هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 780

اخبار کوتاه ایران

  پهپاد عمودپرتاب چمروش ۴ رونمایی شد:
پهپاد چمروش ۴ با قابلیت عمودپرتاب می‌تواند، به‌راحتی از انواع شناورهای نیروی دریایی به پرواز درآمده و مأموریت‌های محوله را انجام دهند. این پهباد به‌همراه شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین با موتورDC ، در نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.

  رونمایی از شناور بدون سرنشین نیروی دریایی ارتش:
این شناور بدون سرنشین و کنترل از راه دور، قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف‌خواب را دارد؛ همچنین قابلیت حمل محموله جهت پاک‌سازی و انهدام مین‌ها را دارد. شناور ROV تا ۲۰۰ متر عمق، توان عملیات و همچنین ۲۴ ساعت مداومت دریانوردی دارد و برای انهدام انواع مین‌های دریایی به‌کار گرفته می‌شود.

  کشف 18 هزار میلیارد فرار مالیاتی در کشور: رئیس سازمان مالیاتی:
در 7 ماه ابتدای امسال 2.7 میلیون مؤدی مالیاتی جدید و همچنین 18 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است. رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های اخیر  بدون وارد آمدن فشار به بخش مشاغل صورت گرفته؛ به‌طوری که امسال بیش از 50 درصد مالیات‌شان صفر شده است.

  اقدامات خوب داخلی برای تولید خودروهای برقی:
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در داخل کشور گام‌های خوبی برای تولید خودروهای برقی برداشته شده و امیدواریم، هرچه سریع‌تر تولید این نوع خودروها تجاری شود.

  اتصال دریایی شبکه برق ایران و قطر:
اتصال شبکه‌ برق ۲کشور ایران و قطر که پیش از این برای تبادل ۱۰۰۰ مگاواتی برق، مورد توافق قرار گرفته بود، در دستور کار نهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک دو کشور است.قطر نخستین کشوری است که از طریق دریا شاهد اتصال شبکه برق ایران با این کشور خواهیم بود و هم‌اکنون انجام پروژه مطالعاتی ارتباط برقی با قطر در حال پیگیری است.

  آغاز فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان:
درحالی ۲۷ سال از دستور رهبری برای اجرای طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی ایلام و خوزستان می‌گذرد که فاز ۲ این طرح، هنوز عملیاتی نشده و قرار است، به‌شرط تأمین اعتبار ۹۰ هزار میلیارد تومانی از سال ۱۴۰۳ کلید بخورد. اجرای فاز یک این طرح در ۲۹۷ هزار هکتار، موجب رونق تولید بخش کشاورزی، رشد ۴ میلیون تنی محصول و رکوردزنی خوزستان در تولید گندم شد.

  دستور رئیس‌جمهور برای تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی:
با حکم رئیس‌جمهوری، مأموریت تشکیل «شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی» به دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری محول شد.

  صندوق تثبیت ارزی تأسیس می‌شود:
فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی: صندوق تثبیت ارزی برای پوشش ریسک و خطر نوسانات نرخ ارز در آینده راه‌اندازی می‌شود. ارزهای محلی به‌تدریج جای‌گزین دلار و یورو می‌شود. الآن به دنبال این هستیم که سراغ ارزهای محلی دیگر هم برویم.

  افزایش ۲۰ ترابایتی ظرفیت شبکه انتقال ارتباطات:
شرکت ارتباطات زیرساخت: ظرفیت شبکه انتقال شرکت ارتباطات زیرساخت با استفاده از توانمندی تولید داخلی، به‌میزان ۲۰ ترابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد. در ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت شبکه انتقال کشور، حدود ۳۶ ترابیت بر ثانیه بود که با توسعه شبکه‌های موجود، این ظرفیت تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۶۰ ترابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد.

  سلمان» کلاس جدیدی از پرتاب‌گرهای فضایی:
زارع، وزیر ارتباطات: «سلمان» کلاس جدیدی از پرتابگرهای فضایی است که برای اولین‌بار محموله مخروطی‌- کروی نیم‌تنی را با موفقیت پرتاب کرد. صنعت فضایی با هم‌افزایی و طبق سند۱۰ساله در مسیر پرشتاب پیشرفت است و ان‌شاءالله تا پایان سال، خبرهای خوش دیگری هم در راه است.

  حکم پرونده شهادت سردار سلیمانی صادر شد:
دادگاه رسیدگی به پرونده مطالبه خسارت مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی در دادگاه عمومی تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از برگزاری ۳ جلسه رسیدگی علنی، دادگاه رأی به محکومیت دولت آمریکا را صادر کرد. طبق این حکم، دولت آمریکا و ۴۱ شخص حقیقی و حقوقی دیگر در آمریکا، به‌دلیل جنایات صورت‌گرفته در به شهادت رساندن  سردار سلیمانی، به پرداخت ۴۹ میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار محکوم شدند.

  افطار» و«تذهیب» ثبت جهانی شدند:
خبرگزاری صدا وسیما: پرونده «افطار و سنت‌های فرهنگی ـ اجتماعی آن»، به‌طور مشترک به‌نام ایران، آذربایجان، ترکیه و ازبکستان در یونسکو ثبت جهانی شد. همچنین تذهیب هم به‌نام ایران در این سازمان ثبت شد. ایران تاکنون ۲۲ اثر همچون نوروز، چوگان، قالی‌بافی، تعزیه‌خوانی و... را در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت کرده است.

  تانک‌های f ۷۲- T نقطه‌زن و هوشمند شده است:
امیر سرتیپ نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش:‌ امروز در لبه فناوری تانک‌های مدرن دنیا قرار داریم و تجهیزات و ادوات نصب‌شده بر روی آن‌ها، کاملاً بومی بوده و توسط متخصصان داخلی طراحی شده‌اند. این تانک‌ها دارای سیستم‌های متناسب با تانک‌های به‌روز دنیاست؛ دورزن، نقطه‌زن و هوشمند بودن و از همه مهم‌تر شناسایی موشک‌ها از قابلیت‌های اصلی این تانک‌هاست.

  ایران جزء ۶ کشور دارای فناوری کپسول زیستی: وزیر ارتباطات:
در طول دو سال گذشته، با همکاری بخش‌های مختلف، کار فناوری کپسول زیستی به جریان افتاد. ایران الآن جزء ۶ کشوری است که این کپسول را در اختیار دارد و ما این روند را ادامه می‌دهیم.

  روز نمازجمعه وارد تقویم شد:
​​​​​​​شورای فرهنگ عمومی کشور، با پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه موافقت کرده و روز ۵ مرداد را روز «نمازجمعه» نام‌گذاری کرد. این روز سالگرد برگزاری اولین نمازجمعه تهران بعد از انقلاب است که با پیشنهاد و امامت آیت‌الله طالقانی و به‌ دستور امام‌ خمینی(قد) برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه