هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 737

اخبار کوتاه ایران

   ایران جزو ۵ توربینساز برتر جهان شد: مدیرعامل توانیر: روزی در این کشور برای تعویض روغن یک ترانسفورماتور باید از کارشناسان خارجی استفاده می‌کردیم، اما امروز به خودکفایی بیش از ۹۸ درصد در ساخت تجهیزات صنعت برق رسیده‌ایم. به همت نخبگان کشورمان، ایران جزو ۵ کشور توربین‌ساز برتر در دنیا شده است. طی ۴ دهه گذشته در ظرفیت نصب شده برق در کشور  ۱۳ برابر رشد تولید داشته‌ایم و در منطقه و بین کشور‌های خاورمیانه رتبه اول را داریم.
  انتشار ۳۵۰ میلیون توئیت در اغتشاشات اخیر: رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس: روش دشمن تکرار روایت‌های غلط با استفاده از هزینه و دستگاه‌های مختلف است تا رسوبات آن را در ذهن مردم ایجاد کند؛ در اتفاقات اخیر پیرامون ناآرامی‌های کشور، ۳۵۰ میلیون توئیت توسط اشخاص مختلف زده شد.
  کاشت رایگان حلزون برای کودکان ناشنوا: معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی: از سال ۸۴ تا الان ۱۳ میلیون نوزاد غربال شدند که ۴۰ هزار مورد اختلال شنوایی شناسایی و از معلولیت‌شان جلوگیری شد. حتماً باید نوزادان تا یک ماهگی که زمان طلایی است مورد غربال شنوایی قرار بگیرند. زمان طلاییِ کاشت حلزون تا قبل از ۴ سالگی است. آمار پشت نوبت کاشت حلزون که در وزارت بهداشت انجام می‌شود به صفر رسیده است.
  ذخیرهسازی ۵ میلیون تن کالای اساسی: شرکت بازرگانی دولتی: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر به‌طور متوسط هر هفته ۶ کشتی حامل کالاهای اساسی وارد بنادر ایران شده است. تاکنون ۵ میلیون و ۲۱۳ هزار تن کالای اساسی در کشور ذخیره‌سازی انجام شده است.
  بزرگترین دیوارنگاره ایران در میدان انقلاب افتتاح شد: همزمان با سومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی، از دیوارنگاره میدان انقلاب تهران با تصاویر شهدای چهار دهه اخیر و شعار «شهادت؛ رسم فداییان ملت» رونمایی شد. این دیوارنگاره با ۱۴۰۰ متر مربع مساحت بزرگترین دیوارنگاره ایران محسوب می‌شود.
  آغاز پیک جدید کرونا در ایران: معاون بهداشت وزارت بهداشت: تعداد سویه‌های جدید کرونا در کشور به ۳ سویه BQ1 و XBB وBA2 افزایش یافته است. قدرت انتقال XBB، پنج برابر بیشتر از دلتا است. در ۴ تا ۶ هفته آینده پیک به اوج خود می‌رسد.
  چک الکترونیک فعال شد: معاون بانک مرکزی: در این مرحله مطلقا قرار نیست چک‌های کاغذی و صیادی حذف شوند. دارندگان این چک‌ها می‌توانند با ارائه شماره چک به شعب بانکی آن را نقد کنند.
  «آرام»، نژاد برتر و جهشیافته زنبور ایرانی: محققان ایرانی نژاد ملکه زنبور عسل را اصلاح ژنتیکی کردند تا زنبورها در برابر آفات و آب‌وهوا مقاوم شوند و عسل بیشتری تولید کنند.
  بازداشت عناصر اصلی شبکه تأمین مالی گروهک تروریستی منافقین: وزارت اطلاعلات: بزرگترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزاتِ تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) شناسایی و ۶ نفر از عناصر اصلی شبکه در سلسله عملیاتی همزمان و در چند استان کشور، بازداشت، ۱۰ نفر احضار و تعدادی دیگر از مرتبطین شبکه تحت تعقیب می‌باشند.
  پهپادهایی با هوش مصنوعی در میان فناوریهای ایرانی: سرلشکر سلامی: پرنده‌هایی داریم که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس در یک شعاع بسیار بلند خیلی از گذرگاه‌های استراتژیک دیگر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  دستگیری بیش از ۱۰۰ تن از اوباش زاهدان: اداره اطلاعات سیستان و بلوچستان: در پی سلسله اقدامات اطلاعاتی و همکاری عملیاتی سپاه و فراجا، بیش از یک‌صد نفر از اراذل اوباش و سارقین مسلح در زاهدان دستگیر شدند. افراد دستگیر شده که عمدتا از اتباع بیگانه غیرمجاز ساکن حاشیه شهر زاهدان بودند نقش موثری در ایجاد رعب و وحشت و سرقت‌ها در زاهدان داشتند.
  نزد رهبری حتی سخنان ما را چک نکردند: خانم خانه‌داری که در جلسه با رهبر انقلاب سخن گفت: این حد از آزادی بیان برایم جالب بود. پریچهر جنتی: همیشه فکر می‌کردم افرادی که در بیت جلوی رهبری صحبت می‌کنند، خیلی تحت فشار هستند، اما حتی کسی حرف‌هایی را که می‌خواستیم بزنیم هم چک نکرد.
  درمان کودکان اس.‌‌ام.ای رایگان شد: جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد: درمان کودکان مبتلا به بیماری اس.ام.ای معروف به وردینگ هافمن برای ۵۳ بیمار شناسایی‌شده این دانشگاه رایگان شده است. تمام خدمات درمانی این کودکان شامل تزریق و خدمات توان‌بخشی در واحد توان‌بخشی و واحد فیزیوتراپی، کاردرمانی حسی و کاردرمانی حرکتی بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد به صورت رایگان انجام می‌شود.
  حمله هکرها به بانک مرکزی خنثی شد: رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت: بانک مرکزی و سکوهای بله و روبیکا هدف حمله‌های DDoS قرار گرفتند که با آن‌ها مقابله شد.
  اجرا نشدن ۲۰۰ حکم از احکام قانون هوای پاک: رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس: از مجموع ۲۲۰ حکم از احکامی که طبق قانون هوای پاک باید اجرایی و عملیاتی می‌شد، تنها ۲۰ قانون اجرایی شده. ١٤٠ قانون ناقص و ٦٠ حکم هم اصلا اجرا نشده است.
 برای اولین‌بار پرونده مسئولان عالی‌رتبه به دادسرا ارجاع شد: مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی: مسئولین سابق وزارتخانه‌ها مثل وزارت نفت، کشور، نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان استاندارد تفهیم اتهام شدند. برای اولین‌بار پرونده قضاییِ مسئولان عالی‌رتبه کشور به دادسرا ارجاع شد.
  مصرف گاز در ایران، همانند مصرف گاز در چین: معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت: الان ایرانِ ۸۵ میلیون نفری، معادل چینِ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری گاز مصرف می‌کند! باید نهضت بهینه‌سازی مصرف انرژی راه بیفتد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه