هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

استقلال حوزه علمیه به‌معنای پیشبرد اهداف نظام اسلامی است

آیت‌الله کعبی

استقلال حوزه علمیه به‌معنای پیشبرد اهداف نظام اسلامی است

نماینده خبرگان رهبری گفت: استقلال حوزه به‌معنای حفظ، تثبیت، تقویت و پیشبرد اهداف نظام است؛ چراکه نظام مولود حوزه بوده و حوزه، نباید نسبت به نظام بی‌تفاوت باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری به‌مناسبت یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم، در جمع فضلای حوزه، با اشاره به مناسبات روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران، اقتضائات و الزامات، گفت: حوزه علمیه قم از بدو تأسیس دوره معاصر در زمان آیت‌الله حائری تاکنون چندین دوره را پشت سرگذاشته است.
وی افزود: دوره اول تأسیس و تثبیت می‌باشد که قهرمان این دوره مرحوم آیت‌الله‌العظمی شیخ عبدالکریم حائری(ره) و اعلام ثلاثه هستند. دوره دوم، دوره رشد و بالندگی به‌زعامت آیت‌الله‌العظمی بروجردی(ره) و دوره سوم، مبارزات روحانیت علیه رژیم پهلوی و تلاش برای حکومت عدل و حق قرآن و تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی(ق) است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دوره چهارم حوزه‌های علمیه را عصر تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی به زعامت امام خمینی(ق) در مقابل قدرت‌های غربی و شرقی برشمرد و ابراز کرد: دوره پنجم، عصر الگوی تمدنی نظام مقدس اسلامی با زعامت مقام معظم رهبری است و دوره ششم، گام دوم انقلاب اسلامی برای عملیاتی کردن طرح تمدنی اسلام و تبدیل نظام جمهوری اسلامی، به یک قدرت بین‌المللی نوظهور و مؤثر در کل دنیاست.
وی با تأکید بر اینکه دوره مؤسس حوزه را نباید از حوزه نجف جدا دانست، تصریح کرد: آیت‌الله حاج شیخ عبدالکریم تربیت‌یافته مکتب سامرا و میرزای شیرازی و شیخ فضل‌الله نوری است.
آیت‌الله کعبی با بیان اینکه اسلام نیز، در طی اعصار مختلف دوره‌های صعود و افولی را طی کرده است، اذعان کرد: دوره بیداری اسلامی، از 250سال پیش از زمان رشیدرضا و محمدعبده و دیگران شروع شد تا نهایتاً به انقلاب اسلامی ختم شد.
عضو خبرگان رهبری، با اشاره به نقش بیدارگری روحانیت، عنوان کرد: همیشه تاریخ روحانیت به‌عنوان یک عنصر بیدارگر در جامعه ایران در مقابل نظام‌های شاهنشاهی و طاغوتی شناخته شده است و در رأس مبارزه با طواغیت پهلوی نیز، نقش روحانیت به‌خوبی قابل لمس و مشاهده است.
وی با تصریح به اینکه، استقلال حوزه، نباید به‌معنای ضدیت با دولت تعبیر شود، اذعان کرد: استقلال حوزه به‌معنای حفظ، تثبیت، تقویت و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی است؛ چراکه نظام مولود حوزه‌های علمیه است و حوزه‌ها، نباید نسبت به نظام بی‌تفاوت باشند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تعامل بین نظام حکمرانی و جامعه روحانیت را دوسویه برشمرد و اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید مبانی فکری، معرفتی و دینی نظام اسلامی را برپایه اجتهاد اصیل و مقتضیات زمان تأمین کند؛ همچنین حوزه و روحانیت، در ساخت جامعه بر مدار ایمان، تقوا و عمل صالح باید تلاش روزافزون داشته باشد.
وی افزود: حوزه و روحانیت باید از فضای نظام اسلامی، در جهت دیپلماسی دینی در سطح جهان بهره‌مند شوند؛ همچنین روحانیت در جهاد تمدنی ملت ایران، بر پایه اسلام ناب محمدی و ارائه فقه روابط بین‌الملل می‌تواند، نقش تأثیرگذاری داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه