هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

متأسفانه در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی کشور با «مافیا» مواجه‌ایم

آیت‌الله اراکی

متأسفانه در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی کشور با «مافیا» مواجه‌ایم

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری، گفت: متأسفانه در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی مانند خوراک دام، فولاد، ماشین‌سازی و... با مافیا مواجه‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ‌حوزه، آیت‌الله محسن اراکی، در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری در سخنانی، گفت: در این نشست، ۲۵ مشکل اقتصادی مطرح و راه‌حل‌هایی برای رفع آن ارائه شد و مهمترین مسائلی که در این نشست مطرح شد، پنج مسئله محوری بود.
وی یکی از مباحث مطرح در این نشست را لزوم مبارزه با مافیای اقتصادی دانست و تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از عرصه‌های کشورمان با مافیا مواجه‌ایم؛ چنانکه در عرصه‌هایی مانند خوراک دام، فولاد و حوزه‌های گوناگون اقتصادی مانند ماشین‌سازی مافیا وجود دارد.
آیت‌الله اراکی گفت: ما می‌دانیم که دولت بسیار دلسوز، خدمتگزار و بسیار آماده برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان است و مجلس خبرگان آمادگی دارد که از دولت پشتیبانی کامل کند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اقدامات سنگین در عرصه اقتصادی را مستلزم در نظر گرفتن احتیاط دانست و تأکید کرد: در عین حال این احتیاط نباید به شکلی باشد که دولت، دستش در اقدامات اساسی، فوری و شجاعانه بسته شود.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که ما نیاز به شجاعت اقتصادی داریم؛ یعنی دولت باید اقدامات و جراحی‌های بزرگ اقتصادی انجام دهد، تأکید کرد: مسئولی که می‌خواهد این کار را بکند باید با شجاعت وارد میدان شود و از اینکه با مافیای اقتصادی برخورد کند نباید هراس داشته باشد.
آیت‌الله اراکی افزود: دولت برای این کار باید به کمک خدای متعال، حمایت رهبر معظم انقلاب، نهادهای اصلی نظام و اتکا به قدرت مردم، اعتماد داشته باشد؛ وانگهی این دولت با قوای قضائیه و مقننه نیز هماهنگ است و دست و بازوهای خوبی برای اجرای برنامه‌هایش دارد.
آیت‌الله اراکی لزوم مردمی کردن اقتصاد را از دیگر مباحث مطرح در این نشست برشمرد و افزود: اقتصاد ملی باید به سمتی حرکت کند که گرداننده و دست‌اندرکار اقتصاد، عامه مردم باشند و دولت تا حد امکان به‌طور مستقیم متصدی فعالیت‌های اقتصادی نباشد.
وی تأکید کرد: جنبه دیگر این مسئله آن است که باید از محوری کردن اقتصاد در برخی کانون‌های قدرت در داخل جامعه اجتناب شود؛ یعنی طوری نباشد که همه امکانات و قدرت اقتصادی در برخی مراکز قدرت تجمیع شود.
آیت‌الله اراکی افزود: برخی از این قدرت‌ها ابتدا از توان اقتصادی خاصی برخوردار نیستند؛ اما به‌تدریج با امکاناتی که برایشان فراهم می‌شود و ارتباطاتی که برقرار می‌کنند به غول اقتصادی تبدیل می‌شوند و چنگال‌شان را چنان در اقتصاد ملی فرو می‌کنند که عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند و آنان را کاملاً به انزوا می‌کشند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در این چارچوب افراد معدودی چنان اقتداری می‌یابند که با ایجاد انحصار در بخش‌هایی از اقتصاد، عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند و همه امکانات را به نوعی به خودشان ربط می‌دهند و به شکلی به اقتصاد کشور پنجه می‌اندازند که این کار خطرناکی است و باید از آن جلوگیری شود.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد تنها به این نیست که از مباشرت دولت در عرصه اقتصادی جلوگیری شود؛ بلکه از تجمیع امکانات اقتصادی در برخی حفره‌های خاص که برخی فعالان اقتصادی ایجاد می‌کنند نیز باید پیشگیری شود، تأکید کرد: اقتصاد باید باز و آزاد باشد تا افرادی که استعداد بسیار خوبی دارند تقویت و از آنان پشتیبانی شود؛ البته ما با درآمد بیشتر برای فعالیت‌های اقتصادی مخالفتی نداریم؛ اما این‌گونه نباشد که عرصه اقتصاد را بر دیگران تنگ کنند و اجازه ندهند که دیگران در آن عرصه فعالیت داشته باشند؛ زیرا انحصار در اقتصاد اسلامی، کاملاً ممنوع است.
وی در پایان، اصلاح نظام بانکی و تولید مسکن را از دیگر مباحث مطرح در این نشست برشمرد و تأکید کرد: دولت باید از تصدی‌گری در حوزه مسکن نیز بپرهیزد و با پرداخت وام و ارائه مصالح ارزان‌قیمت به مردم از آنان حمایت کند؛ نه اینکه خودش مسکن بسازد و به مردم بفروشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه