هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 776

اخبار کوتاه ایران


  پایان تنش آبی ۶۵۰۰ روستا تا نیمه ۱۴۰۴: رئیس‌جمهور: 
از تنش آبی ۱۰ هزار روستا تا امروز، مشکل 3 هزار و ۵۰۰ روستا رفع شده است و تا پایان دولت سیزدهم، مشکل دیگر روستاها نیز برطرف خواهد شد. سال گذشته به صورت میانگین رشد اقتصادی کشور 4 درصد بود و این میزان در سه ماهه نخست امسال 6 درصد شد.


افزایش قیمت ۱۸۰ میلیونی خودرو برای تغییرات ظاهری:
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع: با فشارهایی که دو خودروساز از طریق احتکار، کاهش تولید و اخیراً با شگرد افزایش آپشن و استاندارد اجباری وارد کردند، مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت را دریافت کردند. اینکه شورای رقابت به‌خاطر تغییرات ظاهری خودروها، مجوز افزایش ۴۰ درصدی یک خودروساز و ۷۰ تا ۱۸۰ میلیون تومانی خودروساز دیگر را صادر می‌کند، جای بسی تأمل و تأسف است.


  کاهش ۲۰ درصدی بارش‌ها در کشور:
بررسی داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، حاکی از آن است، بارش‌ها در کشور ۲۰ درصد کاهش یافته و بارش در ۲۳ استان منفی شده است.

  کمک ۶۰۰ میلیارد تومانی مردم به غزه: حسن پلارک، رئیس ستاد پشتیبانی جبهه مقاومت:
در قیاس با سایر کشورها و یا در مقایسه با سایر کمک‌های مردم در اتفاقات این‌چنینی، رکورد داشتیم و ۱۰ هزار تن کالای اساسی و مورد نیاز و استاندارد جمع‌آوری شد. بخشی از کمک‌های مادی برای تأمین سوخت و دارو ارسال شده است؛ ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون جمع شده که با تبدیل به ارز، ۱۰ میلیون دلار آن، برای تأمین نیازها به مصر ارسال شد تا از طریق آن کشور تأمین نیاز شود. تاکنون بیش از ۵۰۰ کامیون از طریق مرز رفح به داخل غزه کمک ارسال شده است.


  جانمایی ۵ منطقه ساحلی برای نیروگاه برق هسته‌ای:
رئیس سازمان انرژی اتمی: برق هسته‌ای، به یکی از اولویت‌های بسیاری از ملت‌ها و کشورها تبدیل شده و ۵ منطقه ساحلی را برای احداث این پروژه‌ها جانمایی کرده‌ایم.


 5 سند همکاری میان ایران و افغانستان امضا شد:
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی: در بدو ورود هیأت افغانستان، اجلاس کمسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد و متعاقب آن ۵ کمیته تخصصی ذیل کمیسیون اصلی شکل گرفت؛ این کمیته‌ها با بررسی مسائل تخصصی، اسناد مشترکی را تهیه و در حال حاضر برای امضا آماده شده است. در این نشست ۵ سند همکاری اقتصادی در زمینه‌های مختلف، میان مسئولان دو کشور امضا شد.


  کشف تسهیلات غیرمجاز بانکی به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان:
سردار رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا: بررسی‌ها و تحقیقات میدانی نشان از این داشت که متهم این پرونده برخلاف قوانین و مقررات اقدام به دریافت مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان از بانک‌ها در یکی از استان‌ها کرده و تسهیلات دریافتی را در محلی غیر از محل اختصاص یافته هزینه کرده که به اتهام اتلاف منابع، در شهر تهران دستگیر و با قرار قانونی روانه زندان می‌شود.


  ارائه بیمه تکمیلی رایگان برای اقشار ضعیف: رئیس سازمان برنامه و بودجه:
علاوه بر رایگان کردن فرانشیز بیماران در دهک‌های اول تا پنجم، دولت در نظر دارد، خدمات بیمه تکمیلی را برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و دهک‌های پایین درآمدی در نظر بگیرد.


  شمار جانباختگان آتش‌سوزی لنگرود به ۳۶ تن رسید:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان: یکی دیگر از مصدومان حادثه لنگرود با ۴۵ سال سن که در بخش ICU مرکز سوانح و سوختگی ولایت رشت با ۷۰ درصد سوختگی بستری بود، جان ‌باخت و شمار قربانیان این حادثه به 36 نفر رسید.


  کرونای«پیرولا» به کشور نرسیده است:
رئیس آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ انستیتو پاستور: به‌جز چند مورد محدود، گزارش بیشتری از مشاهده واریانت اریس (EG.۵) صورت نگرفته است و واریانت پیرولا (BA.۲.۸۶) نیز، در کشور مشاهده نشده است. ارزیابی نمونه‌های تنفسی بیماران ارجاع شده به انستیتو پاستور ایران در شهریورماه و نیمه ابتدایی مهرماه نیز، تا حدودی وضعیت مشابهی را نشان می‌داد و بیشترین بیماری ویروسی ردیابی شده، کووید-۱۹ بوده است.


  تأمین ارز برای واردات شیرخشک از ۹۸ میلیون دلار گذشت: بانک مرکزی:
تأمین ارز برای واردات شیرخشک و ماده اولیه آن، از ابتدای فروردین تا ۱۹ آبان ۱۴۰۱، حدود ۴۹ میلیون و ۷۵ هزار دلار بود که این رقم در مدت مشابه امسال، به ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار افزایش یافته و حاکی از رشد ۷۷ درصدی تأمین ارز در این بخش است.


  انهدام یک شبکه تروریستی سلطنت طلب در کرمان: رئیس‌کل دادگستری کرمان:
در پی اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی گسترده سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان، یک شبکه سازمان‌یافته ضدامنیتی شناسایی و زیر ضربه قرار گرفت. لیدرهای این شبکه نیز، اخیراً با هدایت سرپل‌های تروریستی سلطنت‌طلب، ضمن ورود به فاز اقدامات مسلحانه، قصد ترور یکی از نیروهای امنیتی در استان را داشتند.


  ابتلای بیش از یک میلیون کودک به دیابت نوع یک:
علیرضا مهدوی، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت: بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان در جهان (تا ۱۹ سال) با دیابت نوع یک زندگی می‌کنند. طی سال‌های اخیر، به‌علت افزایش میزان چاقی، دیابت نوع ۲ در جوانان افزایش یافته است. دیابت سالانه عامل مستقیم ۶.۷ میلیون مرگ در دنیاست.


  پیشنهاد غنی‌سازی آرد با ویتامینD:
وزارت بهداشت: کمبود ویتامینD در کشور مانند دنیا جدی است. استان‌های کمتر برخوردار، آمار بالاتری از کمبود ویتامینD دارند. اگر نتایج غنی‌سازی ‎آرد با ‎ویتامینD در یک استان پایلوت قابل قبول باشد، اجرای کشوری آن را در نظر می‌گیریم.


  بیش از ۹۰ درصد از نفت صادراتی ایران به مقصد چین است:
​​​​​​​ هرچند وضعیت صادرات نفت ایران نسبت به اوج دوره کرونا وضعیت بهتری پیدا کرده؛ اما همچنان بسیار کمتر از دوره پیش از تحریم‌هاست؛ همچنین تقریباً همه نفت ایران به چین صادر می‌شود و میزان تقاضای نفت چین، تعیین-کننده میزان صادرات ایران است.


برچسب ها :
ارسال دیدگاه