هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل امام خامنه‌ای  از مبارزات انقلابی، خردمندی و خیرخواهی آیت‌الله صانعی

تجلیل امام خامنه‌ای  از مبارزات انقلابی، خردمندی و خیرخواهی آیت‌الله صانعی

عالم مجاهد آیت‌الله حاج شیخ‌حسن صانعی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از پیشتازان پایدار نهضت و از همراهان وفادار حضرت امام(قد) و رهبر انقلاب اسلامی، پس از عمری ترویج مکتب اهل‌بیت(ع)، مجاهدت در دوران مبارزات نهضت اسلامی و خدمت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دوران انقلاب، از جمله ریاست بنیاد 15 خرداد، 30تیر در سن ۸۹سالگی دارفانی را وداع گفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی و سران قوا در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت این عالم مبارز را تسلیت گفتند.

  امام خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت جناب حجةالاسلام‌المسلمین آقای حاج شیخ‌حسن صانعی رحمة‌الله‌علیه را به خاندان مکرم و دوستان و معاشران آن مرحوم و به کلیه‌ی مرتبطین بیت حضرت امام رضوان‌الله‌علیه تسلیت عرض می‌کنم. این مرد وفادار و ثابت‌قدم، از قدیمی‌ترین اصحاب امام بزرگوار و در شمار اولین یاران ایشان در آغاز نهضت و سپس جزو همراهان همیشگی آن بزرگمرد در همه‌ فراز و نشیب‌های دوران مبارزات تا هنگام پیروزی و پس از آن تا غروب آن آفتاب تابان بود. اینجانب در طول رفاقت دیرین خود با وی، خردمندی و خیرخواهی را دو خصوصیت دیگر این شخصیت بی‌تظاهر و پرکار دانسته و شناخته‌ام. رحمت و مغفرت الهی شامل حال ایشان باد؛ ان‌شاءالله.
سیدعلی خامنه‌ای / ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲

  حجتالاسلام والمسلمین رئیسیرئیسجمهور
این روحانی فرهیخته و انقلابی که از مبارزین نهضت اسلامی و از نزدیکان و معتمدین بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(قد) بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز سالیان متمادی از عمر شریف خود را در سنگرهای مختلف خدمتگزاری به ویژه در بنیاد ۱۵خرداد و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حکم رهبر معظم انقلاب، وقف خدمت به مردم و انقلاب کرد و کارنامه ارزشمندی به یادگار گذاشت که توشه‌ای گرانبها برای آخرت ایشان خواهد بود.

  حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهایرئیس قوه قضائیه
آن مرحوم از غره و ابتدای نهضت امام خمینی(قد)، حضوری درخشان در همراهی امام امت و مبارزه با رژیم ستمشاهی داشتند. ایشان محرم راز امام خمینی(قد) و در کنار ایشان بودند و پس از انقلاب نیز همواره مورد اعتماد و وثاقت امامین انقلاب و در خدمت نظام اسلامی بوده و در بنیاد ۱۵خرداد بیش از سه‌دهه به محرومان و خانواده معظم شهدا خدمت کردند. ایشان در یکی از آخرین مسئولیت‌های‌شان از سوی مقام معظم رهبری به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمدند و در این عرصه نیز منشأ خدمات بودند.

  دکتر محمدباقر قالیبافرئیس مجلس شورای اسلامی
آیت‌الله شیخ حسن صانعی در طول عمر خویش به ‌عنوان عالم مجاهد در ترویج معارف اسلامی و علوم عالی دینی و در سنگرهای متعدد -چه در دوران مبارزات نهضت اسلامی به‌عنوان یکی از ملازمان حضرت امام که بارها بازداشت و تبعید و زندانی شد و چه پس از پیروزی انقلاب از جمله مأمور امورات شرعی و سرپرستی بنیاد پانزده خرداد- به انجام خدمات مخلصانه اهتمام داشتند که کارنامه درخشان ایشان بیانگر ارادتمندی به انقلاب و نظام اسلامی است.

  زندگینامه مرحوم آیتالله حسن صانعی
​​​​​​​
آیت‌الله حسن صانعی سال ۱۳۵۲ به‌ علت‌ تداوم‌ فعالیت‌های سیاسی‌ از سوی ساواک‌ قم دستگیر و به‌ سه‌ سال‌ تبعید در مشکین‌شهر محکوم‌ شد. وی در جریان‌ تظاهرات ۱۹ دی‌ ۱۳۵۶ که‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌ اطلاعات‌ به‌ امام‌ راحل برگزار شد، یکی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ این تظاهرات بود. وی سال ۱۳۶۲ با حکم امام راحل به عنوان سرپرست بنیاد 15 خرداد منصوب شد و از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۹ به مدت ۳۷ سال سرپرستی آن را برعهده داشت. او همچنین با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه