هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

چپ و راست کردن جامعه و ایجاد تفرقه یک سم مهلک است

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

چپ و راست کردن جامعه و ایجاد تفرقه یک سم مهلک است

این مرجع تقلید با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی، از بهترین برکات الهی است، اظهار کردند: نه‌تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید؛ بلکه مواظب باشید، جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید؛ لذا باید مواظب بود، ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست، با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه برطرف شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، حضرت آیت‌الله جوادی آملی ، 29تیر در ادامه مبحث شرح نهج‌البلاغه - حکمت 109- که در جلسه درس اخلاق هفتگی خود به‌صورت مجازی برگزار شد، بیان کردند: در حکمت 109 نهج‌البلاغه به نقل از امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است که حضرت فرمود: «نحن النمرقة الوسطى، بها یلحق التالی وإلیها یرجع الغالی» ما اهل‌بیت، تکیه‌گاه معتدلی هستیم که نه تندیم و نه کند و لذا هم کسانی که کند هستند و عقب افتادند، باید به ما برسند و هم، کسانی که تند رفته‌اند، باید به ما برگردند.
معظم‌له اظهار کردند: اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) آن تکیه‌گاه متوسطی هستند که نظم هر دو طرف به آنهاست و هر دو طرف باید به آنها تکیه کنند.
ایشان ادامه دادند: این رعایت عدل و هسته مرکزی در بیانات حضرت امیر(ع) چه در خطبه‌ها و چه نامه‌ها و چه کلمات کم نیست و این اصل را اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) نیز بیان می‌کنند؛ امام سجاد(ع) در صلوات نیم‌روز ماه شعبان دارد که «المتقدم لهم مارق والمتأخر عنهم زاهق»، می‌فرماید: کسی از اهل‌بیت جلو برود، مارق و منحرف هست و به مقصد نمی‌رسد و کسی هم که کند هست، زاهق است و به هلاکت خواهد رسید.
این مرجع تقلید اظهار کردند: تنها راه نجات این است که انسان، همراه با اهل‌بیت، پیرو اهل‌بیت و با اهل‌بیت(ع) باشد. این مطلب هم از امیرالمؤمنین(ع) آمده و هم در بیانات امام سجاد(ع) هست و هم، در بیان دیگر ائمه معصومین(ع) آمده؛ چون این کلام، ریشه در قرآن کریم دارد که انسان را به عدل فرا می‌خواند و می‌فرماید: عدل باعث قوام یک ملت است و ملت با عدل به مقصد می‌رسد.
حضرت آیت‌الله جوادی آملی، با بیان اینکه حفظ وحدت اسلامی از بهترین برکات الهی است، ابراز کردند: نه‌تنها مواظب باشید که تندروی و کندروی نکنید؛ بلکه مواظب باشید، جامعه را یکجا داشته باشید و از جامعه جدا نشوید! مولا امیرالمؤمنین(ع) در کلامی می‌فرماید: «وإیاكم والفرقة؛ فإن الشاذ من الناس للشیطان كما أن الشاذ من الغنم للذئب»؛ بر حذر باشید از مخالفت و جدایى و تفرقه! با جامعه باشید، از جمعیت جدا نشوید، «فان یدالله مع الجماعة». جامعه را با اختلاف‌ها، اربا اربا نکنید، اربا اربا کردن جامعه، چپ و راست کردن و ایجاد تفرقه، یک سم مهلک است. «ایاکم والفرقة» مبادا جامعه یکدست را پراکنده کنید! آنگاه فرمود: اگر کسی مردم را به تفرقه دعوت کرد و جامعه را از انسجام انداخت، اگر کسی خواست جامعه را اربا اربا کند، شقاق و تفرقه ایجاد کند، از ما نیست «ولو كان تحت عمامتی هذه» هرچند عمامه منِ علی‌بن ابی‌طالب را داشته باشد؛ حرفش را گوش نکنید، با او هماهنگ نباشید! لذا باید مواظب بود تا همواره جامعه ما و کشور ما و ایران اسلامی متحد باقی بماند و اگر اختلاف نظری هست، با مشورت و راهنمایی بزرگان قوم و این جامعه برطرف شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه