هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 738

اخبار کوتاه جهان

  عراق
حکم دستگیری «دونالد ترامپ» صادر شد: نشست معاون اول قوه ‌قضائیه با رئیس هیئت قضائی عراق در کمیته مشترک تحقیقات قضائی به منظور پیگیری پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. رئیس هیئت قضائی عراق: حکم دستگیری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا از سوی دستگاه قضائی عراق صادر شده است.

 
  چین
بازگشایی مرزهای چین پس از ۳ سال: دولت چین در گام نهایی خداحافظی با سیاست کووید صفر،  تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را بر روی مسافران بازگشایی کرد. دولت چین اعلام کرد با بازگشایی مرزها، انتظار می‌رود حدود ۲ میلیارد نفر در فصل جاری، به چین سفر کنند که این رقم دو برابر سال گذشته و ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ است.

 
  آمریکا
۷ هزار پرستار در نیویورک اعتصاب کردند: بیش از ۷ هزار پرستار از دو بیمارستان بزرگ نیویورک برای اعتراض به حقوق خود، اعتصاب کردند. این امر حتی باعث لغو عمل‌های جراحی و نوبت‌های معاینه بیماران در یکی از این مراکز درمانی شد.
سیاست فشار حداکثری به وضوح کارساز نبود: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: دولت بایدن، تصمیم دولت قبل درباره خروج از برجام را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر می‌داند. سیاست فشار حداکثری به وضوح کارساز نبود. تاریخ به ما آموخته که فشار اقتصادی زمانی بیشترین کارایی را دارد که در هماهنگی با دیگر شرکا و متحدان باشد. به همین دلیل است که ما برای همکاری با متحدان و شرکای اروپایی به‌خصوص آلمان، انگلیس و فرانسه ارزش قائل شدیم.
توقف پشتیبانی مایکروسافت از ویندوزهای ۷ و ۸: مایکروسافت اعلام کرده آپدیتای امنیتی ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ۸.۱ را از دهم ژانویه متوقف می‌کند. این بدین معناست که کاربران این ویندوزها باید سیستم خود را به ویندوز ۱۰ یا ۱۱ ارتقا دهند تا بتوانند از کمک‌های فنی و آپدیت های نرم‌افزاری برخوردار شوند.
حمله سایبری ۷۰۰۰ کشتی در آبراههای جهان را خاموش کرد: یک حمله سایبری گسترده به سرورها و زیرساخت‌های راهبری و انتقال داده ماهواره‌ای؛ خطوط کشتیرانی جهان را مختل کرد. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۷۰۰۰ کشتی متعلق به ۳۰۰ کمپانی باری در آب‌راه‌های بین‌المللی از کار افتاده‌اند. رخداد فوق به یک حمله سایبری در سال۲۰۱۷ شباهت دارد که خسارتی ۱۰میلیارد دلاری برای خطوط کشترانی جهان برجای گذاشت.
اقتصاد جهان در آستانه رکود خطرناک: بانک جهانی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و آثار همه‌گیری کرونا، اقتصاد جهانی به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد. این بانک پیش‌بینی‌ها درباره رشد برای سال جاری را حدود ۵۰ درصد کاهش داد و اعلام کرد، فقیرترین مردم احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید.
رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۲ به مرز ۳ درصد رسید: بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته را ۲.۹ درصد برآورد نمود و پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ رشد ۲.۲ درصدی داشته باشد.
اتباع خارجی در ایران از تمامی امکانات بهرهمندند: وندا کواگینیدز: دانش‌آموزان افغانستانی حاضر در ایران از کودکان خوش‌شانس جهان هستند؛ به این دلیل که در ایران نه‌تنها این حق را دارند، بلکه دسترسی کامل به آموزش و پرورش دارند. اتباع افغانستانی بیش از ۴ دهه است که در ایران و از تمامی این امکانات بهره‌مند هستند و خوشبختانه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در حوزه آموزش در تمام دنیا زبانزد است. با وجود مشکلات اقتصادی که در ایران در دوره‌های اخیر وجود داشته، این امکانات هیچ‌وقت قطع نشده و دسترسی به آموزش برای اتباع در ایران همچنان وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.
سبقت ۱۶ پول ملی از ریال در کاهش ارزش: اقتصاددان آمریکایی با بررسی نوسان پول‌های ملی جهان در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد ۱۶ پول ملی مثل پزو آرژانتین و لیر ترکیه افت ارزش بیشتری را نسبت به ریال ایران در این سال تجربه کرده‌اند.
فرار مالیاتی «سازمان ترامپ»: رسانه‌های آمریکایی از محکوم شدن «سازمان ترامپ» به پرداخت ۱.۶ میلیون دلار جریمه خبر دادند. این حکم از سوی دادستان منطقه منهتن در نیویورک صادر شده و طی آن سازمان ترامپ به دلیل ۱۵ سال فرار مالیاتی به پرداخت این جریمه محکوم شده است.
خیانت غربیها، حتی به همپیمانشان: سفیر اوکراین در انگلیس: بخش عمده تسلیحاتی که از غرب به اوکراین وارد می‌شود نسبتا قدیمی بوده و برخی از آن‌ها تاریخ مصرفشان نیز گذشته است.

 
  رژیم اشغالگر صهیونیستی
نتانیاهو: ایران بزرگترین دشمن ماست: نتانیاهو که به همراه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به منطقه شمال فلسطین اشغالی رفته بود، اعلام کرد: دشمن اصلی که ما با آن مواجه هستیم، ایران است که توان و ظرفیت‌های خود را به سوریه و لبنان منتقل می‌کند، از اینرو ما مصمم به مبارزه با تمامی تلاش‌های ایران در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای هستیم.
تظاهرات ۸۰ هزار نفری علیه دیکتاتوری نتانیاهو: تظاهرات صهیونیست‌های معترض علیه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و کابینه‌اش به خشونت کشیده شده و در عین حال شماری از صهیونیست‌ها برای اعتراض پرچم فلسطین را برافراشتند.

 
  روسیه
​​​​​​​
آمریکا از افغانستان خارج شد تا به اوکراین برسد: رئیس شورای امنیت ملی روسیه: هدف آمریکا از خروج از افغانستان، آموزش نیروهای اوکراین برای مقابله با روسیه بود. روسیه در حال حاضر با اوکراین نمی‌جنگد، بلکه با ناتو و - در راس آن - با آمریکا و انگلیس درگیر است.
سلاحهای شیمیایی در دست نظامیان اوکراینی: شبکه «راشاتودی» ضمن بازنشر ویدئویی که از نظامیان اوکراینی در فضای مجازی پخش شده، گزارش داد که نیروهای کی‌یف در این ویدئو در حال تولید و ذخیره سلاح‌های شیمیایی هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه