیت را نیز لغو کرد.

 اتحادیه اروپا

□ درخواست بورل برای حمایت از اقدام گوترش دربارۀ غزه: مسئول سیاست  خارجی اروپا: از اعضای اتحادیه اروپا در شورای امنیت و شرکای هم‌فکر می‌خواهم، از درخواست دبیرکل سازمان‌ملل حمایت کنند. شورای امنیت باید فوراً برای جلوگیری از فروپاشی کامل وضعیت انسانی در غزه اقدام کند.

  هلند

□ تأکید دادستان دادگاه لاهه بر ضرورت ورود فوری کمک‌ها به غزه: دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی در واکنش به درخواست دبیرکل سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه و امدادرسانی به فلسطینیان، بر ضرورت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه تأکید کرد. وی عنوان کرد: ممانعت از امدادرسانی به غیرنظامیان به موجب اساسنامه رم جنایت جنگی است.

  یمن

□ کشتی‌های اسرائیل را همچنان هدف می‌گیریم: «القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله: یمن به‌عنوان یک کشور به هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی ادامه می‌دهد و کسانی که از آنها محافظت می‌کنند نیز، باید این ضربات را دریافت کنند.

  چین

□ افتتاح بلندترین مزرعه عمودیِ هوشمند جهان: مزرعه چنگدو در چین، بدون دخالت انسان و بدون تأثیرگرفتن از آب‌وهوا، می‌تواند هر ۳۵ روز یک بار کاهو را آماده برداشت کند. این مزرعه در تمام فصل‌ها و وضعیت‌های آب‌وهوایی توانایی فرآوری محصول دارد و محققین معتقدند، ارزش غذایی محصولات این مزرعه با مزارع طبیعی یکسان است.

  ترکیه

□ تاوان حمله به اعضای حماس در ترکیه: اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه: اگر اسرائیل جرأت کند، اعضای حماس را در ترکیه هدف قرار دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

  روسیه

□ ارتقای تجارت بین ایران وروسیه به 50 ملیارد دلار: نماینده مرکز صادرات روسیه در ایران: می‌خواهیم در کمترین زمان ممکن تجارت بین دو کشور را ۵ برابر کنیم و حتی فکر می‌کنم، می‌توانیم آن را ظرف مدت سه‌سال، به حدود ۵۰ میلیارد دلار ارتقا دهیم

 امارات

□ توافق صهیونیست‌ها و امارات برای ایجاد کریدور زمینی: روزنامه عبری‌زبان معاریو نوشت: اسرائیل و امارات برای ایجاد یک کریدور زمینی جهت در امان ماندن از حملات یمنی‌ها به توافق رسیده‌اند. وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن هم گفته: دریای سرخ از خلیج عقبه تا باب‌المندب، برای رژیم صهیونیستی منطقه ممنوعه به‌شمار می‌رود.

  سازمان ملل

□ گوترش برای آتش‌بس فوری در غزه دست به‌کار شد: دبیرکل سازمان ملل در اقدامی، با استفاده از اختیارات قانونیِ خود، مادۀ ۹۹ منشور جهانی سازمان ملل را فعال کرد تا شورای امنیت این نهاد را برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه تحت فشار قرار دهد. این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته، به دبیرکل اجازه می‌دهد در مواردی که احساس کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری انجام دهند.

​​​​​​​

برچسب ها :
ارسال دیدگاه