هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تأمین امنیت مردم مظلوم افغانستان از سوی مسئولان آن و پایان خشونت گروه‌های متحجر

مراجع عظام و علما در پی حادثه تروریستی در «مسجد جامع» قندهار افغانستان خواستار شدند

تأمین امنیت مردم مظلوم افغانستان از سوی مسئولان آن و پایان خشونت گروه‌های متحجر

بر اثر وقوع دو انفجار انتحاری هنگام اقامه نماز جمعه 23مهر در مسجد امام بارگاه فاطمیه قندهار در جنوب افغانستان، بیش از 40 نفر شهید و بیش از 70 نفر زخمی شدند. آیات‌ ‌عظام نوری همدانی، بشیر نجفی، حضرت آیت‌الله علوی گرگانی، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم،شورای علمای شیعه افغانستان و حزب‌الله لبنان، در بیانیه‌های جداگانه‌ای، ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در مسجد قندهار و تسلیت به بازماندگان این حادثه مصیبت‌‌بار، خواستار تأمین امنیت مردم مظلوم افغانستان از سوی مسئولان آن کشور و پایان خشونت گروه‌های متحجر شدند. بنا بر تأکید مدیر حوزه‌های علمیه، درس‌های روز یکشنبه ۲۵‌مهر از ساعت ۱۰ تعطیل شد و طلاب، اساتید و روحانیون برای دفاع از ملت مظلوم افغانستان، در مدرسه فیضیه قم تجمع کردند.

   آیتاللهالعظمی نوری همدانی
فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و مجروح شدن عده‌ای از مردم مظلوم افغانستان در نماز جمعه قندهار در روز شهادت امام حسن عسکری(ع) و ایام ربیع‌المولود، موجب تأثر و تألم شدید شده است.
اینجانب ضمن محکوم کردن این حادثه تروریستی از مسئولان کشور افغانستان درخواست می‌کنم، هرچه سریع‌تر امنیت مردم مظلوم کشور افغانستان را تأمین نموده و به این خشونت گروه‌های متحجر پایان دهند تا ملت افغانستان، با تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام و مذاهب با رأی مردم، عدالت، امنیت و آزادی را برقرار نمایند.
 
  دفتر آیتاللهالعظمی بشیر نجفی
با اندوه و درد فراوان، خبر جنایت هولناک مسجدی در شهر قندهار را که قربانیان آن ده‌ها شهید از بین نمازگزاران، عابدان و ناسکین بودند، پس از حمله جنایت‌کارانه چند روز پیش به مسجدی در شهر قندوز، دریافت کردیم.
حتمی شده است که جامعه بین‌المللی و کشورهای اسلامی در عمل به مسئولیت‌های انسانی خود، در راستای تأمین امنیت برای مردم مظلوم افغانستان تلاش کنند.
این اعمال جنایت‌کارانه فجیع را محکوم می‌کنیم و به مردم عزیز افغانستان به‌ویژه خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که به آنها صبر و آرامش عطا فرماید و مجروحان را شفای عاجل عنایت کند.
 
  حضرت آیتالله علوی گرگانی
جنایت دوباره گروهک‌های تکفیری که به‌فاصله کمی از جنایت قبلی، در مسجد فاطمیه قندهار انجام گرفت و منجر به خاک و خون کشیده شدن تعداد زیادی از نمازگزاران مظلوم و بی‌گناه افغانستان و شیعیان آن دیار گردید، قلب هر انسان آزادی‌خواه را به درد می‌آورد.
 آیا وقت آن نرسیده است که کشورهای به‌ظاهر متمدن که فریاد حقوق بشری آنها گوش عالم را کر نموده است، نسبت به این جنایات واکنش نشان داده و دست از حمایت این‌گونه گروهک‌ها بردارند؟!
قطعاً اگر در گذشته به ندای علما توجه می‌شد و میدان برای گروه‌های تکفیری در منطقه خاورمیانه باز گذاشته نمی‌شد و بعد از ریشه‌کن شدن داعش به‌واسطه مجاهدت‌های مجاهدین در منطقه، این تفکر حمایت نمی‌شد، امروز شاهد این جنایات نمی‌بودیم.
 
  آیتالله اعرافی مدیر حوزههای علمیه کشور
فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم مظلوم و مسلمان افغانستان در نماز جمعه شیعیان قندهار، به فاصله کوتاهی از فاجعه دردناک نماز جمعه شیعیان قندوز و در ایام ربیع‌المولود و در آستانه هفته وحدت امت اسلام، دوباره مایه خشم مسلمانان، آزادگان، مراجع و علمای حوزه‌های علمیه جهان شد. این مصیبت جانکاه را به مردم شریف، نجیب، شجاع و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور و بازماندگان محترم شهدا و مجروحان آن تسلیت گفته و مصرانه و مجدانه از مسؤلان آن کشور و مجامع بین‌المللی، خواهان تحقیق پیرامون جنایت‌های مکرر و شناسایی و مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.
بی‌تردید مستکبران عالم و اشغالگران و گروه‌های متحجر و افراطی، در ویرانی‌ها و آوارگی مسلمانان بلاد اسلام به‌ویژه سرزمین مظلوم افغانستان، نقش اساسی دارند و حاکمان افغانستان که مکرر وعده تأمین امنیت و رفاه و پیشرفت را داده‌اند، باید پاسخگو و پیگیر جنایات پی‌در‌پی تروریست‌های جنایت‌کار بر ضد مسلمانان به‌ویژه شیعیان افغانستان باشند.
مجدداً تأکید می‌کنیم، تأمین امنیت برای مردم و شکل‌گیری دولتی فراگیر با مشارکت همه مردم، اقوام، مذاهب و جریان‌های اصیل سیاسی مبتنی بر آرای مردم و بازسازی جامع افغانستان و بر اساس مردم‌سالاری دینی، اسلام، عدالت، آزادی و پیشرفت همه‌جانبه است.
 
  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
دست جنایت‌کاران ضد اسلام، بار دیگر به خون مؤمنین نمازگزار آلوده شد و غمی سنگین بر دل‌ها وارد ساخت. تکرار این حوادث گرچه دردناک و سهمگین است؛ اما هیچ تزلزلی در گام‌های امت اسلامی برای ایستادگی و مبارزه با کفر و استکبار ایجاد نخواهد کرد. خون مظلومان، شمشیر ستمگری ظالمان را خواهد شکست ]و سیعلم الذین ظلموا‌ ای منقلب ینقلبون[.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این اقدام سبعانه و ضد بشری را محکوم می‌کند و ضمن تسلیت به امت اسلامی، اعلام می‌کند:
سیاست اصلی استکبار که همان اختلاف‌افکنی بین مسلمین و جنگ‌افروزی است، امروز به دست جانیان داعش در افغانستان پیاده می‌شود و هدف در نهایت، مبارزه با اسلام است. تروریست‌های کوردل با حمله به نماز‌گزاران نشان می‌دهند که برای حریم قدسی مسجد و فرصت عبادت و خداپرستی نیز هیچ‌گونه حرمتی قائل نیستند و قداست و عظمت صفوف نماز نیز، مانع از ددمنشی آنان نیست. سفاکانی که جنایات تلخ حمله به مساجد مؤمنین را رقم زده‌اند، اگر سرکوب نشوند، دیگر جان و ناموس هیچ‌کس محترم نخواهد ماند و تیغِ تیز تکفیر بر گردن هر انسانی فرو خواهد رفت.
اگر کسانی که امروز حکومت افغانستان را به دست گرفته‌اند و داعیه‌ حاکمیت دارند، در جنایت جمعه پیشین قندوز، مسببان را دستگیر و به اشد مجازات می‌رساندند، امروز شاهد این جنایت در قندهار نمی‌بودیم.
حاکمیت فعلی افغانستان باید علاوه بر حفظ امنیت، در مسیر ایجاد یک دولت ملی و فراگیر برای تحقق ثبات در افغانستان تلاش کرده و هرچه سریع‌تر با مسببان این جنایات هولناک برخورد کند.
دولت‌های اسلامی، سازمان کنفرانس اسلامی و مجامع جهانی باید به‌طور ویژه‌ای، به آلام ملت افغانستان توجه کنند و در خط مقدم حمایت از مظلومان و مبارزه با گروه‌های تروریست باشند.
خداوند روح نمازگزاران شهید مسجد فاطمیه قندهار را مشمول رحمت و مغفرت خود قرار داده و شفای عاجل به مجروحان عنایت فرماید. همراه با تمام مردم ایران برای امت اسلامی و مردم رنج‌دیده افغانستان دعا ‌کرده و قطع دستان شرور آمریکا و اذنابش را از ممالک اسلامی از خداوند متعال خواهانیم.
 
  شورای علمای شیعه افغانستان
در بیانیه شورای علمای شیعه افغانستان که امروز شنبه(۲۴ مهر) منتشر شده، آمده است: «مکرراً و جداً از مقامات امنیتی امارت اسلامی افغانستان می‌خواهیم که برای تأمین امنیت در کشور، مخصوصاً مراکز مذهبی و فرهنگی شیعیان، تدابیر جدی و عملی بیندیشند تا بیش از این، هر روز شاهد ناامنی و کشتار مردم بی‌گناه در کشور نباشیم».
در این بیانیه ضمن تأکید بر حفظ وحدت و همبستگی مردم افغانستان، همچنان تصریح شده است: «هیچ دشمن ددمنش و هیچ توطئه استخباراتی، نمی‌تواند ما را از هم جدا کند. به‌کوری چشم بدخواهان ما گل‌های یک باغیم؛ اگرچه که هر روز داغداریم».
شورای علمای شیعه افغانستان همچنین افزوده است: «ما یقین داریم که مراکز استخباراتی جهانی و منطقه‌ای این برنامه‌ها را جهت ایجاد تنش‌های فرقه‌ای و بی‌بنیاد نشان دادن امنیت نسبی در کشور سامان می‌دهند؛ اما این موضوع از مسئولیت امارت اسلامی به‌عنوان دولت حاکم، برای تأمین امنیت هم‌وطنان چیزی را کم نمی‌کند. »
این نهاد در ادامه از مردم خواسته است که «در هنگام تجمع در مراکز دینی و فرهنگی، مراقب امنیت خویش باشند».
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه