هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

عرفان اسلامی

عرفان اسلامی

این کتاب در نوع خود بی‌نظیر بوده؛ زیرا جامع‌ترین شرح و تفسیر بر مصباح‌الشریعه منسوب به امام صادق(ع) است.

«عرفان اسلامی» شرحی بر کتاب «مصباح‌الشریعه» منسوب به حضرت امام جعفرصادق(ع) است و مشتمل بر مسائل مهم عرفان اسلامی. در این کتاب که جلد اول از مجموعه پانزده جلدی به‌همین نام است و از سوی انتشارات دارالعرفان روانه بازار نشر شده، ضمن ارائه تعریفی از عرفان، عارف و مکاتب عرفانی، پژوهشی پیرامون کتاب «مصباح‌الشریعه» و صحت انتساب آن به امام صادق(ع) و دیدگاه علمای شیعه در مورد این کتاب و مطالب عمیق عرفانی و اخلاقی آن صورت گرفته است.
در این کتاب، سرچشمه اصلی عرفان در دین اسلام، قرآن کریم و معارف ناب اهل‌بیت(ره) دانسته شده است. استاد حسین انصاریان سعی کرده، مبانی اصلی عرفان و اخلاق اسلامی را با دیدگاه‌های حضرت امام صادق(ع) تطبیق کرده و سپس با استفاده از آیات و روایات، به تجزیه و تحلیل اوصاف عارفان و مراحل عبادات آنها از مرحله عبودیت تا ربوبیت و همچنین مراحل هفتگانه نفس، اعم از نفس اماره، نفس لوامه، نفس ناطقه، نفس عاقله، نفس مطمئنه، نفس راضیه و نفس مرضیه، از منظر قرآنی و روایی به‌ویژه نهج‌البلاغه امام علی(ع) پرداخته است.
بررسی انواع حجاب‌های ظلمانی و نورانی در عرفان، مفهوم خوف عرفا از خداوند و نافرمانی او، تفاوت بین خوف و خشیت الهی، خوف عارفان از گناه و نقصان در عبادت، معنای امید عرفا به خداوند، بررسی مفهوم عشق و محبت در عرفان اسلامی و اقسام آنها و معرفی چهره‌های پاک و ناپاک از منظر قرآن کریم، از مباحث بعدی این کتاب است.
در کتاب «مصباح‌الشریعه» علاوه بر استفاده از آیات و روایات، از حکایات عبرت‌آموز نیز استفاده شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه