هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 816

اخبار کوتاه جهان

  واتیکان
اخلاق باید در جنگ هم رعایت شود: پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان درباره استفاده از بمب‌های ۹۰۰ کیلوگرمی برای ترور سیدحسن نصرالله، گفت: حتی در جنگ، از اخلاق باید حراست شود. من هر روز با غزه تماس می‌گیرم؛ بیش از ۶۰۰ نفر در ناحیه قلمرو کشیش هستند و آن‌ها ظلم‌هایی را که در آنجا رخ می‌دهد، به من گزارش می‌دهند. جنگ غیراخلاقی است؛ اما قوانین جنگی، نشان‌دهنده درجه‌ای از اخلاق هستند. اگر به آن‌ها احترام گذاشته نشود، به‌قول ما آرژانتینی‌ها «شما خونِ بدِ این اتفاقات را خواهید دید.»

  رژیم صهیونیستی
اسرائیل در باتلاق اقتصادی فرورفته است: لاپید، رهبر احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی: کاهش دوپله‌ای رتبه اعتباری اسرائیل به‌صورت یکباره، دلیل و نشانه‌ای از غرق‌شدن ما در باتلاق مشکلات اقتصادی در نتیجه سوء مدیریت است.
کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را برای دومینبار در سال جاری: مؤسسه رتبه‌بندی آمریکایی مودیز، رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را برای دومین‌بار در سال جاری به‌علت افزایش هزینه‌های اقتصادی جنگ غزه و تشدید درگیری با حزب‌الله کاهش داد. پس از اعلام خبر مؤسسه مودیز، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو، بزالل اسموتریچ گفت: این جنگی برای موجودیت ماست که باید تا پیروزی ادامه دهیم تا به ما اجازه دهد، سال‌های زیادی در صلح، امنیت و رشد اقتصادی زندگی کنیم.

  فرانسه
بدون راه حل ۲ دولتی صلحی در منطقه برقرار نمیشود: ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: لبنان به‌عنوان مستعمره سابق فرانسه، امروز با تنش در حق حاکمیت و صلح روبه‌رو است و بدون راه حل ۲ دولتی، هیچ صلحی در منطقه برقرار نمی‌شود.

  ونزوئلا
نتانیاهو انسان را به یاد هیتلر میاندازد: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را محکوم کرد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را قاتلی توصیف که هرکسی را به یاد هیتلر می‌اندازد.

  عمان
شهید نصرالله خاری در گلوی صهیونیستها بود: الخلیلی، مفتی عمان: شنیدن خبر شهادت سیدحسن نصرالله برای ما بسیار دشوار است. وی از مسلمانان خواست تا با هم متحد شوند و به تفرقه میان خود پایان دهند.

  بریکس
پذیرش اعضای جدید در بریکس متوقف شد: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه: بریکس گسترش بیشتر را در حال حاضر نامناسب می‌داند. در حال حاضر، همه کشور‌های عضو فعلی بریکس، پذیرش اعضای جدید را غیرممکن می‌دانند. همه کشور‌های وابسته در مورد چشم‌انداز گسترش بریکس، در مرحله کنونی منطقی می‌دانند که فعلا تصمیمات جدیدی اتخاذ نکنند. بیش از ۲۰ کشور مایل به شریک شدن در بریکس و حدود ۱۰ کشور دیگر، مایل به حفظ ارتباطات دائمی هستند.

  آمریکا
راهحلِ مشکلات، جنگ با ایران نیست: سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید: بعد از ترور نصرالله، شاهد تهدیدهایی از تهران هستیم. ما نظاره‌گر این خواهیم بود که آنها چه می‌کنند. جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله و ایران، راهی برای بازگشت امن افراد به منازل خود نیست. ما معتقدیم که مسیر دیپلماتیک راه درستی است.
هریس معلول ذهنی است: ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا در یک گردهمایی انتخاباتی، مهاجران غیرقانونی را هیولا و کامالا هریس را معلول ذهنی نامید. این نخستین‌باری نیست که ترامپ به هریس توهین می‌کند. چند روز پیش نیز، نامزد جمهوری‌خواهان اظهار کرد: مشکلات شناختی هریس، به‌مراتب بیشتر از بایدن است.

 اسپانیا
اسپانیا، رسماً اولین سفیر فلسطین را پذیرفت: پس از تصمیم اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در ماه مه، پادشاه اسپانیا، رسماً اولین سفیر فلسطین را در کشورش پذیرفت.

  انگلیس
تشدید تحریمهای انگلیس علیه صنایع دفاعی ایران: دولت انگلیس در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه ایران، تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع دفاعی کشورمان وضع کرد. تارنمای وزارت بازرگانی و تجارت انگلیس، اعلام کرد: تحریم‌های جدید، «کالاها و فناوری‌هایی» را هدف قرار می‌دهد که لندن نسبت به آن‌ها نگرانی‌های استراتژیک دارد. این اقدامات تولید و عرضه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌های ایران را مختل و فشار بر صنایع دفاعی ایران را بیشتر می‌کند. این تحریم‌ها در پی ادعای بی‌اساس غرب درباره دخالت ایران در مناقشه اوکراین از طریق ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه وضع شده است.

 یمن
مخازن نفت هدف قرارگرفته، خالی بود: شبکه عبری‌زبان «کان» گزارش داد: مخازن نفتی که در الحدیده یمن مورد حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است، خالی از نفت بوده‌اند؛ چراکه این مخازن قبل از حمله تخلیه شده‌اند. سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ده‌ها جنگنده اسرائیلی در این حمله مشارکت داشتند.

 لبنان
​​​​​​​
همه فرماندهان ترورشده حزبالله جایگزین شدند: سردار وحیدی فرمانده اسبق نیروی قدس: به‌عنوان مطلع تأکید می‌کنم که هیچ جایگاه فرماندهی در چارت فرماندهی حزب‌الله لبنان، خالی نیست و همه فرماندهان شهید با فرماندهان دیگری جایگزین شده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه