هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دشمن می‌خواهد حوزه علمیه به یک نهاد خاموش تبدیل شود

آیت‌الله اعرافی در سفر به استان فارس

دشمن می‌خواهد حوزه علمیه به یک نهاد خاموش تبدیل شود

مدیر حوزه‌های علمیه، با تصریح به اینکه امروز به‌شکل بی‌سابقه تمام کفر و نفاق و رنگین‌کمان سپاه شیطان، در برابر ایران، انقلاب و نظام اسلامی ایستاده است،  گفت: کسانی می‌خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه یک نهاد خاموش بسازند.

آیت‌الله اعرافی، در رأس هیئت بلندپایه حوزوی، 9آذر برای مدت دو روز به استان فارس سفر کرد.
شرکت در جلسه معاونان و مدیران ستادی به‌منظور بررسی وضعیت حوزه علمیه استان فارس، حضور در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس، نشست با نماینده ولی‌فقیه در فارس، نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی، اعضای مجلس خبرگان رهبری و مدیر و معاونان حوزه علمیه فارس، دیدار با طلاب و روحانیون، دیدار با علمای اهل‌سنت فارس؛ دیدار با مدیران و اساتید مدارس علمیه استان، حضور در منزل شهید مدافع امنیت حجت‌الاسلام محمد مویدی، دیدار با تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی، شرکت در جلسه شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه علمیه فارس، نشست با اساتید دانشگاه‌های شیراز و بازدید از برخی مدارس علمیه، بخشی از برنامه‌های فشرده آیت‌الله اعرافی در سفر دو روزه به استان فارس و شیراز بود.
به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، ۱۰ آذر در مراسم تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه فارس و دیدار با طلاب و مبلغان استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس، در حرم مطهر احمدبن موسی(ع) برگزار شد، ضمن قدردانی از گروه‌های جهادی، علما و روحانیون فارس، اظهار کرد: بیش از همه باید قدردان مردم شریف ایران به‌ویژه مردم شیراز و استان فارس باشیم؛ چراکه هرچه روحانیت دارد، از مردم دارد و روحانیت نیز برای مردم است.
عضو فقهای شورای نگهبان، با اشاره به توصیف‌های حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه، از اسلام و پیامبر(ص) در تبیین یکی از این توصیف‌ها عنوان کرد: آنگاه که اسلام به سد شیطان و طاغوت برمی‌خورد، عقب نمی‌نشیند؛ بلکه شجاعانه وارد میدان می‌شود؛ کسانی می‌خواهند از اسلام، اسلام سکولار و از حوزه علمیه، یک نهاد خاموش بسازند؛ این اسلام ناب و رسول خدا(ص) نیست که برای آسایش خود، دین را سکولار تبیین کند؛ دین ما از پیامبر(ص) الهام می‌گیرد.
آیت‌الله اعرافی درباره جنگ ترکیبی دشمن، تصریح کرد: باید با تأسی از رسول‌خدا(ص) در مقابل لشکر‌های باطل رنگارنگ ایستاد که همان جنگ ترکیبی از سعودی تا آمریکا، اوباش‌ها و... هستند؛ شرایط امروز به‌مراتب سخت‌تر است؛ حوزه بیدار، روحانیت آگاه و ملت هوشیار، باید این الگو را نصب‌‌العین خود قرار دهند.
عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حوزه‌های علمیه در کنار مردم هستند و برای دفاع از ارزش‌های الهی تا پای جان ایستاده‌اند. ما پیرو رسولی هستیم که هرگز فکر عقب‌گرد نداشت؛ عالمان دین و مجاهدان در راه خدا یک روز به فکرشان نیامده که کوتاه می‌آییم و به عقب برمی‌گردیم؛ البته باید به روش‌های روز عمل کنیم؛ اما از پیشرفت فکر عقب نخواهیم نشست.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: امروز به‌شکل بی‌سابقه تمام کفر و نفاق و رنگین‌کمان سپاه شیطان، در برابر ایران، انقلاب و نظام اسلامی ایستاده است. این جنگ ترکیبی از پایه‌ها آغاز شده و تمام شاخصه برگ عظمت ملت را نشانه گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: دومین گام دشمن این بود که گرایش‌ها و ذائقه‌های نسل جوان را از طراوت معنوی جدا کند؛ نسل جوان ما، پیوسته آسمانی فکر کرده است؛ تطهیر آمریکا و رژیم ستم‌شاهی و این‌همه گروه‌های ضد ایران بسیار نکته مهمی است که می‌خواهند، همه‌چیز را وارونه جلوه دهند. شهید مطهری(ره) در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» نشان داد که ایران با اسلام آباد شد و اسلام و ایران به‌هم‌پیوسته‌اند و جدایی آنها معنا ندارد.
آیت‌الله اعرافی عنوان کرد: واژگون ساختن بنیان‌های تاریخی، عاطفی، روحی، اخلاقی، تاریخ ایران و انقلاب و ارزش‌های متعالی انقلاب و نظام اسلامی؛ این جنگ با همه شیوه‌ها و گروه‌ها و با هزینه‌کردهای میلیارد دلاری برپاست؛ همه این هدف‌های شیطانی را با روش خود و در جای خود پاسخ می‌دهیم.
وی اضافه کرد: جهاد تبیین با جهاد خدمت‌گزاری و... در برابر جبهه‌های باطل اثرگذار است. باید همه در یک سنگر و عملیات فعال ترکیبی عمل کنیم؛ انقلاب اسلامی ظرفیتی دارد که می‌تواند، در جنگ ترکیبی مواجهه ترکیبی خود را عملی کند.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور درباره جایگاه حوزه، مطرح کرد: حوزه از مدینه رسول‌خدا(ص) آغاز و به کوفه و بصره کشیده شد و پس از آن، به ری، قم و نجف منتقل شد؛ بیش از هزار سال است که منزل به منزل علما و حوزه‌ها این راه را پیموده‌اند و این تراث را به ما سپرده‌اند. این منزلگاه‌ها فراز و فرود‌های زیادی را پیموده است. روحانی امروز باید بداند که پشت بر یک تاریخ باشکوه نهاده است.
وی ادامه داد: حوزه همیشه در خطر بوده؛ اما باید به یک پیشینه درخشان اعتماد داشته باشیم. از تاریخ بیش از هزار ساله به‌سادگی نمی‌شود، گذشت. ما میراث‌داران بزرگانی هستیم که دستگاه مغول را تسخیر کرد و یک انقلاب به راه انداخت؛ در تمدن اسلامی چند حمله سنگین داریم که تمدن اسلامی را فرو پاشید؛ یکی از آن، جنگ‌های صلیبی و دیگری حمله مغول است؛ جوان امروز باید بداند، مغول یک دستگاه خون‌خوار غیرفرهنگی بود که طومار تمدن اسلامی را درهم پیچید؛ اما دوتا عمامه به سر علامه حلی و خواجه نصیر طوسی(ره) معجزه‌ای را رقم زدند؛ این دو روحانی دربار را استحاله کردند و آنان را یک قوم فرهنگی کردند و به سمت اسلام آوردند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: هویت ایران با روحانیت گره خورده و تاریخ هزارساله گواه این است؛ بزرگترین متفکر فلسفه اسلامی و بنیان‌گذار یک مکتب زنده اسلامی، از شیراز است. ملاصدرا هنوز هم آقای فلسفه است؛ ادبیات عرب برای جهان عرب است؛ اما ایرانیان با آنکه ادبیات فارسی را به اوج قله رساندند و آن‌همه شاعر فارسی پرورش یافته‌اند، عجیب‌تر آن است که زبان عربی، به دست آخوند‌های فارس به قله رسید. این عظمت حوزه‌های ماست.
وی خاطرنشان کرد: کسی نباید به جایگاه فقه و اصول و دانش‌های گوناگون حوزوی نگاه تحقیری داشته باشد؛ هویت حوزه، علمی، اجتماعی اخلاقی و سیاسی است و نقش تاریخی حوزه در تمدن اسلامی روشن است.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: علی‌رغم موانع و دست خالی چندساله؛ اما با توکل به خدا بیش از هزار طرح و ایده را از کف میدان حوزه جمع‌آوری کرده‌ایم؛ همچنین مطالبات رهبری و مراجع عظام نیز جمع‌آوری شد. تجاربی که در نهاد‌های مختلف و جهان اسلام نیز دیده شد. همچنین آسیب‌های متوجه روحانیت و ضعف‌ها و قوت‌ها نیز جمع، کارویژه‌های روحانیت طراحی و۲۰۰ کارویژه در چهار طبقه جمع شد.
مدیر حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: در این چند سال حدود ۴۰ سفر استانی به استان‌های کشور داشته‌ایم و مصوبات مکتوب این سفرها وجود دارد؛ چندین طرح بزرگ وجود دارد که به مرحله اجرا نرسیده و سخنی از آن گفته نشده است؛ طرح درخت‌واره دوم مهارت آموزش‌های کاربردی است که مرکز آموزش‌های کاربردی نیز راه‌اندازی شده است.
وی فقه معاصر را مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۰ فقه معاصر به‌زودی منتشر می‌شود. فقه معاصر ۳۵ فعالیت دارد؛ همچنین اصلاح سطوح عالی، از دیگر برنامه‌های حوزه علمیه است.
آیت‌الله اعرافی درباره فعالیت‌های تبلیغی نیز بیان کرد: طرح امین در استان فارس ۱۰ برابر شده و در کشور نیز، رشد مطلوبی داشته و طرح هجرت نیز این‌گونه بوده است.
 یادآوری می‌شود، طلاب و مبلغان حوزه علمیه فارس نیز، در این جلسه مشکلات خود از جمله مشکل معیشت و مسکن طلاب، مشکلات در خصوص تبلیغ، راه‌اندازی سامانه اعزام مبلغان زبان‌دان، توجه به مبلغان امین در طرح‌های وزارت آموزش و پرورش و مشکلات دروس خارج مجازی را با آیت‌الله اعرافی در میان گذاشتند.

 
  فعالیت ۲۰هزار روحانی طرح امین در مدارس کشورآیت‌الله اعرافی همچنین، ۱۰ آذر در نشستی با تولیت حرم مطهر شاهچراغ(ع) که در این بارگاه ملکوتی برگزار شد، اظهار داشت: در چند سال گذشته، حدود ۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده‌ایم و ۱۵۰ پروژه باقی مانده است؛ به اعتبار تبصره ۱۱ در برخی استان‌ها پروژه‌های نیمه‌تمام را شناسایی کرده‌ایم تا با تلاش و کمک عزیزان به اتمام برسانیم.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد: در کشور حدود ۲۰ هزار روحانی طرح امین وجود دارد. یکی از تفاهم‌نامه‌ها با آموزش و پرورش طرح امین است؛ حدود ۳۰ برنامه با آموزش و پرورش وجود دارد.
آیت‌الله اعرافی در خصوص طرح هجرت نیز بیان کرد: اکنون حدود ۴ الی ۵ هزار روحانی طرح هجرت در کشور فعالیت دارند و به سوی ۱۰ هزار نفر پیش می‌رویم. این طرح نیز مانند طرح امین سقف ندارد.
وی از اجرایی شدن طرح ۳۱۳ خبر داد و گفت: این طرح با مشارکت کمیته امداد در راستای شناسایی نیازهای محرومان اجرا می‌شود که فارس، رتبه نخست را با ۱۲۰ نفر دارد. طرح دیگر نیز مربوط به فرق است و این طرح نیز قابل توسعه است؛ البته طرح‌هایی درون حوزه است که در فرهنگ استان‌ها تأثیر می‌گذارد؛ از جمله آن طرح‌ها، مربوط به رشته‌های حوزوی است.
عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص وقف و منابع پایدار حوزه علمیه نیز، عنوان کرد: اگر این بخش را از قبل آغاز کرده بودیم، نیاز به کمک نبود؛ ظرفیت وقف حوزوی فوق‌‌العاده است؛ اما خروجی ندارد و نیاز به حمایت دارد تا وقف احیا شود.

 
  حدود ۱۰۰ طرح تحولی از ۳۰۰ طرح آیت‌الله اعرافی، ۱۰آذر در جلسه مسئولان، مدیران، اساتید و کادر واحد‌های آموزشی نیز که در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار کرد: نظام علمی باید همانند تهذیب و آموزش، تبلیغ‌محور هم باشد. بیش از ۳۰۰ طرح در حوزه علمیه وجود دارد که حدود ۱۰۰ طرح از این طرح‌ها تحولی است؛ در سند چشم‌انداز یک فصل مهم در خصوص تبلیغ وجود دارد و در منشور حوزه‌ها نیز، یک فصل مربوط به تبلیع است؛ همچنین در نظامات جامع نیز، یک بخش به تبلیغ اختصاص دارد.
به‌گفته آیت‌الله اعرافی در برنامه ۵ ساله که ۴۲ مضمون و ۳۶۰ هدف و بیش از هزار شاخص دارد، حدود ۱۰ هدف مربوط به تبلیغ است، همچنین درختواره رشته‌های حوزه که ۴ سال هزار استاد بر روی آن کار کرده‌اند، ۱۶ حوزه دانشی دارد که یک حوزه مستقیم آن تبلیغ است؛ حدود ۳۰ رشته و گرایش تبلیغی وجود دارد و این کار عظیم شده است که حدود ۲۰ طرح در حال اجراست.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ۵۰ توافق با نهادها داریم که حدود ۸ توافق برنامه شده است؛ امروز ۲۰ هزار طلبه را پای کار برده‌ایم که بیش از ۶۰ درصد از خواهران و بیش از ۳۰ درصد از برادران هستند.
وی تصریح کرد: نگاه کلان و راهبردی مدیریت حوزه، به مقوله تبیین و تبلیغ، نگاه عمیق و وسیع است که ۴۰ طرح آن کلید خورده است.

 
  وضعیت مساجد شایسته نظام اسلامی نیست آیت‌الله اعرافی همچنین، ۱۱ آذر در نشست با نماینده ولی‌فقیه در فارس، استاندار فارس، نمایندگان مجلس، مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان، مدیر و معاونان حوزه علمیه استان که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه‌های فشرده و بسیاری در این سفر برای استان فارس داشتیم، اظهار کرد: در بررسی مسائل حوزه استان فارس مصوبات بسیار مهمی وجود دارد.
وی در خصوص احیای موقوفات و منابع پایدار حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: موقوفات و منابع پایدار حدود ۲۷ محور دارد. اگر منابع پایدار درست اجرا شود، حوزه فارس می‌تواند روی پای خود بایستد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور به طرح‌های هجرت و امین اشاره و خاطرنشان کرد: این دو طرح جزء طرح‌های مهم است. در طرح هجرت باید به روستاها و مساجد نگاه ویژه‌ای شود. سقف طرح هجرت در چند استان از جمله فارس، برداشته شده است؛ در این طرح حوزه و سازمان تبلیغات باید یدواحده باشند.
آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه فارس تلاش شده و گام‌های رو به جلو داشته است؛ اما باید تلاش بیشتری شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: بخش دیگر مصوبات سفر، مربوط به افزایش رشته‌های تحصیلی و تخصصی است؛ تقویت بنیه پژوهشی و تحقیقاتی نیز در دستور کار است.
همچنین در این نشست، به‌صورت وبیناری مرکز مشاوره اسلامی سماح در کازرون با حضور وبیناری آیت‌الله اعرافی افتتاح شد.

 
  جامعه اهل‌سنت در ایران عزیز و بزرگوار استآیت‌الله اعرافی، 10 آذر در دیدار علمای اهل‌سنت استان فارس هم که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم روزی برسد که مراکز علمی دریچه‌های خود را به‌صورت جدی به روی یکدیگر باز کنند؛ چراکه تا وقتی درون علما و نظامات علمی و آموزشی شاهد تعامل واقعی نباشیم، آن انسجام مورد نظر محقق نمی‌شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: نظامات آموزشی و علمی پایه دیگر مسائل است و در ۲۰ سال گذشته ممکن است، قضاوت‌های درست و نادرست شده باشد؛ اما تلاش شده تا درون جامعة المصطفی العالمیه، طبق احکام خود بیان شود؛ تنها جایی در دنیای اسلام که در مجموعه‌ای همزمان نظام آموزشی اهل‌سنت و شیعه تدریس می‌شود، جامعة المصطفی است.
عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: تعامل بین شیعه و سنی باید به‌صورت ریشه‌ای در مباحثه و گفتمان علمی ورق بخورد. همچنین معتقد به هویت واحده هستیم و آن امت اسلامی و تمدن اسلامی است.
وی تعامل بین شیعه و سنی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اگر یک سوم نسل جوان مسلمان، بازار اقتصادی، منابع انرژی و معنوی به یکدیگر می‌پیوست، قدرت بزرگی در جهان وجود داشت؛ بنابراین کافی است چهار تا پنج کشور اسلامی با یکدیگر به‌معنای واقعی کلمه تعامل داشته باشند تا یک قدرت جهانی تشکیل شود؛ البته حل معضلاتی که در جهان اسلام وجود دارد، پیچیده است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه جامعه اهل‌سنت در ایران عزیز و بزرگوار است، افزود: برای مسائل امت اسلام و ایران باید هم‌افزایی و همدلی داشته باشیم.

 
  سفر به استان فارس ۴۰ مصوبه داشته استآیت‌الله اعرافی، در جلسه شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه علمیه استان فارس که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، اظهار کرد: سفر به استان فارس حدود ۴۰ مصوبه داشته است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه ابراز امیدواری کرد، با گذر از دوره کرونا ان‌شاءالله شاهد فعال شدن بیشتر شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه علمیه استان فارس باشیم.
آیت‌الله اعرافی در پایان افزود: رویکرد ما ارتقای کنشگری است؛ مانند پروژه‌هایی همچون طرح امین و هجرت.

 
  نقش‌آفرینی حوزه علمیه در تحولات جهانی حجت‌الاسلام والمسلمین لطف‌‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس هم در جلسه شورای مشورتی و پشتیبانی حوزه علمیه استان فارس که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ(ع) شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه جهان در حال تحولات بزرگی است، اظهار کرد: در تحولات جهانی که رخ می‌دهد، باید به فکر نقش حوزه علمیه باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه نقش اجتماعی حوزه باید تقویت شود، اضافه کرد: با بازتعریف نقش حوزه می‌توان به نقش اجتماعی مطلوبی رسید؛ این کار شاید یکسری ابزار جدید نیاز داشته باشد.
نماینده ولی‌فقیه در فارس تصریح کرد: باید یک برنامه منسجم برای حوزه فارس داشته باشیم و باید کمیته‌ای در این خصوص تشکیل شود.

 
  مرکز زبان حوزه فارس از ظرفیت گردشگری و زیارتی استفاده کندحجت‌الاسلام والمسلمین کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز در جلسه معاونان و مدیران ستادی که به‌منظور بررسی وضعیت حوزه علمیه استان فارس، نهم آذر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با حضور آیت‌الله اعرافی برگزار شد، مطرح کرد: استان فارس دارای ظرفیت‌های گردشگری و زیارتی است که باید در عرصه بین‌الملل از این ظرفیت به‌نحو احسن استفاده شود.
وی با بیان اینکه حوزه علمیه استان فارس، در بخش بین‌الملل از ظرفیت‌های فراحوزوی به‌خوبی استفاده کرده است، گفت: استان فارس از جمله استان‌هایی کشور است که فراتر از آنچه در نظر داشته‌ایم، فعالیت‌ها را انجام داده است.
مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، در خصوص راه‌اندازی مرکز زبان‌دان حوزه علمیه فارس، یادآور شد: بسیاری از طلاب و خانواده‌های آنان و حتی افراد متدین در این مرکز ثبت‌نام کرده و در برنامه‌های آن شرکت می‌کنند؛ همچنین بسیاری از خانواده‌ها، تقاضای حضور در این مرکز را دارند؛ اما از نظر فضای فیزیکی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که اگر بتوانیم، فضای مناسبی را برای آن در نظر بگیریم، ظرفیت این مرکز را می‌توان دو برابر کرد.
آموزش 5 زبان دنیا در مرکز آموزشی زبان‌دان حوزه فارس
حجت‌الاسلام فولادی مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه فارس نیز در جلسه معاونان و مدیران ستادی که با حضور آیت‌الله اعرافی برگزار شد، اظهار کرد: با همت نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، سه سال است که مرکز زبان حوزه علمیه استان تأسیس شده و اکنون دارای ۵۵۰ زبان‌آموز طلبه است.
وی با بیان اینکه مرکز زبان حوزه علمیه فارس پنج‌زبان چینی، روسی، اسپانیایی، عربی و انگلیسی را آموزش می‌دهد، تصریح کرد: بنا داریم در ترم جدید سه زبان دیگر را به این مرکز اضافه کنیم؛ اما مکان مناسب برای ارائه خدمات نداریم؛ از این‌رو ۱۰۰ درصد کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود که اگر در این بخش کمکی صورت بگیرد، یقیناً نگاه و چشم‌انداز عرصه بین‌الملل افزایش خواهد یافت.

 
 وجود ۲۰۰ کانون پژوهشی حوزوی در استان فارسحجت‌الاسلام علی‌حسین کراری معاون پژوهش حوزه علمیه فارس نیز در جلسه معاونان و مدیران ستادی که 9آذر در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و با حضور آیت‌الله اعرافی برگزار شد، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی حوزه استان پرداخت و اظهار کرد: مدارس علمیه استان فارس، دارای ۲۰۰ کانون پژوهشی است که از این تعداد ۱۰۰ کانون فعال هستند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز در ادامه، یادآور شد: باید برای ورود مدارس به عرصه نشریه تشویق‌هایی در نظر گرفت.
مسئول موقوفات و منابع پایدار و معاون آموزش حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز از سخنران دیگر این جلسه بودند که نسبت به وضعیت استان مطالبی را ارائه کردند.

 
  اجرای ۱۱۶ اقدام راهبردی در حوزه علمیه فارسحجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی هم ۱۱ آذر در نشست آیت‌الله اعرافی با نماینده ولی‌فقیه در فارس، استاندار فارس، نمایندگان مجلس، مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان، مدیر و معاونان حوزه علمیه استان که در سالن شهید دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در دوره مدیریت آیت‌الله اعرافی این سومین سفر ایشان به استان فارس است که نشان از اهتمام و توجه ایشان به استان دارد.
مدیر سابق حوزه علمیه فارس ادامه داد: ۱۱۶ اقدام در ۱۴ راهبرد را در حوزه استان فارس از ابتدا آغاز کرده‌ایم و یکی از آن اقدامات، پیگری موقوفات و دوم بخش بین‌الملل بوده است.
وی با اشاره به اینکه استان فارس دومین استان به‌لحاظ تعداد مراکز آموزشی پس از تهران است، عنوان کرد: در سه سال مدت مدیریتم در حوزه علمیه فارس، ۱۹ مدیر به‌جهت مناسب‌سازی رسالت‌های محوله جابه‌جا شدند.
مدیر سابق حوزه علمیه استان فارس با تقاضا از شورای حوزه علمیه فارس جهت ادامه برگزاری حلقه مشاوره، گفت: در دوره مدیریت خود، ۶ مشاور را برای پیشبرد بهتر برنامه‌ها به‌صورت جهادی منصوب کردم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه