هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه یکی از دستاوردهای نظام اسلامی است

آیت‌الله دستغیب

ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه یکی از دستاوردهای نظام اسلامی است

مسئول مرکز تخصصی امام حسین(ع) گفت: اکنون در مرکز قم تعداد رشته‌های تخصصی از ۳۰ بیشتر است که البته مطلوب است. پیش از انقلاب اسلامی یکی از نقیصه‌های حوزه، نبود رشته‌های تخصصی بود؛ البته در عمل کسانی بوده‌اند که به‌صورت تخصصی رشته‌های علمی را طی می‌کردند؛ اما به‌صورت رسمی و برنامه‌ریزی شده نبود و این، یکی از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی است.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در آیین افتتاحیه مرکز تخصصی امام حسین(ع) شیراز، ضمن قدردانی از مجموعه قضایی در همکاری با این مرکز، اظهار کرد: دو رشته تخصصی حقوق و قضا میان همه رشته‌ها، از حساسیت خاصی برخوردار است.
وی در ادامه افزود: از یک طرف مواجه هستیم با اینکه یک واجب کفایی را باید انجام دهیم، از طرف دیگر، قاضی شدن یک قدرت بالایی می‌خواهد؛ اینکه درون انسان از نظر تقوا قوی باشد که بتواند راه را طی کند و به مقصدی برسد که بهشت را برای خود تأمین کند؛ اما گاهی هم انسان با توجه به نفس دچار مشکل می‌شود.
رئیس جامعه روحانیت شیراز، با تصریح بر اینکه باید متوجه باشیم، لحظه‌ای از مراقبه باز نمانیم، عنوان کرد: در مشاور اسلامی و روان‌شناسی نیز این‌گونه است. اکنون در مرکز قم تعداد رشته‌های تخصصی، از ۳۰ بیشتر است که البته مطلوب است. پیش از انقلاب اسلامی، یکی از نقیصه‌های حوزه نبود رشته‌های تخصصی بود؛ البته در عمل کسانی بوده‌اند که به‌صورت تخصصی رشته‌های علمی را طی می‌کردند؛ اما به‌صورت رسمی و برنامه‌ریزی‌شده نبود و این، یکی از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: آنچه مورد دغدغه است، اینکه سیاست جزو دین است، یا سیاست برخاسته از دین و برگرفته از دین است و اگر مغایرتی با دین پیدا کند، سیاست‌بازی است؛ مبادا اینکه اشتباه گرفته شود، افرادی که وارد سیاست می‌شوند، مسیری انتخاب می‌کنند که لطمه فراوان دارد. اختلاف و تفرقه برخلاف دین و اسلام است.
آیت‌الله دستغیب خطاب به دانش‌پژوهان رشته حقوق قضا متذکر شد: برای ایجاد وحدت‌رویه باید تلاش کنید.

  لزوم ورود حوزه علمیه به عرصه پرورش قضات
​​​​​​​
نماینده ولی فقیه در فارس نیز در این مراسم گفت: در فارس ۲۵ مدرسه قدیمی و تاریخی وجود دارد که مایه افتخار است، اما اینکه بگوییم حوزه امروز ثمر می‌دهد باید کسی آن را نو می‌کرد و آیت الله دستغیب این کار را کرد و طلاب جوان نیز در آینده باید این کار را انجام دهند تا تازگی حوزه بماند.
وی با بیان اینکه بعضی از کارها بر گردن حوزه است، خاطرنشان کرد: قضاوت واجب است و باید نیروی مناسب آن تربیت شود و حوزه‌های علمیه اساس این موضوع هستند، نمی‌شود بگوییم حوزه متوقف بماند و بگوییم تمدن نوین اسلامی باید بسازیم، متناسب با مسائل جدید اجتهادات جدید می‌خواهد.

ارسال دیدگاه