هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

انتقاد باید به‌گونه‌ای باشد که مسئول را متوجه و فعال کند

آیت‌الله سعیدی

انتقاد باید به‌گونه‌ای باشد که مسئول را متوجه و فعال کند

نماینده ولی‌فقیه در استان قم، گفت: انتقاد از مسئولان باید به‌گونه‌ای باشد که مسئول را متوجه و فعال کند. انتقادها نباید مسئولان را بی‌اعتبار کند؛ زیرا اگر مسئولان بی‌اعتبار شوند و بعد بخواهند کاری هم انجام دهند، نتیجه نمی‌گیرند و از طرف دیگر، افراد معتبر جرأت نمی‌کنند، مسئولیت قبول کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سعیدی در ستاد عالی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، ضمن بیان مطلب فوق، عفاف و حجاب را در رأس امور دانست و گفت: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به‌تنهایی فایده ندارد؛ بلکه همراه با خدمت به مردم مؤثر واقع می‌شود.
امام جمعه قم با تأکید بر اینکه، قم شهر ویژه‌ای است و باید به‌صورت ویژه به این شهر نگاه شود، گفت: مقام معظم رهبری هم، روی قداست قم تأکید داشته و دارند و خود این، کافی است که مسئولان قم نگاه ویژه به این شهر داشته باشند.
وی با بیان اینکه قم نباید با سایر شهرها مقایسه شود که در فلان شهر چه اتفاقی افتاده است، پس در قم هم باید همان‌طور عمل شود، افزود: مسئولان و مردم قم باید بپذیرند که قم ویژه است و باید کار ویژه در این شهر انجام شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان قم، گفت: نسبت به سگ‌های تزئینی که نگهداری آن‌ها رواج پیدا کرده، من هیچ جا ندیدم که فقیه و مجتهدی بگوید که نگهداری و خرید و فروش و انس انسان با سگ‌های تزئینی جایز است؛ بنابراین حرام مبین است و نباید یک منکر مسلم در شهر کریمه اهل‌بیت(س) و حرم اهل‌بیت(ع) دیده شود.
وی با بیان اینکه ما انقلاب کردیم که مظاهر فساد و منکر را از بین ببریم، افزود: مسئولان باید جدی‌تر عمل کنند. در قرآن هم آمده است که باید به‌صورتی رفتار کنید تا افرادی که نسبت به مؤمنین سخت می‌گیرند و مانع راه خدا می‌شوند، بترسند و اگر نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم، نتیجه وضعیتی می‌شود که امروز می‌بینیم.

 
 برای برخورد با ناهنجاریها باید یک اراده یکدست ایجاد شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری نیز در این نشست، با اشاره به برخی ناهنجاری‌ها در سطح شهر مانند سگ‌گردانیها در خیابان‌ها، گفت: تصویب قانون برای جرم‌انگاری ناهنجاری‌هایی که هنجارهای جامعه را مورد هجوم قرار می‌دهد، نیازمند درخواست دستگاه‌های مربوطه است و خوشبختانه این مجلس، برای حل این مسائل مستعد است.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر برخی از قوانین موجود ما بازدارندگی ندارند، هر دستگاهی باید متناسب با مأموریت و نیاز خود، در قوانین بازنگری کند و برای تصویب به مجلس پیشنهاد کند تا همان‌طور که پلیس راهور جریمه‌ها را مرتب به‌روزرسانی می‌کند، جرایم دیگر هم بازنگری و به‌روزرسانی شود.
وی با بیان اینکه برخی از مجموعه‌های خدماتی خانم‌هایی را با وضعیت نامناسب در پیشخوان خود قرار داده‌اند، گفت: اگر می‌خواهیم با بدحجابی مقابله کنیم، باید یک اراده یکدست ایجاد شود و همان‌طور که قبل از انقلاب مردم خودجوش عمل می‌کردند، باید همه بخواهند تا بتوان به نتیجه رسید.

 
  برخوردهای سلبی در کنار برخوردهای ایجابی انجام شود
احمد امیرآبادی نیز در این نشست، اظهار کرد: ناهنجاری‌هایی که در رابطه با عفاف و حجاب در شهر مقدس قم اتفاق افتاده است، یک‌شبه نبوده و حل آن هم یک‌شبه نخواهد بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مسئله عفاف و حجاب همه ما غافل بودیم و مقصریم، گفت: وقتی از مردم مطالبه رأی می‌کنیم و رأی خود را به تار موی خانم‌ها گره می‌زنیم، نتیجه آن وضعیت امروز جامعه می‌شود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کدامیک از ما در تبلیغات انتخابات خود گفتیم که وضعیت حجاب و عفاف مسئله اصلی ماست؟ همه سکوت کردیم و گفتیم ۵۰ درصد رأی‌دهندگان خانم‌ها هستند و از این مسئله چشم‌پوشی کردیم.
امیرآبادی گفت: پیشنهاد من این است که اگرچه برخوردهای سلبی تأثیر آن‌چنانی ندارد؛ ولی نباید از این برخوردها کوتاه بیاییم و برای این مسئله هم باید نیروهای مردمی را پای کار بیاوریم و مردم را برای این کار تشویق کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه