هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

از ۴۳ رشته و گرایش قرآنی فقط ۴ رشته و گرایش فعال هستند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه

از ۴۳ رشته و گرایش قرآنی فقط ۴ رشته و گرایش فعال هستند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: در درختواره دانشی حوزه‌های علمیه، پس از ۳۰سال، ۴۳رشته و گرایش طراحی شده است که تنها سه چهار رشته و گرایش آن فعال است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، 27دی در نشست‌ هم‌اندیشی مدیران مراکز و گروه‌های علمی قرآنی که در انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: آنچه در درختواره دانشی حوزه‌های علمیه که بعد از چهارسال و با حضور ۵۰۰-۶۰۰ استاد و کارشناس در ۱۶ حوزه دانشی تهیه گردید، اولین موضوع و مبحثی که مورد توجه قرار گرفته است، قرآن است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود: در این درختواره ۴۳ رشته و گرایش پس از ۳۰ سال درباره قرآن شکل گرفت؛ البته در حوزه تفسیر رشته‌هایی شاخه‌شاخه بود که آن هم به‌صورت تک‌ریلی حرکت کرده‌ایم؛ اما در این دوره، رشته‌هایی مانند: «قرآن و اقتصاد»، «قرآن و تعلیم و تعلم»، «قرآن و تعلیم و تربیت»، «قرآن و روان‌شناسی»، «قرآن و مدیریت»، «قرآن و علوم انسانی اسلامی» و... را طراحی و در حال سرفصل‌نویسی آن هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، با بیان اینکه محور و نقطه ثقل تمام رشته‌های این گرایش بر روی قرآن کریم است، ادامه داد: «منطق ترجمه»، مفقوده دیگری در حوزه‌های علمیه بود که در درختواره جدید رشته‌ها طراحی شده است و هم‌اکنون نیز، شب‌های چهارشنبه هر هفته در حال تدوین سرفصل‌ها هستیم تا هرچه زودتر برای اجرا آماده شوند.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۴۰۶ رشته و گرایش مصوب و تنها یکصد رشته اجرایی شده است و سهم ما در رشته‌های قرآنی، بسیار عقب و ضعیف است؛ چراکه تنها سه چهار رشته اول در حال اجرا شدن می‌باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هم در این نشست‌، برگزاری موفق سومین سال کتاب سال قرآن و تفسیر را از جمله فعالیت‌های اخیر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد و افزود: در کنار برگزاری کتاب سال حوزه یا کتاب سال جمهوری اسلامی، آنچه با مظلومیت همراه بود، مجموعه کتب قرآنی و تفسیر بودند که از سوی محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی به رشته تحریر درآمده بودند؛ لذا با توجه به اهمیت موضوع، کتاب سال قرآن و تفسیر را در سال ۹۹ با ۴۵ اثر در سال ۱۴۰۰ با ۶۰ اثر و امسال با مشارکت ۲۱ مرکز علمی و انتشاراتی با ارائه ۱۶۰ اثر ارزشمند، موفق به برگزاری شدیم؛ لذا امید داریم، با حمایت انجمن قرآن‌پژوهی حوزه، این حرکت با جدیت و همراهی بیشتر مراکز قرآنی حوزوی و دانشگاهی مواجه گردد.
محمدجواد هراتی، قائم‌مقام وزیرعلوم در امور علوم انسانی نیز در این نشست،‌ اظهار کرد: در این دوره، نگاه به قرآن و فعالیت‌های قرآنی به‌همت کمیسیون حوزوی وزارت علوم از یک عنوان صرف، به نگاهی تبلیغی و ترویجی توسعه پیدا کرد و کارگروه‌ها و کمیته‌های علمی مرتبط شکل گرفت. همچنین به‌همت کمیسیون حوزوی وزارت علوم، درختواره رشته‌های قرآنی در وزارت علوم تدوین شده است.
  گزارش: داوود مظاهری

برچسب ها :
ارسال دیدگاه