هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

برخی نمی‌خواهند توانایی دین در اداره جامعه به ظهور و بروز برسد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

برخی نمی‌خواهند توانایی دین در اداره جامعه به ظهور و بروز برسد

آیت‌الله محمد‌جواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با روابط عمومی این نهاد که به‌مناسبت دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای محترم بلاد انجام شد، راهکارهای تحقق  و دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی  و نیز نقش حوزه‌های علمیه در تولید و استقرار منظومه اسلامی را تشریح نمود.

  مبانی فقهی و دینی انقلاب باید هرچه بیشتر فهم، استخراج و به نسل امروز منتقل شودوی با تأکید بر اینکه مبانی فقهی و دینی انقلاب باید هرچه بیشتر فهم، استخراج و به نسل امروز منتقل شود، اظهار کرد: یکی از خلأهایی که در چهل‌ساله گذشته وجود داشته و هنوز هم متأسفانه وجود دارد، این است که مبانی فقهی انقلاب و اندیشه امام خمینی(قد) به‌خوبی تبیین نشده است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه امام خمینی(قد) دین را در یک گستره بسیار وسیعی شناخت و جامعیت آن را استنباط و دین را به صحنه اجتماع آورد، افزود: امام(قد) به دنبال آن بودند تا همه کارهای اقشار مختلف جامعه و همه گروه‌ها در تراز و براساس شاخص دین باشد.
وی با اشاره به اینکه در مبانی اندیشه دینی امام خمینی(قد)، احکام اجتماعی دین صدها برابر بیش از احکام فردی آن است، خاطرنشان کرد: بر اساس اندیشه امام(قد)، دین بیش از آنی که به یک فرد نظر داشته باشد، به اجتماع نظر دارد؛ چراکه دین اسلام، متولی امور دنیوی و اخروی بشر است.
آیت‌الله فاضل لنکرانی ضمن تأکید بر اهمیت بعد اجتماعی دین، افزود: جدای از اینکه افراد وظایف شخصی بر عهده دارند، دین به دنبال این است تا جامعه‌ای متعالی، متقی، دانشمند و جامعه‌ای صالح تربیت کند.
وی آیه ]ولاتهنوا ولاتحزنوا وأنتم الأعلون[ (آیه ۱۳۹/ آل عمران) را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: «انتم الاعلون»؛ یعنی جامعه مسلمین باید همیشه در همه جهات نه فقط در جهات نظامی و سیاسی، به‌ویژه در جهات اقتصادی و علمی در یک سطح بالایی نسبت به کفار قرار بگیرند. علمای حوزه‌های علمیه، اساتید حوزه، علمای بلاد و بزرگانی که در بلاد هستند، روی این موضوع کار کنند.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، با اشاره به اینکه یکی از توطئه‌های دشمن این است که به مردم بگوید، روحانیت برای حکومت خودش آمده است، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و روحانیت با صدها برهان و استدلال می‌گویند: اگر فردی بخواهد سعادتمند و خوشبخت شود و از دنیای خود، خوب استفاده کند و آخرت او هم خوب باشد، باید تحت لوای حکومت دینی زندگی کند.
وی با تأکید بر اینکه باید دین و جامعیت دین را به‌درستی به مردم معرفی کنیم، اظهار کرد: اینکه در جامعه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خیلی زمینه ندارد و یک عدهای آن را فضولی در امور دیگران می‌دانند و یا در موضوع حجاب اگر حکومت می‌خواهد وارد بشود، می‌گویند: آقا! به شما چه ارتباط دارد و حتی در مسئله واکسن شما دیدید باز حکومت می‌خواست وارد بشود، بخشی از مردم مانع می‌شدند؛ اینها به‌نوعی حکومت را جدای از دین می‌دانند و عده‌ای نیز، حکومت را جدای از مردم ترسیم می‌کنند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: اگر ما دین را درست تعریف و تحلیل کرده و به‌خوبی حکومت دینی را برای مردم تبیین می‌کردیم، این مسائل و این مشکلات را نداشتیم؛ روحانیت وظیفه بسیار سنگینی در انتقال اندیشه هویت دین بر عهده دارند.

   شناختن و شناساندن دین اساسی‎ترین راهکار تحقق اهداف انقلاب استعضو جامعه مدرسین، شناختن و شناساندن دین را اساسی‎ترین راهکار تحقق اهداف انقلاب دانست و اذعان کرد: گاهی اوقات در رسانه‌ها به‌خاطر اینکه محور اصلی کار ما، مسائل ولایت فقیه در این نظام است، متأسفانه از دین تنها جنبه‌هایی از فقه که مورد سؤال و غیرقابل پذیرش برای بعضی‌هاست، مطرح می‌شود؛ آن وقت قلم به دست‌هایی که در خارج هم هستند، برای فقه عناوینی ذکر می‌کنند که این اضطراب‌ها و نابسامانی‌های جامعه مربوط به فقه است؛ در حالی که این‌طور نیست.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه نیاز است تا پاسخ اساتید جامعه مدرسین به شبهات روز در معرض دید علمای بلاد قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که مطرح می‌شود، این است که می‌گویند: حوزه امروز دیگر پاسخ به شبهات را درست نمی‌دهد؛ درحالی‌که این‌طور نیست؛ حوزه پاسخ‌های خودش را به وقت ارائه می‌کند.
آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اینکه نظام اسلامی، با چند جبهه روبه‌روست، خاطرنشان کرد: جبهه‌ای می‌گویند: دین توانایی حکومت نداشته و برای جامعه حرف ندارد؛ این گروه دین را صرفاً مربوط به امور فردی و شخصی ذکر می‌کنند.
این استاد حوزه، با اشاره به اینکه گروهی نیز به فقه حمله می‌کنند؛ زیرا به‌زعم خودشان فقه آثار زیان‌باری بر آنها وارد می‌کند، اظهار کرد: یک گروه نیز می‌دانند، دین توانایی دارد؛ ولی می‌خواهند آن توانایی به ظهور و بروز نرسد.
وی ضمن تشریح راه‌حل‌هایی برای مواجهه با این مسائل، گفت: نیاز است تا علمای حوزه، به‌ویژه علمای بلاد، محققان و اساتید، آیات فراوانی را که بر بعد اجتماعی دین دلالت بسیار روشنی دارد؛ ولی هنوز آن‌گونه که باید تبیین نشده، استخراج و راهکارهای عملی برای آن ارائه نمایند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به آیه ]ولاتهنوا ولاتحزنوا وانتم الاعلون[، با بیان اینکه در دو جای دیگر قرآن، قریب به همین مضمون آمده است، خاطرنشان کرد: باید در عین تبیین ابعاد مختلف در میدان عمل، شناخت بیشتر دین را محور قرار داده، این مهم را به نسل و جامعه امروزی معرفی نماییم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه