هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ریشه آشوب‌های اخیر در کشور و راه‌های برون‌رفت از فتنه

نماینده ولی‌فقیه در سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی

ریشه آشوب‌های اخیر در کشور و راه‌های برون‌رفت از فتنه

منتخبی از سخنان‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حاجی‌صادقی؛ نماینده ولی‌فقیه در سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی در آیین گرامی‌داشت هفته بسیج با عنوان «علمداران بصیرت؛ مدافعان ولایت» در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم :

  ویژگیهای مهم فتنه اخیر 
این فتنه اخیر سه ویژگی داشت: نخست آنکه به‌لحاظ محور عملیاتی، یک محور نداشت و در عرصه‌های مختلف جنگ ترکیبی بود. دوم اینکه از نظر ترکیب نیروهای عمل‌کننده یک جنگ احزاب واقعاً همگانی بود که بعضی دانسته و بعضی هم ندانسته، یک زنجیره به‌هم‌پیوسته‌ای از تمام دشمنان ریز و درشت را در این جریان به میدان آوردند.
وی با اشاره به سومین ویژگی اغتشاش‌های اخیر، خاطرنشان کرد: این اغتشاش‌ها با تجربه گرفتن از همه اقدام‌های قبلی دشمن بود؛ بررسی کرده بودند که چرا در فتنه‌های 88، ۹۶، ۹۸ و قبل از آن، موفق نشدند.

  اهداف دشمن در حوادث اخیر
هدف اصلی دشمن از این اغتشاش‌ها سرنگونی نظام دینی به‌وسیله مردم ایران عنوان شده ‌است؛ آمریکایی‌ها بعد از دو دهه تحقیق به این جمع‌بندی رسیدند که انقلاب اسلامی ایران را کسی به‌جز مردم ایران نابود نمی‌کند؛ همان‌طور که در صدر اسلام هیچ‌کس به‌غیر از مسلمانان، نتوانست اسلام فاطمی و علوی را ار بین ببرد.

  دو قطبی سازی شگرد سازمان یافته
از نظر دشمنان، دو قطبی یک استفاده و نتیجه حداقلی دارد و آن اینکه، حرکت شتابان انقلاب را متوقف می‌کند.
سالیوان یک سیاستمدار برجسته آمریکایی، اواخر سال ۱۴۰۰، در یک نشست مشترک با دوستان و همکارانش در انگلیس و اسرائیل، بیان می‌کند که کم‌هزینه‌ترین گزینه‌ها برای براندازی نظام تهران از طریق مردم ایران است. اگر هم به این هدف آرمانی نرسیدیم، دست کم می‌توانیم، دو‌ قطبی‌سازی ملت و حاکمیت ایجاد کنیم. 
اما مادامی که هزینه‌های انقلاب را مردم می‌دهند، تا زمانی که موتور حرکت انقلاب، اسلام است و هدایتش دست ولایت است، از بین نمی‌رود. پس تنها راه، دو قطبی کردن ملت و دولت و ملت و نظام است.

  توقف روند پیشرفت ایران هدف دشمن از اغتشاشات 
احساس دشمنان این بود که اگر این پیشروی ادامه پیدا کند، مرگشان قطعی است؛ از این‌رو راهبرد اصلی برای تحقق این هدف را، مردم قرار دادند و بعد هم گفتند: چگونه می‌شود این مردم را به صحنه آورد؟
آمریکایی‌ها گفتند: اگر می‌خواهید در آینده یک کشور را تصرف کنید، باید جوانان آن کشور را تصرف کنید و برای این کار نیز، باید آنها را آمریکایی کنیم؛ به‌نحوی که آمریکایی حرف بزنند، لباس بپوشند، راه بروند و موضع‌گیری کنند.

  مصوبات استکبار علیه ایران 
لذا آمریکایی‌ها در یک نشستی که دور هم جمع بودند، مصوباتی را نیز انجام دادند، اهم مصوبات این بود: تشدید حمله‌های سایبری به انقلاب و برانگیختن مردم برای مخالفت، اعتراض و اغتشاش از این مصوبات بود. آنها به این جمع‌بندی رسیده بودند که فشارهای اقتصادی سبب شده، پایگاه مردمی نظام از بین برود.
توسعه اقدام‌های خرابکارانه، همزمان با پشتیبانی از اغتشاشات و مسلح کردن افرادی که این توانمندی را دارند نیز، جزء برنامه‌هایشان بود تا کنار اغتشاش‌ها و خراب‌کاری‌ها، عملیات مسلحانه هم داشته باشند.

  مقابله با انقلاب اسلامی در منطقه، از دیگر طرحهای دشمن ب
ه‌صراحت می‌گویند: باید ایران را در سوریه و عراق بزنید؛ همچنین محور اغتشاشات دو امر مسائل اقتصادی و مسئله زنان و حجاب باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که زنان و دختران یک ظرفیت خوبی برای برانگیختن مردان در برابر حاکمیت هستند.
مختل کردن نظام اجتماعی، آشفته کردن زندگی مردم و فضاسازی گسترده علیه شخص رهبری، از دیگر برنامه‌های دشمن است. آنها گفتند: ولایت فقیه یک خطر است و شخص ولی‌فقیه هوشیار است. باید او را شکست و از نظر مردم انداخت.

  ارتباط سازماندهیشده و سلولی با لیدرها
از دیگر برنامه‌ها و نقشه‌های دشمن دانست ارتباط سازمان‌دهی‌شده و سلولی با لیدرها است و می گویند: برای انجام این عملیات چهار مرحله داریم: اول بیانیه‌هایی از سوی افراد اصلاح‌طلب و دیگران صادر و زمینه برای اعتراض فراهم شود.

  اعتراف دشمن به شکست
اکنون حرف دشمن این است که ایران، از این بحران عبور کرد. باید فکر دیگری بکنیم. می‌گویند خیلی تلاش کرده‌ایم که این دوگانگی را به صحنه جوانان و حتی مدارس بکشانیم. خیلی امیدوار بودند که اگر این اغتشاش‌ها به مدارس و دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه کشیده شود، کارآمدی بیشتری از دانشگاه دارد.
به باور دشمنان برای اینکه وضعیت آشفته و ناآرام کشور به آرامش نرسد، باید یک کارهایی صورت بگیرد؛ گرچه خیلی امید ندارند که به اهداف برسند؛ اما لااقل می‌شود ذهن و توان مسئولان را متوقف کنند که به سوی انجام کارهای دیگر حرکت نکنند؛ از این‌رو از حدود یک ماه پیش، پنج اقدام، از جمله ترور کور و غافل‌گیرکننده برای ایجاد رعب و ترس والقای ناامنی را در دستور کار داشته و دارند.

  دستاورد یا توهم
 حرف دشمن این است ‌که در این حوادث، یک دستاورد داشته‌ایم و آن این است که قبح تعرض به مقدسات، از قبیل قرآن،  مسجد و نمادهای دینی و مذهبی از بین رفته است.
انتقام گرفتن از نهادهایی که نه‌تنها با اغتشاش‌ها همراهی نکردند؛ بلکه مزاحم نیز بودند، از دیگر برنامه‌هاست که اولین آن، روحانیت و حوزه‌های علمیه است. تعجب نکنید که حمله به مدارس و حوزه‌های علمیه در کشور زیاد شده و جنگ با عمامه راه انداختند.

 رفوزههای این فتنه
در این حوادث، منتفعینی که از سفره انقلاب به جایی رسیده بودند، همان اول، مردودی خود را نشان دادند که البته این ریزش‌ها، ریزش غده سرطانی و بیماری بی‌درد نیز است که بد نیست؛ چون گاهی اراده خدا این است، فتنه‌هایی پیش بیاورد، افراد از خودشان کشف حجاب کنند و ماهیتشان را نشان دهند. دشمن آن‌چنان غضبناک شده که با حمله به روحانی با عمامه می‌جنگد. لذا امروز بیشتر حمله‌ها متوجه روحانیت و بسیجیان است؛ چراکه دشمن را ناکام گذاشتند.

  خسته کردن مسئولان و القای نا امیدی 
یکی دیگر از اقداماتشان این است که مسئولان و مردم را بی‌طاقت و در تصمیم‌گیری گرفتار اشتباه و تزلزل کنند که البته مسامحه غلط است و حق مدرسه فیضیه است که از مسئولان مطالبه کند. در برابر فاسد نرمش اشکال ندارد؛ اما در برابر مفسد، قرآن به ما اجازه نمی‌دهد، مسامحه کنیم.
این فتنه، اقتصادپایه نبود، دین‌پایه بود. امروز به این جمع‌بندی رسیدند، که موتور انقلاب را خاموش کنند؛ موتوری که هم رهبری را زنده و بالنده و تأثیرگذار می‌کند، هم مردم را نگه می‌دارد.

  جهاد تبیین وظیفه همگانی
یکی از برجسته‌ترین مصادیق جهاد تبیین، جهاد امیدآفرینی است؛ مرعوب شدن و ناامید شدن، نخستین گام شکست می‌باشد. دشمن شکست‌خورده، تلاش می‌کند، شکست‌های خود و موفقیت‌های ما را نشان ندهد.
به‌رغم وجود مشکلات و اشتباهات؛ اما کلیت انقلاب از این فتنه نیز به‌عنوان یک فرصت استفاده می‌کند.
باید به مردم بگوییم: آمریکا همان شیطان بزرگ است. از شیطان جز دشمنی انتظار نمی‌رود. امروز نقشه او برای شیطنت، ضدیت با دین است.
روحانیت، در جهاد تبیین فرمانده است و در این جهاد، نباید فرماندهی به دست کسی جز روحانیت باشد؛ چراکه جنگ با دین و ارزش‌هاست، لذا  باید در سازندگی و حل مشکلات مردم و عشقی را که به هدایت و سعادت مردم دارد، بیشتر آشکار کند. اگر سخنان ۱۴ خردادماه رهبر انقلاب و هشدارها را خوب گرفته بودیم، باور کنید، در برخی صحنه‌ها غافل‌گیر نمی‌شدیم.
دست بسیج به طرف حوزه‌های علمیه دراز است. اساتید باید طلبه‌هایی را تربیت کنند که علاوه بر خواندن رسائل و کفایه، زمان‌شناس و دشمن‌شناس هم باشند.

 ارتجاع و بازگشت به گذشته، خطری که انقلابها را تهدید می کند
 پس از رحلت پیامبر(ص)، نوعی تفرق بین مسلمانان ایجاد شد؛ اما در انقلاب اسلامی و بعد از ارتحال حضرت امام، با رهبری رهبر معظم انقلاب، وحدت و انسجام حفظ شد؛ اما دشمن می‌خواهد، رهبری سوم از جنس رهبر دوم نباشد.
گفتنی است، این همایش به‌همت سازمان بسیج طلاب سپاه استان قم، مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه و بسیج مدرسه فیضیه و دارالشفای قم برگزار شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه