هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

استاد روحیه پژوهش را در طلبه ایجاد کند

معاون آموزش حوزه‌های علمیه

استاد روحیه پژوهش را در طلبه ایجاد کند

علامه امینی(ره) طوری کتاب تألیف می‌کند که کسی جرأت عرض اندام و مقابله با آن کتاب را ندارد. دلیل این امر، محکم و دقیق نوشتن این کتاب است.


به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در دوره تربیت مدرس سطح عمومی مقدماتی مهارت پژوهشی اساتید حوزه‌های علمیه که به‌همت معاونت پژوهش حوزه در مجتمع یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با بیان اینکه پشتوانه، ریشه و قوام دانش و علوم حوزوی بر محور پژوهش است، گفت: با وجود مایه و درون‌مایه اصلی علوم حوزوی که بر پایه پژوهش است، می‌توان سایر برنامه‌ها را پیش برد و اگر این درون‌مایه نباشد، سایر برنامه‌ها در مسیر خود قرار نخواهد گرفت.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: کلیدواژه‌هایی چون تفقه، اجتهاد و استنباط، ماهیت اصلی آن تحقیق و پژوهش است و اساساً نحوه تدریس بسیاری از علما هم، بر پایه پژوهش بوده است.
وی بیان کرد: مسائل مستحدثه هم، با تحقیق و پژوهش ارتباط مستقیم دارد و امروز طلبه و فاضل حوزوی هم، باید بتواند پاسخگوی مسائل جدید باشد و اگر این کار صورت نگیرد، ما به اهداف خود در حوزه نرسیده‌ایم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با اشاره به تفاوت شبهه در این زمان و گذشته، گفت: امروز زمان القای شبهه است؛ به‌طوری‌که هر شبانه‌روز شاهد القای شبهه هستیم و لذا حوزه امروز باید به زمانه پاسخگو باشد و به‌همین دلیل، باید طلبه‌هایی در حوزه تربیت شوند که بتوانند شبهه را در نطفه خفه کنند.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: این پاسخگویی باید با ادبیات جدید هم همراه باشد. با ادبیات قدمای گذشته نمی‌شود، شرایط فعلی را پیش برد.
وی با بیان اینکه، امروز یکی از مهمترین وظایف حوزه و اساتید، مجهز کردن طلبه‌ها به ابزار پاسخگویی است، افزود: اگر می‌خواهیم این ضرورت در حوزه و در بین اساتید اتفاق بیفتد، باید امر مهمی دنبال شود و آن این است که استاد روحیه تحقیق و پژوهش را در طلبه ایجاد کند. این کار بزرگی است و نباید از آن غفلت کرد و این مسئله مهم زمانی اتفاق می‌افتد که اساتید خودشان اهل تحقیق و تفکر باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد گفت: علامه امینی(ره) طوری کتاب تألیف می‌کند که کسی جرأت عرض اندام و مقابله با آن کتاب را ندارد؛ دلیل این امر، محکم و دقیق نوشتن این کتاب است. حوزه باید به این مرحله برسد.
معاون آموزش حوزه‌های علمیه، با اشاره به مهمترین ویژگی‌هایی پژوهش موفق، افزود: حداقل پژوهش فوایدی دارد؛ از جمله آن، ابطال باطل و اثبات حق است.

 
  دستورالعمل جذب و گزینش اساتید مهارتهای پژوهشی ابلاغ شده استمدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم، گفت: ایده تربیت مدرس مهارت‌های پژوهشی و برگزاری دوره‌ای به این نام، جهت دستیابی به این هدف بود که بتوانیم، نیازهای‌مان را در حوزه برای آموزش مهارت‌های پژوهشی به طلاب برطرف کنیم. اشخاصی تربیت بشوند که به‌نوعی نقش سفیران پژوهش را در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها ایفا کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدرا مازنی ادامه داد: این تصور وجود داشت که مدارس ما در شهرستان‌ها از فقدان نیروی انسانی کارآمد، روش‌شناس در عرصه پژوهش و مسلط به مهارت‌های پژوهشی رنج می‌برند؛ درحالی‌که هیچ استقرائی در این زمینه صورت نگرفته بود تا اینکه به‌منظور تأمین مدرسان «ماده واحده آموزش مهارت‌های پژوهشی به اساتید»، طرح شناسایی و ساماندهی مدرسان واحدهای آموزشی اجرایی شد.
وی افزود: با اجرای این طرح وضعیت کشور به حیث آمار و سطح مدرسان مهارت‌های پژوهشی بررسی شد و محصول این کار اولیه، شناسایی بیش از ۴۰۰ نفر از اشخاص در شهرستان‌های مختلف بود که سابقه تدریس مهارت‌های پژوهشی را داشتند؛ اما نقایصی وجود داشت که می‌بایست، مرتفع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی گفت: به نظر رسید، با توجه به سیاست واسپاری امور به استان‌ها و واحدهای آموزشی که مورد تأکید مدیر حوزه‌های علمیه است، اولا، این اساتید و اشخاص دیگری که استعداد و توان و ذوق و علاقه آموزش مهارت‌های پژوهشی را دارند، می‌توانند در چرخه آموزش‌های نظام‌مند و روشمندی قرار گیرند که دانش آنها در عرصه مهارت‌های پژوهشی تقویت و به‌روز بشود.
ثانیاً، نوعی وحدت رویه در آموزش مهارت‌های پژوهشی در کل کشور ایجاد شود و طلاب بر یک سیاق آموزش ببینند؛ بنابراین راه‌اندازی دوره‌های تربیت مدرس تعریف شد.
وی با اشاره به برگزاری دوره تربیت مدرس در دو سطح عمومی و تخصصی، افزود: دوره عمومی‌ مشتمل بر ۶ کارگاه دانش‌افزایی پژوهشی در دو مرحله آموزشی است که در مرحله نخست، ۴ کارگاه با عناوین «روش مطالعه»، «روش تحقیق مقدماتی»، «روش استفاده از فناوری در پژوهش مقدماتی» و «روش نگارش علمی» جمعاً به ارزش ۷۲ ساعت است.
مدیر ترویج پژوهش حوزه‌های علمیه ادامه داد: مرحله دوم نیز که با محوریت مهارت‌افزایی تکمیلی و روش تدریس مهارت‌های پژوهشی برگزار می‌شود، دو عنوان: «روش تدریس مهارت‌های پژوهشی و مهارت‌افزایی تکمیلی» و «روش تدریس نگارش علمی» جمعاً به ارزش ۳۲ ساعت است. جمع این کارگاه‌ها به ارزش ۱۰۴ ساعت است که به‌صورت نظری، عملی و کارگاهی برگزار می‌شود.
وی با اشاره به ابلاغ «دستورالعمل جذب و گزینش اساتید مهارت‌های پژوهشی» توسط معاونت آموزش به سراسر کشور، بیان کرد: برای اشخاصی که در این دوره پذیرفته بشوند، شناسه تدریس مهارت‌های پژوهشی صادر می‌شود؛ این شناسه، کدی است که توسط معاونت پژوهش به هر استاد معتبر مهارت‌های پژوهشی، اختصاص پیدا می‌کند. افرادی که از این شناسه در بانک اطلاعات آموزش پژوهش، برخوردار باشند، به‌عنوان استاد مهارت‌های پژوهشی به رسمیت شناخته می‌شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مازنی گفت: اشخاصی که از کانال آموزش اقدام می‌کنند، پس از قبولی در مصاحبه علمی، صرفاً در یک عنوان درس مهارت‌های پژوهشی، به ارزش ۳۲ ساعت می‌توانند، تدریس کنند؛ درحالی‌که فارغ‌التحصیلان این دوره، مجوز تدریس ۴ عنوان درسی روش مطالعه برای تحقیق، روش تحقیق مقدماتی، روش استفاده از فناوری در پژوهش و روش نگارش علمی را به‌دست می‌آورند.
وی بیان کرد: به‌زودی با تصویب مراجع بالادستی اساتیدی که شناسه تدریس معاونت پژوهش را دریافت کنند، از امکان دریافت مجوز تدریس درس آموزش مهارت‌های پژوهشی در برنامه آموزشی سطح یک بلندمدت و سطح دو سفیران هدایت از معاونت آموزش حوزه (مطابق با ضوابط و مقررات)، برخوردار می‌شوند.

 
  راهاندازی ۲۴ شعبه مرکز مهارتآموزی در استانهامسئول مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه‌های علمیه نیز در این مراسم، گفت: یکی از دغدغه‌های مدیران حوزه، بحث مهارت بوده که این نگرانی در این سال‌ها، در حال رفع شدن است و در این رابطه، دوره‌هایی هم برگزار شده که از جمله، برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی پژوهشی برای اساتید و دوره ارزیاب برای مؤلفان است.
حجت‌الاسلام زنگویی با بیان اینکه اساتید سفیران پژوهشی هستند، تصریح کرد: لازم است این مهارت‌هایی که می‌آموزید، در ۲۴ شعبه مرکز مهارتی که در استان‌ها راه‌اندازی شده، برای طلاب هم ترویج کنید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه