هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

برای یافتن پاسخ‌های قانع‌کننده و اطمینان‌بخش، تلاش بیشتری شود

آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در پیامی به اختتامیه دومین همایش پاسخ برتر

برای یافتن پاسخ‌های قانع‌کننده و اطمینان‌بخش، تلاش بیشتری شود

آیین اختتامیه دومین «جشنواره پاسخ برتر»، با پیام حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی  سخنرانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجج‌اسلام والمسلمین؛ پورامینی رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و استاد قرائتی در سالن همایش‌های امین مرکز مدیریت حوزه‌‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، متن پیام این مرجع تقلید به اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب‌العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین
عن النبی(ص): «من خرج یطلب باباً من علم، لیرد به باطلاً إلى حق، أو ضلالةً إلى هدىً، کان عمله ذلک کعبادة متعبد أربعین عاما». (امالی طوسی، ص ٦١٩)
در ابتدا لازم است از مسئولین و برگزارکنندگان این همایش قدردانی نمایم و امیدوارم، این همایش به اهداف و برنامه‌های مورد نظر دست یافته و گامی مهم در این زمینه بردارد.
تردیدی نیست که از مهم‌ترین وظایف حوزه‌های علمیه، اندیشمندان و عالمان دینی، هدایت و راهنمایی مردم نسبت به تکالیف شرعی و فضایل اخلاقی و پاسخ به سؤالات اعتقادی و فکری ایشان است. علاوه بر این، محافظت و نگاهبانی از اعتقاد مؤمنین و معتقدین، دفع شبهات و تردیدها و جلوگیری از انحرافات فکری و اعتقادی نیز بر عهده آنان است. به‌همین دلیل بود که ما در مجالس سخنرانی در سال‌های پیش از انقلاب، برای نجات جامعه و خصوصاً جوانان از شبهات و رفع ابهامات ذهنی آنها، فضایی برای پرسش و پاسخ ایجاد می‌کردیم که در آن زمان ابتکار نوینی بود.
امروزه و با گسترش جریان اخبار و اطلاعات، خصوصاً در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط جمعی، از سویی راه بر انتشار شبهات و افکار منحرف با ظاهری صحیح و آراسته گشوده شده و از سوی دیگر، اسباب و ابزار پاسخگویی نیز تغییر کرده است. در این میان، وجود پایگاه‌های قابل اعتماد، به‌روز، آگاه و کارآمد بسیار ضروری و لازم است. مراکز پاسخگویی می‌بایست، ضمن بهره‌مندی از این خصوصیات، در راه یافتن پاسخ‌های قانع‌کننده واطمینان‌بخش، تلاش بیشتری نمایند. باید توجه داشت، ارزش یافتن یک پاسخ دقیق علمی و اطمینان‌بخش و نجات یک انسان از تردید و وسوسه شیطانی، قابل مقایسه با هیچ عبادت و اطاعتی نیست. بار دیگر از تلاش‌های انجام‌شده در برگزاری این همایش قدردانی نموده و توفیقات روزافزون همه کسانی را که در اعتلای دین و گسترش معنویت در جامعه اسلامی تلاش می‌کنند از خداوند متعال خواستارم.
قم - ناصر مکارم شیرازی/ آبان‌ماه ١٤٠٢

  تمام نظامات حوزه باید رویکرد ناظر به میدان پیدا کنند
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در آیین اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر، با اشاره به برگزاری این مراسم، و تقدیر از آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در این جشنواره به‌خاطر تلاش بیش از 80 ساله ایشان در عرصه پاسخگویی به شبهات،  اظهار کرد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، ۸۰ سال کار تحقیقی و مطالعه‌ای برای پاسخ به شبهات داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه ایشان، به‌شیوه‌ها و قالب‌های گوناگون به پرسش‌های جوانان پاسخ داده‌اند، مطرح کرد: حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در جوانی، جوانی بودند که نیازها و سؤالات جوانان را می‌دانستند و به آن‌ها پاسخ می‌دادند و امروز نیز، بزرگ و فرهیخته‌ای عالم به زمانه هستند که به شبهات پاسخ می‌دهند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نیز، در طول چندین دهه در این عرصه فعال بوده‌، عنوان کرد: به‌عنوان حوزه علمیه بر خود واجب می‌دانیم، از این بزرگان تقدیر کنیم.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه هدف عمده این جشنواره، تقدیر از کسانی است که به پاسخگویی اهتمام دارند، خاطرنشان کرد: این افراد کار علمی را به میدان تبلیغ و گره‌گشایی از نسل جوان هدایت کردند.
مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه، با اشاره به اینکه در تاریخ حوزه عالمانی داریم که اگر نبودند، معضلات فکری بیش‌تر بود و شاید جریان‌های جامعه نیز، به سمت دیگری می‌رفت، یادآور شد: این عالمان به‌زمان‌خود، تعهد و به جریانات فکری و انحرافی در زمان خود آشنایی دارند.
وی با بیان اینکه رویکرد شناخت زمانه و پیاده کردن معارف در بستر زمان بسیار مهم است، ابراز کرد: وقتی مشکل و مسائل را شناختیم، اگر وارد میدان شویم، بستر استفاده از ذخایر پژوهشی و تحقیقی مهیا می‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه رویکرد تبیین، پاسخگویی و نقش‌آفرینی در میدان وظیفه اصلی ماست، بیان کرد: این رویکرد، نور دیگری به تمام علومی که در حوزه تدریس می‌شود، می‌بخشد.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نگاه میدانی و شناخت مشکلات، موجب رشد و گسترش تحقیق و پژوهش خواهد شد، اظهار کرد: شکل‌گیری حوزه‌های علمیه و گسترش آن‌ها، در شعاع مواجهه با واقعیت‌های خارجی بوده است.
آیت‌الله اعرافی، با اشاره به اینکه تمام نظامات حوزه باید رویکرد ناظر به میدان پیدا کنند، مطرح کرد: این رویکرد خدمتی به نسل جوان و جامعه است و علوم را هدفمند توسعه می‌دهد.
وی با بیان اینکه جامعه‌شناسان برای فضای مجازی اقداماتی انجام دادند، عنوان کرد: امروزه گستره فضای مجازی، دنیای جدیدی را خلق کرده و فضای تازه‌ای را شکل داده است و گاهی بسیار بیش‌تر از محیط خارجی در تربیت و شکل‌گیری شخصیت‌ها مؤثر است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه این محیط نو با سرعت در حال ترکیب با هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین است، خاطرنشان کرد: این دنیای جدید، با سرعت در حال پیشرفت است و شبهات گسترده و محیط‌سازی جدیدی را با خود به همراه دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه محیط مجازی جدید دارای محاسن و معایب خاص خود است، تصریح کرد: یکی از معایب این محیط، انقطاع افراد از وقایع است.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه متأسفانه حدود ۸۰ درصد این محیط جدید دست جریانات غربی است، یادآور شد: علما و طلاب حوزه علمیه باید در این عرصه تحلیل داشته باشند.
وی با بیان اینکه تقابل اصلی در انقلاب اسلامی، تقابل گفتمانی است، ابراز کرد: گفتمان انقلاب اسلامی برآمده از حوزه علمیه است که با گفتمان ساری و جاری غرب تقابل دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه باید علم کلام در حوزه رشد چندین برابری داشته باشد، بیان کرد: علم کلام امروز حوزه پاسخگوی این جهان جدید نیست.
وی با بیان اینکه علم کلام را باید امروز علوم کلامی بدانیم، اظهار کرد: این خانواده علوم کلامی باید دارای شاخه‌های متعدد باشد و به‌نوعی این اقدام گام نخست است.
آیت‌الله اعرافی افزود: گسترش علوم کلامی و فناوری‌های تبلیغ و تبیین ازجمله وظایفی است که بر دوش ماست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم، این جشنواره پیشرانی برای توفیقات بیش‌تر، جهاد تبیین و پاسخگویی به شبهات با نگاه تهاجمی و بین‌المللی باشد.

  پاسخگویی به شبهات در ادامه مسیر انبیاء و اولیای الهی(س) است
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی هم در این مراسم، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مسئول تبیین و پاسداری از مذهب هستند، اظهار کرد: طلاب و حوزه علمیه در عرصه پاسخ به شبهات وظیفه دارند و  این مأموریت از عهده افراد عالم به زمان برمی‌آید.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه در دوره معاصر این مأموریت بسیار دشوار است، عنوان کرد: امروز سطح فرهنگ عمومی و نخبگانی متحول شده و فعالیت‌های دشمن در محتوا و قالب تغییر کرده است.
وی با اشاره به اینکه لایه‌های حرکت دشمن در تمام سطوح قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: دشمن امروز هیچ عرصه‌ای را خالی نگذاشته است و طلاب و حوزه‌های علمیه در صف مقدم پاسخگویی به شبهات هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پورامینی، با بیان اینکه شناخت ظرفیت‌ها و بهره‌مندی از تمام آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: جشنواره پاسخ برتر نیز، در همین راستا از سال گذشته برپا شده است.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ما معرفی پیشگامان، چهره‌های فعال و مراکز موفق است، یادآور شد: برپایی این مسائل در رشد، ارتقا و تنوع‌بخشی محتوا و محصول، می‌تواند مؤثر باشد.
رئیس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه این عرصه پاسخگویی، جایگاه مرزبانان دین است، ابراز کرد: انبیا و اولیای الهی(س) و عالمان برجسته، پیشگامان پاسخگویی به شبهات بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در این جشنواره، 1218 اثر واصل شد، بیان کرد: این آثار به‌ترتیب در بخش علمی ۷۴۶ اثر، ادبی ۱۴۶ اثر، چند رسانه‌ای ۲۹۶ اثر و تجسمی ۳۰ اثر است.

  اثرگذاری تبلیغ چهرهبهچهره بر مخاطب بیشتر است
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی هم، در این مراسم اظهار کرد: در پاسخ به شبهات نباید تنها به علم خود تکیه کنید.
وی با اشاره به اینکه طلبه باید در میان مردم باشد، مطرح کرد: طلبه موفق باید با قرآن انس بسیاری داشته باشد؛ چراکه پاسخ تمام شبهات در قرآن کریم است.
این مفسر قرآن کریم، با بیان اینکه طلبه باید از علم کافی برخوردار باشد، عنوان کرد: این علم نباید در عرصه تبلیغ به‌گونه‌ای مورد بهره‌گیری قرار بگیرد که مخاطب متوجه بیانات سخنران نشود.
وی با اشاره به اینکه باید نتیجه پژوهش‌ها و تحقیق‌ها را در اختیار همه مردم قرار دهید، خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی چهره به چهره، اثرگذاری بسیار بیشتری دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، با بیان اینکه باید سامانه «خنده حلال» طراحی شود، یادآور شد: باید سایت خنده‌های حکیمانه در حوزه راه‌اندازی شود تا از خنده‌های حرام دور باشیم.
مفسر قرآن کریم با بیان اینکه نکات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد، بر استخراج اصول از قرآن تأکید و ابراز کرد: از اصول می‌توانیم، فروع را پیدا کرده و به آن‌ها عمل کنیم.

  تقدیر از چهره برجسته پاسخگویی به شبهات
در همایش اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر، از حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، به‌پاس بیش از ۸۰ سال تلاش ایشان در عرصه پاسخگویی به شبهات، تقدیر شد. همچنین مراسم رونمایی از تکریم‌نامه معظم‌له با حضور آیت‌الله اعرافی، حجج‌اسلام والمسلمین قرائتی، مقیمی‌حاجی، پورامینی و فرزند حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی برگزار شد.

 تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره پاسخ برتر
چهرههای برتر دومین جشنواره پاسخ برتر
در آئین اختتامیه دومین جشنواره پاسخ برتر در بخش چهره‌های برتر، از حجج‌اسلام والمسلمین محسن قرائتی، علی ربانی گلپایگانی و ناصر رفیعی تقدیر شد.
آثار برگزیده بخش علمی جشنواره
آثار برگزیده بخش علمی نیز، به حجج‌اسلام والمسلمین جواد اسلامیان دورچه، محمدعلی جابری، حافظ نجفی، احمد تقوی، عبدالهادی احمدی، حمیدرضا شاکرین و سیدمجتبی میردامادی، و آقایان محمدرضا عزتی فردویی، مهدی شوشتری و خانم فریده پیشوایی اختصاص یافت.
حائزان رتبه در بخش ادبی جشنواره
در بخش ادبی نیز، خانم عاطفه جوشقانیان، مصطفی توفیقی، حجت‌الاسلام مهدی شریفی، حسن خسروی، محمد خادم، محمد زارعی، حمیدرضا اشرهانی، مرتضی احمر، حجت‌الاسلام حسین مجاهد و خانم نورالهدی مازارچی حائز رتبه شدند.
رتبههای برتر بخش تجسمی جشنواره
رتبه‌های برتر بخش تجسمی نیز، به محمدجواد پرلخته، علی اقبالی، حجت‌الاسلام سیدمهدی مهدوی‌نیا، ناصر فروغی‌فر، حجت‌الاسلام مسعود عبداللهی، حجت‌الاسلام نیما گل‌محمدی و محمود انواری رسید.
مراکز آموزشی برتر جشنواره
مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد)، پژوهشکده حج و زیارت، شبکه رادیویی معارف، ویکی‌شیعه، شبکه جهانی ولایت، سامانه پاسخگویی به سؤالات دینی پارسا و مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز، به‌عنوان مراکز آموزشی برتر شناخته شدند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه