هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تجلیل از خدمات علمی و اخلاقی استاد فاطمی‌نیا

تجلیل از خدمات علمی و اخلاقی استاد فاطمی‌نیا

عالم ربانی، عارف واصل و خطیب توانا حجت‌الاسلام و‌المسلمین حاج سیدعبدالله فاطمی‌نیا، از وعاظ خوش‌بیان، محققان و از اساتید برجسته اخلاق، پس از عمری ترویج مکتب اهل‌بیت (ع)، تبلیغ سیره و اخلاق اسلامی، تألیف و تدوین آثار گوناگون، دفاع از ارزش‌های دینی و پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی، بعد از تحمل یک دوره بیماری دعوت حق را لبیک گفت و آسمانی شد. امام خامنه‌ای شامگاه دوشنبه 26 اردیبهشت با حضور در کنار پیکر مرحوم حجت‌الاسلام و‌المسلمین فاطمی‌نیا، با حضور جمعی از نزدیکان و بستگان این عالم واعظ، بر این فقید سعید نماز میت اقامه کردند.

همچنین مراسم تشییع پیکر این استاد اخلاق و خطیب توانا، 27 اردیبهشت از دانشگاه تهران به سمت چهارراه ولی‌عصر (عج) برگزار و در همان روز به شهر مقدس قم منتقل شد. در قم نیز از مسجد امام حسن عسکری (ع) تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله‌العظمی سبحانی در جوار کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.
امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سران قوای مجریه و مقننه، آیات سعیدی تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) ، حسینی بوشهری رئیس شورای‌عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سیده زهره برقعی مدیر جامعة‌الزهرا (س) با صدور پیام‌هایی رحلت این خطیب توانا را تسلیت گفتند.
 
  امام خامنهای
درگذشت عالم واعظ درس‌آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سید عبدالله فاطمی‌نیا (ره) را به خاندان گرامی و همه‌ صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پرفیض برای جمع زیادی از جوانان و راه‌جویان بود و فقدان آن، مایه‌ تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.

  آیتاللهالعظمی مکارم شیرازی
این عالم فرزانه در طول عمر خویش سعی وافر در جذب جوانان به اسلام و اهل‌بیت (ع) داشت و جمع کثیری از آنان در جلسات او شرکت می‌کردند. خداوند او را غریق رحمت واسعه خود گرداند و به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید.

  آیتاللهالعظمی نوری همدانی
این واعظ متقی عمر با برکت خود را با تبلیغ و تحقیق به نشر معارف اهل‌بیت (ع) گذراند.
اینجانب فقدان این عالم اثرگذار را به خاندان مکرم و همه وابستگان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض نموده و علومقام را برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

آیتاللهالعظمی جوادی آملی
ارتحال عالم ربانی آیت‌الله فاطمی‌نیا ثلمه‌ای توان‌فرسا بود؛ زیرا سالکی عاقل، عالمی متفکر، مربی مهربان، استادی کارآزموده نسبت به طبقات جامعه بود. امید است اخلاص در عمل و تعلیم و صفای باطن وی در پیشگاه قرآن و عترت و سعی بلیغ او در هدایت امت، وی را به دریافت روح و ریحان الهی نائل کند. به همه مصیبت دیدگان مخصوصاً به خاندان این رحیل پارسا تسلیت عرض می‌شود.

 آیتالله سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)
داشتن اطلاعات عمیق نسبت به معارف، تألیف و تدوین آثار گوناگون، تلاش مخلصانه برای ترویج مکتب اهل‌بیت (ع)، نفس گرم، بیان جذاب برای تبلیغ سیره و اخلاق اسلامی، دفاع از ارزش‌های دینی و الهی و پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی از جمله ویژگی‌های این عالم ربانی بود.
سال‌ها همکاری با آستان مقدس و تبلیغ معارف دینی و بهره‌مند ساختن زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه (س) از جمله ذخایر ارزشمند معنوی در کارنامه آن سید جلیل‌القدر می‌باشد.

 آیتالله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
اندوخته‌های گسترده و عمیق ایشان در علم رجال، تاریخ و عرفان نظری، حاصل سال‌ها فعالیت‌های تحقیقی، پژوهشی و کارشناسانه این روحانی پارسا در علوم اسلامی به‌ویژه تفسیر، آثار اهل‌بیت (ع)، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه می‌باشد.
ایشان در بعد خطابه و سخنوری، خطیبی توانا بود که همواره با بیانی پراحساس، فنی، بامحتوا و اخلاقی، به ارشاد و هدایت جامعه می‌پرداخت.

 آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور
نفس گرم توأم با خلوص و معنویت باطنی که حاصل سال‌ها هم‌نشینی با سالکان توحیدی و نیز مراقبت از نفس در طریق وصول به کمالات انسانی بود، به همراه عزم راسخ و همت بلند در راستای هدایت انسان‌ها، از ایشان شخصیتی محبوب ساخته بود که انشاءالله موجب علو درجات ایشان در سرای ماندگار خواهد شد.

 حجتالاسلام والمسلمین رئیسی رئیسجمهور
این استاد برجسته اخلاق با کلام و بیان نافذ و سخنان تأثیرگذار، زندگی پرخیر و برکت خود را با اخلاص وقف ترویج و تبلیغ مبانی دینی و اعتقادی در سطوح مختلف کرد و با تألیف آثار ارزشمند، کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت که همچون چراغی فروزان، الهام‌‌بخش باقی خواهد ماند.

 دکتر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
ایشان در برهه‌های حساس تاریخ انقلاب اسلامی با دفاع صریح و راهگشا از آرمان‌های انقلاب اسلامی، مکتب امام راحل عظیم‌الشأن (قد) و رهبر معظم انقلاب، راهنمای خواص و مایه دلگرمی و امیدواری مؤمنان بودند.

 سیده زهره برقعی مدیر جامعة الزهرا (س)
شخصیت تأثیرگذار، بیان گرم و معلومات نورانی این عالم بزرگوار، از ایشان یاد و خاطره‌ای تکرار‌نشدنی در قلوب و اذهان باقی گذاشته و مفهوم حدیث شریف «اذا مات العالم ثلم فی‌الاسلام ثلمة لایسدها شیء» را تداعی می‌کند.

□ زندگی‌نامه
استاد فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. وی از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میراسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد آیت‌الله مصطفوی تبریزی(از شاگردان آیت‌الله سید علی قاضی) تحصیل کرد و تحت تعلیم و تربیت ایشان قرار داشت و همزمان تحصیلات حوزوی را هم دنبال می‌کرد.
وی از علمای بزرگی هم‌چون علامه طباطبایی، حضرات آیات سیدمحمدحسن الهی طباطبایی (برادر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سیدرضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت، علامه جعفری و … که بیشترشان شاگردان عارف واصل آیت‌الله قاضی بزرگ بودند استفاد کرد.
از دیگر فعالیت‌های استاد فاطمی‌نیا می‌توان به تدریس در حوزه‌، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره کرد.
این فقید سعید، از جمله اساتید اخلاق و روحانیون مشهوری بود که در دفاع از انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات سخن گفته و اعلام موضع کرده بود.
از جمله تألیفات وی می‌توان به؛ «نکته‌ها از گفته‌ها»، «فرهنگ انتظار»، «یک نکته از هزاران؛ باز‌نشر سخنرانی‌های استاد فاطمی‌نیا»، «ارمغان غدیر: چهل حدیث از منابع شیعی و سنی» و «شرح و تفسیر زیارت جامعه کبیره؛ متن 10 سخنرانی استاد فاطمی‌نیا پیرامون زیارت جامعه کبیره» اشاره کرد.
«علم» و «محبت» رمز جمع شدن جوانان گرد استاد بود
مراسم بزرگداشت استاد فاطمی‌نیا با حضور نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اساتید و شخصیت‌های علمی حوزوی، جمع کثیری از مردم ولایتمدار قم و مسؤولان استانی، 27 اردیبهشت در مسجد اعظم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری شفقنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری در مراسم بزرگداشت مرحوم استاد فاطمی‌نیا، با بیان اینکه شاگردی ائمه (ع) بالاترین درجات ایمان است، گفت: دسته‌ای از عالمان تلاش می‌کنند که حامل علم شوند و به این علم و معارف برسند. مردم با سروصدا و قیل و قال هدایت نمی‌شوند، بلکه قلوب انسان‌ها را با معارف الهی می‌توان هدایت کرد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به بیان ویژگی‌های شخصیتی استاد فاطمی‌نیا پرداخت و افزود: آیت‌الله فاطمی‌نیا از کسانی بود که غیر از مطالعات و اطلاعات گسترده، حامل دین و نفس او راهگشا بود و همین سبب شد که از دیرباز مردم گرد او جمع شوند.
خطیب مراسم «علم» و «محبت» را از علل جذب جوانان به مرحوم استاد فاطمی‌نیا دانست و خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های مرحوم فاطمی‌نیا این بود که مردم را با محاسن علوم اهل‌بیت (ع) به حرکت درمی‌آورد و به سمت امام هدایت می‌کرد.
وی خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد مردم را هدایت کند، باید شرح صدر و تحمل داشته باشد، درد مردم را بچشد، همدرد آنها باشد و گرفتاری‌ها و آلام آنان را احساس کند و تسکین دهد و استاد فاطمی‌نیا واجد این خصوصیات بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه