هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نقش واسط حوزه علمیه در پاسخ به سؤالات و چالش‌های نظام

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه مطرح کرد

نقش واسط حوزه علمیه در پاسخ به سؤالات و چالش‌های نظام

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: با نگرش مدیر محترم حوزه‌های علمیه، قرار شد حوزه نقش واسط در پاسخ به سؤالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار، شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یازدهمین جلسه هم‌اندیشی از سلسله نشست‌های دبیرخانه حمایت از طرح‌ها و اولویت‌های پژوهشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، با موضوع عرفان در سالن آیت‌الله حائری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، در ابتدای این نشست گفت: با نگرش مدیر محترم حوزه‌های علمیه، قرار شد، حوزه نقش واسط در پاسخ به سؤالات و چالش‌های نظام داشته باشد که یک بعد کار، شناسایی مشکلات و پاسخ صحیح به آن‌هاست.
معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، با اشاره به ضرورت توجه به رویکردهای علمی، راهبردی و کاربردی در مراکز علمی، گفت: در راستای گفتمان‌سازی در مراکز و نهادهای علمی جهت توجه به مسئله‌محوری در انجام پژوهش و سیاست‌گذاری باید تلاش شود.
وی تأکید کرد: با توجه به گذر زمان، اولویت‌ها و مسائل باید مورد بازبینی و تجدیدنظر قرار بگیرد و این موضوعات و محورها در فراخوان حمایت از پایان‌نامه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.
طرح مباحث، اولویت‌ها و نقطه نظرات
در ادامه این نشست که با حضور مدیران و فرهیختگان گروه‌های پژوهشی، آموزشی و نشریات برگزار شد، اعضای حاضر به بیان مسائل، موضوعات و اولویت‌های پژوهشی پرداخته و نکاتی را مطرح کردند.
توجه به ابعاد اخلاقی و عرفانی دفاع مقدس و راه‌های انتشار آن در جامعه، تبیین ابعاد عرفانی انقلاب اسلامی با تکیه ‌بر رهبری و اندیشه عرفانی امام خمینی(قد)، توجه به مبانی و ابعاد مورد تأکید مقام معظم رهبری بر عرفان عملی، استفاده از ظرفیت‌های عرفانی در پاسخ به مسائل جدید و نوپدید، تبیین ابعاد عرفانی بیانیه گام دوم و آسیب‌شناسی حوزه علمیه از جهت عرفانی، تبیین کانون‌های معنویت در عرصه بین‌الملل، استفاده از ظرفیت عرفان و اخلاق برای تقریب مذاهب اسلامی، استفاده از ظرفیت عرفان اسلامی در تقابل با اندیشه تکفیر، نقش عرفان اسلامی در تولید علوم انسانی اسلامی، استفاده از ظرفیت عرفان اسلامی در ترویج فرهنگ کار و اشتغال (فرهنگ فتوت) و... بخشی از مباحث و نکاتی بود که در این نشست مطرح شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه