هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

موفقیت در تبلیغ

معرفی کتاب -شماره 707

موفقیت در تبلیغ

به‌همت مؤسسه بوستان کتاب کتاب «موفقیت در تبلیغ» به چاپ رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «موفقیت در تبلیغ»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن نبوی، به‌همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۱۶ صفحه منتشر شد.
این اثر در ۱۴ فصل تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر، «مفهوم‌شناسی تبلیغی» صورت گرفته و در ادامه، علوم و مهارت‌های مورد نیاز مبلغ تبیین شده است.
نویسنده در دومین فصل از این اثر به «جایگاه تبلیغ مبلغ دینی» اشاره دارد و در این فصل، به مباحثی اعم از تکلیف بودن تبلیغ، تحصیل برای هدایت، تقویت فرهنگی شیعیان، آموزش معارف دین، تبلیغ در عصر غیبت، پاداش اخروی تبلیغ و برترین عالمان در زمان غیبت پرداخته شده است.
در فصل سوم، گسترش خداپرستی، فراگیری عدالت، تعلیم کتاب و حکمت و رشد فضایل اخلاقی به‌عنوان «اهداف تبلیغ» مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در فصل بعد به ضرورت پرداختن به «اخلاق و خودسازی در تبلیغ» اشاره می‌شود.
نویسنده در پنجمین فصل این اثر بر «اخلاق مبلغ» تأکید کرده و به شناخت توانمندی‌های خود و قدرت مهارت تبلیغی اشاره کرده است؛ همچنین، در این فصل در دو بخش به «اخلاق فردی مبلغ» و «وظایف و اخلاق اجتماعی وی» پرداخته می‌شود.
در فصل ششم این اثر، از «فعالیت سیاسی» سخن به میان آمده است که از جمله آنها می‌توان به تبیین سیاسی، تقویت وحدت اجتماعی، تقویت عزت و استقلال، تبیین توطئه‌های دشمن و روحانیان و انتخابات اشاره کرد.
«امور اقتصادی» عنوان هفتمین فصل از کتاب «موفقیت در تبلیغ» است که در آن در خصوص اجرت برای تبلیغ، مناعت طبع، جلب کمک‌های مردمی، رعایت زی طلبگی در تبلیغ، معاملات و... مباحثی مطرح شده است.
در فصل بعد به مبحث «خانواده و تبلیغ» پرداخته شده است؛ از جمله مباحث این فصل می‌توان به تعلیم و تربیت همسر و فرزندان، رفتار خانواده مبلغ، جایگاه نماز، هدایت خانواده، آخرین توصیه پیامبران و توجیه کوتاهی در تربیت اشاره کرد.
در فصل نهم به «عرصه تبلیغ» اشاره شده است؛ در این فصل اهمیت هجرت و هجرت بلندمدت و کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفته و در خصوص آغاز تبلیغ، مسائلی از جمله برنامه‌ریزی شناختی، شناخت ویژه از فرهنگ دینی محل، مراحل برنامه‌ریزی، فرصت‌شناسی مخاطبان و نوآوری بررسی شده است.
فصل دهم به اهمیت برنامه‌ریزی نسبت به جلسات پرسش و پاسخ دینی تأکید شده و بر تأثیرات آن نیز، اشاره گردیده و به ایجاد فرصت برای طرح سؤالات دینی، فضاهای طرح سؤالات، شیوه برگزاری جلسات عمومی و ویژگی‌های پاسخگو پرداخته شده است. مبلغ و مناسبت‌ها عنوان یازدهمین فصل از این اثر است که در این فصل به مناسبت‌های تبلیغی اشاره شده و به ایجاد فرصت‌هایی در این مناسبت‌های تبلیغی جهت ارشاد و رشد مخاطبان اشاره گردیده است.
در فصل دوازدهم که تحت عنوان «مبلغان و استهزای مخالفان» تألیف شده، از استهزا به‌عنوان حربه کافران یاد شده و به بایسته‌های روحی مبلغان در برابر استهزای آنان توسط کافران و منافقان پرداخته شده و همچنین بایسته‌های واکنشی مبلغان تشریح گردیده است.
در فصل سیزدهم کتاب «موفقیت در تبلیغ»، مسجد به‌عنوان پایگاه تبلیغ معرفی شده و به فعالیت‌های فرهنگی مساجد و فعالیت‌های اجتماعی مبلغان پرداخته شده است.
در چهاردهمین و آخرین فصل از این اثر که تحت عنوان «متشکل‌ها» تدوین شده، از گروه‌های فرهنگی اجتماعی و دانشگاه‌ها سخن به میان آمده و در ادامه، بر حوزه و دانشگاه اشاره گردیده و همچنین بر تبلیغ در ادارات و سازمان‌ها تأکید شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه