هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

واکنش امام خامنه‌ای مراجع عظام تقلید نهادها و مؤسسات حوزوی و جوامع اسلامی جهان

در پی اهانت‌ به قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی صورت گرفت

واکنش امام خامنه‌ای مراجع عظام تقلید نهادها و مؤسسات حوزوی و جوامع اسلامی جهان

امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات ‌عظام نوری همدانی، بشیر نجفی، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت شیعیان بحرین، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعة المصطفی العالمیه، مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین اختری رئیس شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با سخنرانی‌ها و صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، ضمن محکوم کردن هتک حرمت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی در کشورهای سوئد، هلند و دانمارک، این اهانت‌ها را نشانه دشمنی استکبار با اصل اسلام دانستند و همه آزادی‌خواهان جهان را به مقابله با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی فراخواندند. گزیده‌ای از بیانات به شرح زیر است.

 
  امام خامنهای
متن موضع‌گیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای منتشر شد، به این شرح است:
«اهانت جنون‌آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان می‌دهد، هدف حملات استکبار، اصل اسلام و قرآن است. علی‌رغم توطئه استکبار، قرآن روزبه‌روز پرفروغ‌تر شده و آینده از آن اسلام است. همه‌ آزادی‌خواهان جهان باید در کنار مسلمانان، با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرت‌پراکنی مقابله کنند.»
 
  آیتاللهالعظمی  نوری همدانی
حضرت آیت‌الله نوری همدانی، ۳بهمن در ابتدای درس خارج خود در مسجد اعظم قم، حرکت اخیر در کشور سوئد و سوزاندن قرآن کریم را محکوم کردند و گفتند: آنچه مسلم است،‌ این اهانت از آن جهت‌ است که‌ با منطق و استدلال نمی‌توانند وارد شوند و این جسارت را انجام‌ می‌دهند و نتیجه دیگر این عمل این است که شعار آزادی بیان در غرب، همانند همان شعار حقوق بشرشان، دروغی بیش نیست و فقط برای توجیه جنایات خود از آن بهره می‌گیرند. ما این اهانت به قرآن مجید را محکوم می‌کنیم.
 
  آیتاللهالعظمی  بشیر نجفی
به دولت و ملت سوئد!
آنچه این روزها از اهانت و جسارت برخی از جاهلان و دشمنان حق به قرآن کریم و بزرگان دین شاهد بودیم، مایه شرمساری است؛ لذا ما تذکراتی را برای دولت و ملت سوئد گوشزد می‌کنیم:
اول: اهانت و تجاوز به احساسات میلیون‌ها بشر، هیچ ارتباطی با حقوق بشر و آزادی آن ندارد و عقلا معتقدند که آزادی بیان در گروی احترام به دیگران است.
دوم: بارها آتش زدن کتاب‌ها برای بشریت اتفاق افتاده است؛ اما ما اینجا به ملت‌های (متمدن) متذکر می‌شویم که این حادثه، بدترین دوره در تاریخ تمدن‌هاست و کسانی که مرتکب آن می‌شوند، بزرگترین مجرمان تاریخ هستند.
سوم: آتش زدن نماد عزت و کتاب مقدس یک امت، اعلام جنگ علیه آنهاست و آن، یک اقدام وحشیانه است که در چارچوب اقدامات تروریستی به‌شمار می‌رود.
چهارم: آنچه موجب دردمندی بیشتر ما می‌شود، این است که این اقدام ناپسند، با انگیزه‌ای سیاسی انجام گرفته و با بدترین سوء استفاده و زشت‌ترین شیوه همراه بوده است.
پنجم: بدون شک سوئد با اهانت به نماد‌های حاکمیتی، مثل پرچم و سفارت‌ها و غیر آن مخالف است؛ پس چگونه اهانت به بزرگترین نماد مسلمانان را می‌پذیرد.
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.
 
  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال الله العزیز الحکیم: [انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون]
حرکت جاهلانه اخیر در برخی کشورهای اروپایی و اهانت به قرآن کریم، ادامه ستیز هدفمند غرب با اسلام و اقدامی بر اساس اسلام‌هراسی برای مقابله با گسترش گرایش به معنویت و معارف اسلامی است. از سوی دیگر، هدف از این جنایت آن است که ملت‌های مسلمان را که از این جسارت بزرگ به خشم آمده و جریحه‌دار می‌شوند، از مسائل و تحولات دنیای اسلام و آنچه امروز صهیونیسم بین‌الملل و دولت‌های غربی در باتلاق آن گرفتارند، غافل سازد.
این گناه غیرقابل بخشش مزدوران و فریب‌خوردگان دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی نظام سلطه در اهانت به مقدسات اسلامی، بیش از گذشته دروغ و تزویر آنان را نسبت به آزادی بیان و حقوق بشر در غرب آشکار می‌سازد و دولت‌های غربی نمی‌توانند با سخنان فریبنده و میان‌تهی، خود را از اتهام همراهی با این پدیده زشت تبرئه کنند.
حمایت و فراهم‌سازی بسترهای هتک مقدسات اسلامی توسط دولت‌های غربی نشان می‌دهد که غرب برخلاف ادعاهای خود، بهره‌ای از منطق و استدلال نبرده است.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این اهانت به قرآن مجید؛ کتاب رحمت و حکمت و عدالت را محکوم کرده و اعلام می‌دارد:
 لازم است نهادهای بین‌المللی جهان اسلام و دستگاه‌های فرهنگی و دیپلماسی کشور، قاطعانه به پیگیری حقوقی و جرم‌انگاری این اقدامات ورود کنند.
اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی مؤثری در سطح جهانی برای مبارزه فرهنگی با هتاکی‌های غرب، طرح‌ریزی و اجرایی شود و نهادهای دست‌اندرکار، با جدیت از آن حمایت کنند.
 
  مرکز مدیریت حوزههای علمیه
[أم یریدون کیدًا فالذین کفروا هم المکیدون] (طور/۴۲)
یا که می‌خواهند با تو مکر و تزویری اندیشند؟ کافران خود به مکر (و انتقام حق) گرفتارند.
قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی و تضمین‌کننده سعادت و خوشبختی بشر است که با عقلانیت و استدلال روشن، بشریت را به مستقیم‌ترین و پابرجاترین راه‌ها دعوت می‌کند و جامعیت برنامه‌های آن، انسان را از هرگونه تمایل به افراط و تفریط و ضعف و استکبار رهایی می‌بخشد؛ چنانچه خدای منان در توصیف قرآن کریم می‌فرماید: [إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم و یبشر المؤمنین الذین یعملون الصالحات أن لهم أجرًا کبیرًا] (اسراء/۹).
متأسفانه این کتاب هدایت‌بخش هر از چندگاهی از سوی کسانی که در برابر استدلالات این کلامی الهی عاجز بوده، مورد اهانت و هجمه قرار گرفته است. این‌گونه کینه‌توزی‌ها و نفرت‌پراکنی‌ها از سوی هتاکان و بی‌خردان تاریخ بدون شک نشانه ضعف و استیصال آنان در برابر منطق قوی و مستحکم قرآن و انوار تابناک هدایت الهی است که باعث جریحه‌دار شدن احساسات میلیون‌ها مسلمان، موحدان و باورمندان به کتب آسمانی به‌ویژه قرآن کریم است و بر همگان روشن است که این نوع برخوردهای سلبی و هیجانی و به‌دور از اخلاق و منطق در عرصه‌های بین‌المللی، راه به جایی نخواهد برد؛ بلکه اتحاد و انسجام بین مسلمانان را به ارمغان می‌آورد.
حوزه‌های علمیه ضمن محکوم کردن قاطع این هتاکی‌ها، نهادهای بین‌المللی را به انجام وظیفه و همه احرار عالم و مؤمنان و مسلمانان را به استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای محکوم نمودن این‌گونه نفرت‌پراکنی‌ها فرا می‌خواند و از متولیان امر در وزارت خارجه انتظار دارد، قاطعانه و از مجاری قانونی نسبت به ممانعت از تکرار آن، اقدامات لازم را معمول دارد.
علی‌رضا اعرافی/ مدیر حوزه‌های علمیه
 
  آیتالله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت شیعیان بحرین
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم بیانیه‌ای تأکید کرد: سوزاندن نسخه‌ای از قرآن کریم به دست راسموس پالودان، چهره غرق افراط، نفرت و تکبر تحت حمایت پلیس سوئد، نه‌تنها جنایتی از جانب یک شخص؛ بلکه جنایتی دولتی است که حاکی از حقارت دولت و شخص است و مشابه همه جنایاتی از این نوع که در اروپا و مناطق دیگر جهان، صورت می‌گیرد، از روی جهل انجام شده است.
وارد کردن چنین جنایت‌ها، تجاوز آشکاری به مقدسات دینی و فتنه‌افروزی در جهان در چارچوب آزادی بیان، یک حماقت کامل است؛ زیرا آن‌ها معتقدند که انسان مانند حیوان آزادی مطلق دارد.
بهره‌گیری از زبان توهین، تهمت و تجاوز به مقدسات و نسبت دادن آن به آزادی که انسان باید از آن برخوردار باشد، چیزی جز نشر اکاذیب و مغالطه و نیرنگ نیست و این امر، برخلاف آن‌چیزی است که آنها خود بدان معتقد بوده و موضع عملی آنها نیز، آن را نشان می‌دهد.
جنایت‌های مکرر در زمینه اهانت به مقدسات اسلامی در غرب، به‌شکلی آشکار و تحریک‌آمیز در برابر چشمان امت یک میلیارد و اندی مسلمان در سکوت و یا حتی همدستی و حمایت دولت‌های خود، افشاگر نیت آنها برای گسترش هرج‌ومرج در دنیا و به آتش کشیدن امنیت جهانی است.
 
  مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و جامعةالزهرا(س)
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی‌الدین کله ولو کره المشرکون] (سوره توبه، آیه ۳۳)
بار دیگر در سایه شوم حمایت دولت‌های غربی و لایه‌های قدرت‌های صهیونیستی و در ادامه ستیز سازمان‌یافته با ادیان الهی، گناه و معصیت نابخشودنی اهانت به ساحت مقدس‌ترین کتاب آسمانی با مجوز رسمی کشور سوئد تکرار شد. این عمل جنون‌آمیز و گستاخانه‌ که منتهای سفاهت و جهالت جهان غرب است، نشان از اوج استیصال و ناتوانی دشمنان اسلام و تکرار شیون شیاطین امروز در برابر منطق نیرومند قرآن کریم در تسخیر افکار جهانیان و گسترش سریع اسلام در جهان امروز به‌رغم تلاش‌های همه‌جانبه سردمداران استکبار است.
حرکت جاهلانه اخیر در برخی کشورهای اروپایی و اهانت به قرآن کریم، ادامه ستیز هدفمند غرب با اسلام و اقدامی بر اساس اسلام‌هراسی برای مقابله با گسترش گرایش به معنویت و معارف اسلامی است. از سوی دیگر، هدف این جنایت آن است که ملت‌های مسلمان را که از این جسارت بزرگ به خشم آمده و جریحه‌دار شده‌اند، از مسائل و تحولات دنیای اسلام و آنچه امروز صهیونیسم بین‌الملل و دولت‌های غربی در باتلاق آن گرفتارند، غافل سازد.
آنها باید بدانند که امروز پیروان واقعی اسلام ناب محمدی و ملت‌های بیدار جهان، هوشیارتر از همیشه، اهداف و اعمال آنها را رصد می‌کنند.
مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا(س) این اقدام موهن را شدیداً محکوم کرده و آن را در جهت ترویج اسلام‌ستیزی، اشاعه تنفر و تفرقه بین جوامع و انسان‌ها تلقی می‌کند و از همه آزادی‌خواهان و مردم آگاه جهان می‌خواهد، با اقدامات توهین‌آمیز به مقدسات دینی دیگران و نیز به جریانات اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی جاهلانه به‌عنوان مظهر آزادی بیان که متأسفانه در بسیاری از کشورهای اروپایی امری عادی تلقی می‌شود، مقابله ‌و بر ضرورت برخورد قاطع با سوءاستفاده از ارزش آزادی بیان، تأکید کنند و تا حصول این مطالبه برحق، آرام ننشینند.
همچنین ورود قاطعانه نهادهای بین‌المللی جهان اسلام و دستگاه‌های فرهنگی و دیپلماسی کشور، جهت پیگیری حقوقی و جرم‌انگاری این اقدامات را امری ضروری می‌داند.
 
  جامعة المصطفی العالمیه
[إنا نحن نزلنا الذکر وإنا له لحافظون]
حادثه تلخ و تأثرآور اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و سوزاندن آن توسط جمعی از جاهلان بداندیش در کشور سوئد، بار دیگر عمق کینه و عداوت عاملان این اقدامات شنیع را نسبت به اسلام عزیز نشان داد.
درحالی‌که موج بازگشت به معنویت و فطرت حق‌طلب در جهان رو به افزایش است، هواداران جاهلیت مدرن، نشان داده‌اند که جز حرکت در مسیر انحطاط اخلاقی و دشمنی با ارزش‌های الهی، پیامی برای بشریت ندارند.
بی‌شک دامن زدن به پدیده اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی به‌نام آزادی بیان، ناشی از ترس از نفوذ و گسترش آموزه‌های اسلام عزیز است که آشکارا با منافع نامشروع نظام سلطه در جهان تعارض دارد. از آنجا که جبهه استکبار، توان رویارویی با منطق استوار قرآن را ندارد، از سر ضعف و استیصال، دست به این حرکات کینه‌توزانه و سخیف می‌زند.
جامعةالمصطفی العالمیه، ضمن محکوم نمودن شدید این‌گونه رفتارهای خصمانه و نفرت انگیز، اعلام می‌دارد: این اقدامات مذبوحانه، وحدت هرچه بیشتر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان در برابر جبهه استکبار را در پی خواهد داشت. همچنین از عموم مسلمانان جهان و نیز دولت‌های اسلامی درخواست می‌شود، ضمن محکوم کردن توهین به مقدسات امت اسلامی در سراسر جهان، نهادهای بین‌المللی را وادار به واکنش مناسب در برابر این اعمال شنیع نمایند.
 
  مرکزبسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم
[إنا نحن نزلنا الذکر وإنا له لحافظون]
باردیگر دستان پلید استکبار و فرقه روبه افول و اضمحلال صهیونیستی، از آستین دولت‌مردان کشوری به‌ظاهر پیشرفته به‌نام سوئد بیرون آمد و به ساحت قدس قرآن کریم و مقدسات قریب به دومیلیارد مسلمان و بلکه به همه ادیان توحیدی جسارت کردند. مدعیان دروغین آزادی و حقوق بشری بدانند که این‌گونه اقدامات سخیف، هیچ‌گاه در طول تاریخ، مانع رشد اسلام عزیز در گستره عالم ازجمله اروپای به‌ظاهر متمدن و دین‌ستیز و معنویت‌گریز نشده و نخواهد شد، شاهد این مدعا گرایش و گسترش شتابنده اسلام‌خواهی و معنویت‌گرایی بسیاری از مردم، به‌ویژه قشر فرهیخته و تحصیل‌کرده و جوانان اروپائی و غربی به اسلام ناب و مکتب مترقی تشیع می‌باشد.
آری این نوع دشمنی با دین مقدس اسلام وآتش زدن قرآن کریم، نه‌تنها کمکی به سیاست اسلام‌هراسی و دین‌ستیزی استکبار جهانی و دنباله‌روهای حلقه به‌گوش آنان نمی‌کند؛ بلکه موجب عزت و زدون غبار غربت از چهره پاک و منور دین خدا خواهد بود.
این وعده حتمی و تخلف‌ناپذیر الهی است که اسلام سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح خواهد کرد، هرچند که دشمنان نخواهند.
[ومکروا ومکرالله والله خیرالماکرین]
بر این اساس، مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم، ضمن محکوم کردن شدید این اقدام پست و نابخردانه دولت‌مردان سوئد، به استکبار و اذناب حقیرشان، هشدار می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، ملت‌های آزاده جهان، با سرعتی بیش از گذشته، در گرایش به اسلام و مکتب نورانی اهل‌‌البیت(ع)، پاسخی قاطع داده و نقشه شوم آنان را نقش بر آب خواهند کرد.
 
  ۵ تن از ائمه جمعه اهلسنت آذربایجان غربی
۵ تن از ائمه جمعه اهل‌سنت آذربایجان غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه در ارومیه اهانت اخیر به قرآن کریم در سوئد، هلند و دانمارک را محکوم کردند.
ماموستا مامد کلشی‌نژاد امام جمعه اهل‌سنت ارومیه، ماموستا خالد رسول‌زاده امام جمعه اهل‌سنت شاهین‌دژ، ماموستا عبدالسلام امامی امام جمعه اهل‌سنت مهاباد، ماموستا مصطفی محمودی امام جمعه پیرانشهر، ماموستا عبدالله‌زاده امام جمعه خلیفان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در ارومیه، این اقدامات شنیع را محکوم کردند.
٭ گفتنی است، «راسموس پالودان» رهبر حزب راست افراطی دانمارک طی روزهای اخیر، یک نسخه از قرآن را در نزدیکی سفارت ترکیه در استکهلم، در میان تدابیر شدید امنیتی پلیس سوزاند. پلیس از نزدیک شدن هر فردی به او در حین انجام این اقدام تحریک‌آمیز جلوگیری کرد.
یادآوری می‌شود، توهین اخیر به قرآن کریم در کشورهای اروپایی با محکومیت گسترده جهانی روبه‌رو شده است. مصر، کویت، ایران، امارات متحده عربی، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، الازهر مصر، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، شورای علمای شیعه افغانستان، مجمع جهانی علمای مسلمان، قطر، عراق، عربستان، اندونزی، اردن، مغرب، سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه، مراکز، مؤسسات و جامعه اسلامی و مسیحی در زیمبابوه، مرکز اسلامی جمهوری آرژانتین و ولادیمیر لگویدا، رئیس بخش روابط کلیسای ارتدوکس روسیه، نسبت به این اقدام و تکرار آن، بیانیه‌هایی صادر کردند و در مورد گسترش اقداماتی که باعث بی‌حرمتی به ادیان و تشدید خشونت‌ها شود، هشدار دادند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه