هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

به موضوعات مستحدثه و پزشکی به‌صورت علمی و دقت فقهی پرداخته شود

آیت‌الله کریمی جهرمی

به موضوعات مستحدثه و پزشکی به‌صورت علمی و دقت فقهی پرداخته شود

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به بروز مسائل جدید در دنیای معاصر، افزود: امروز امراض و مسائل جدید و مستحدثه، مانند ناباروری، تغییر جنسیت، پیوند اعضا و... بشر را مشغول به خود کرده است که همه این‌ها بیان‌گر لزوم پرداختن علمی و دقیق فقهی و پزشکی به چنین مباحثی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله کریمی جهرمی در دیدار شورای علمی گروه آموزشی و پژوهشی فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ضمن تبیین ضرورت انجام پژوهش‌های فقهی در زمینه پزشکی، ابراز کرد: در کنار کار تخصصی پزشکان در حیطه بهداشت، گروه‌هایی از حوزه مصمم شوند و عزم خود را جزم تحقیقاتی نمایند؛ پژوهش‌هایی داشته باشند و نتایج زحمات و علمیت خودشان را به‌نفع جامعه در این ابتلائات عرضه دارند.
آیت‌الله کریمی جهرمی، با اشاره به بروز مسائل جدید در دنیای معاصر، افزود: امروزه امراض و مسائل جدید و مستحدثه، مانند ناباروری، تغییر جنسیت، پیوند اعضا و... بشر را به‌ خود مشغول کرده است که همه اینها بیان‌گر لزوم پرداختن علمی و دقیق فقهی و پزشکی به چنین مباحثی است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به عظمت حوزه علمیه قم، گفت: از حوزه علمیه که محور و مرکز علوم اسلامی است، انتظار می‌رود تا با ورود به مسائل مستحدثه فقهی، مخصوصاً در رشته فقه پزشکی، با مشورت و هم‌اندیشی با اطباء بسیار حاذق و عالی‌مقامی که در ایران و دنیا هستند، گام مهمی در این زمینه بردارند.
آیت‌الله کریمی جهرمی در ادامه، با اشاره به فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، بیان کرد: خداوند متعال در زمان ما، این موفقیت را نصیب استاد بزرگوارمان مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل(قد) نمود تا با تأسیس این مرکز، جوانان پاک، زبده و تحصیل‌کرده‌ای را تربیت کند و در مثل رشته فقه پزشکی، این‌طور فعالیت‌های ثمربخشی داشته باشند. البته باید این آثار و اقدامات به همه جا معرفی شود تا همگان بدانند که فقه حوزه علمیه، منحصر به باب طهارت، نجاست، متاجر،مکاسب و اینها نیست؛ بلکه در همه مسائلی که عارض بر بشریت می‌شود، حرف مستدل و محکم دارد.
وی در بخش دیگری از توصیه‌های خود، با اشاره به بحث مهم اخلاق پزشکی، گفت: نکته بسیار قابل توجه و مهم که باید به آن اهتمام ویژه داشت، اخلاق پزشکی است. در حالات محمدبن زکریای رازی آمده است که تعزز او به اسلام بود؛ یعنی آن عزتی که از اسلام گرفته بود، باعث شد که معالجه می‌کرد و حتی بالاتر از معالجه، از فقرا و مستمندان در مقابل کار خودش توقع چیزی نداشت و آنها را مجاناً مداوا می‌نمود. پس اخلاق پزشکی بسیار مهم است که شما عزیزان باید روی آن از نظر اسلامی، کار جدی انجام دهید.
این استاد حوزه علمیه قم، در قسمت پایانی این دیدار، ضمن تقدیر مجدد از حاضران، گفت: برای روح پاک مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی(ره) طلب رحمت و رضوان الهی دارم؛ آن عالم بزرگوار و مجاهد که فکر ابتکاری تأسیس این مرکز عظیم به ذهنشان آمد که منشأ خدمات بسیار خوبی به جامعه اسلامی شده است.
گفتنی است،‌ در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام محمدعلی قاسمی مدیر گروه فقه پزشکی و دکتر میرزاخان دبیر پژوهشی گروه، توضیحاتی درباره فعالیت‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مخصوصاً در رشته فقه پزشکی و آثار تولیدی آن ارائه کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه