هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

در حوزه هنر و سینما نیاز به تربیت نیروهای متعهد و متخصص داریم

آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان سینمایی کشور

در حوزه هنر و سینما نیاز به تربیت نیروهای متعهد و متخصص داریم

رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تربیت نیروی متخصص در عرصه هنر و سینما، ارائه شاخص‌های مبتنی بر آموزه‌های دینی و ارزش‌های ملی و حرکت ساختارمند در عرصه هنر را سه عامل مؤثر در پیشرفت و ارتقای صنعت سینمای کشور دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سازمان سینمایی کشور، نگاه مشتری‌محورانه به سینما و عدم تربیت نیروی متخصص آشنا به اصول، شاخص‌ها و باورهای مذهبی و انقلابی را، ریشه مشکلات کنونی سینما دانست و گفت: دشمنان بر اصول و باورهای نادرست خود استوار هستند؛ اما متأسفانه ما اصول و باورهای خود را به‌درستی مدنظر قرار نداده‌ایم و بعضاً حتی به‌درستی نشناخته‌ایم؛ البته هنرمندان و بازیگران متعهدی هستند که با آثار فاخر خود، مایه افتخار کشور محسوب می‌شوند و در موارد لزوم به صحنه می‌آیند.
وی با اشاره به لزوم پایبندی به اصول و شاخص‌ها، افزود: در هیچ کجا نباید سلیقه حاکم شود؛ بلکه باید یک‌سری اصول و شاخص‌های متناسب با باورها و اعتقادات صحیح، ملاک عمل باشند و مهم‌تر آنکه بر اساس این اصول و شاخص‌ها نیروهای متخصصی تربیت شوند تا از آن‌ها استفاده شود.
امام جمعه قم، نقش هنر را در تبیین و گسترش باورها ضروری عنوان و اظهار کرد: هنر به‌معنای عام خود، در جامعه دینی و غیردینی، نقش بسزایی در تبیین و گسترش باورها داشته و دارد؛ البته چهره هنر از گذشته تاکنون، تغییر یافته و این بدین معناست که ما نیز، باید همگام با دنیا با حفظ هنرهای کهن، از هنرهای تأثیرگذار، ابزار و تکنیک‌های پیشرفته استفاده کنیم تا بتوانیم اهداف و آرمان‌های انقلاب و اسلام را برای تمامی مردم جهان تبیین کنیم.
رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر تولیدات سینمایی ما با دید اسلامی و بر اساس آموزه‌های آن ساخته و پرداخته شود، با دل و جان مردم ارتباط برقرار خواهد کرد؛ زیرا اسلام با فطرت انسان‌ها هماهنگی دارد؛ به‌عنوان نمونه همین سرود سلام فرمانده به‌خاطر نزدیکی و قرابتی که با فرهنگ و باورهای مردم داشت، بیش از انتظار ظاهر شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. در سینما نیز اگر نگاه غربی حاکم باشد، نمی‌توان نتیجه خوبی را انتظار داشت.
دبیر شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، هنر را ابزار مهمی در پیشبرد جهاد تبیین ارزیابی کرد و افزود: هنر ابزار مهمی در جهاد تبیین است. دشمن یک جنگ تمام‌عیار شناختی-فرهنگی و ادراکی را علیه ما آغاز کرده است و یکی از راه‌های مؤثر مقابله با آن، استفاده از ظرفیت و جایگاه هنر، به‌ویژه ظرفیت خارق‌العاده سینماست که می‌توان در جامعه الگوسازی کرد. کاری که برخی تریبون‌ها قادر به انجام آن نیستند.
وی خطاب به رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: امروز اگر جایگاه و اعتباری داریم، به‌برکت همت بلند امام خمینی(قد) و وجود رهبر فرزانه انقلاب است. با ارادت به اسلام و اهل‌بیت(ع) و عشق به انقلاب و ایران اسلامی، برنامه‌ریزی کنید و اهداف خود را دنبال نمایید و توجه داشته باشید که خروجی کار شما، باید تأمین‌کننده نیاز همه اقشار مختلف مردم در سراسر کشور باشد.
همچنین در ابتدای جلسه، دکتر محمد خزائی، رئیس سازمان سینمایی کشور، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این سازمان و وزارت ارشاد ارائه نمود و گفت: اصلاح قوانین و آیین‌نامه‌ها از اولویت‌های جدی ماست و تاکنون سعی کرده‌ایم، با شفاف‌سازی شاخص‌های مد نظر شورای پروانه ساخت و نمایش، از ایجاد تنش در این حوزه جلوگیری نماییم.
وی افزود: با توجه به شعار عدالت‌محوری دولت سیزدهم، هر هفته سفرهایی را به نقاط مختلف کشور به‌منظور بازدید با اهالی فرهنگ و هنر، جذب استعدادها و شناسایی مشکلات در دستور کار داریم.
معاون وزیر ارشاد با اشاره به نقش فیلم‌سازان در تبیین دست‌آوردها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفت: از ابتدای انقلاب حدود ۴ هزار فیلم ساخته شده است که از این تعداد، حدود ۱۰۰۰ فیلم، موضوعات دینی یا مرتبط با دفاع مقدس داشته است و نمی‌توان نقش فیلم‌سازان را در عرصه جهاد تبیین نادیده گرفت؛ متأسفانه در هجمه‌ای که علیه سینما صورت گرفت، چهره‌های بسیار خوب سینما نادیده گرفته شدند.
لازم به ذکر است، در بخش دیگری از این دیدار، معاونت‌های سازمان سینمایی کشور، به نکاتی پیرامون برنامه‌های آتی اشاره کردند و آمادگی خود را جهت همکاری با حوزه و کارشناسان دینی در جهت ارتقای محتوا و سوژه‌های مناسب اعلام نمودند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه