هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 815

اخبار کوتاه جهان

  فنلاند
حق وتو در شورای امنیت حذف شود: رئیس‌جمهور فنلاند: هیچ کشوری نباید در شورای امنیت سازمان ملل، حق وتو داشته باشد. تعداد اعضای دائمی از ۵ به ۱۰ نفر افزایش یابد که شامل: یک کشور دیگر از آمریکای لاتین، ۲ کشور از آفریقا و ۲ کشور از آسیا شود.

  آلمان
آلمان صادرات سلاح به اسرائیل را متوقف کرد: خبرگزاری رویترز، با استناد به تحلیل داده‌ها و یک منبع نزدیک در وزارت اقتصاد آلمان گزارش داد: این کشور صادرات جدید تسلیحات جنگی به اسرائیل را متوقف کرده است؛ درحالی‌که این مسأله با چالش‌های قانونی مواجه است.

  سازمان ملل
موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با پیشنهاد تحریم صادرات سلاح به اسرائیل: مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با ۱۲۴ رأی موافق و مخالفت ۱۴ کشور، با پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین برای اعمال تحریم و ممنوعیت صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی موافقت کرد. ۴۳ کشور نیز به این پیشنهاد رأی ممتنع دادند.

  آمریکا
طرح توقف سلاح به اسرائیل به کنگره ارسال میشود: سندرز، سناتور یهودی آمریکایی: اسرائیل با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در حال نقض قوانین بین‌المللی در غزه است. ۹۰درصد ساکنان غزه به‌دلیل جنگ آواره شده‌اند. به‌زودی طرحی با هدف توقف فروش سلاح به اسرائیل به ارزش ۲۰ میلیارد دلار به کنگره خواهد ارائه خواهد شد. ۶۰درصد قربانیان جنگ اسرائیل در غزه، زنان و کودکان هستند. جنگ اسرائیل علیه حماس نیست؛ بلکه علیه مردم غزه است.
باید به مشارکت آمریکا در جنگ اوکراین پایان داد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، بار دیگر با انتقاد از کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به اوکراین، اعلام کرد: مشارکت آمریکا در جنگ اوکراین باید پایان یابد.
استقبال شدید بایدن از ترور سیدحسن نصرالله: کشتن نصرالله عدالت را برای قربانیان او از جمله هزاران غیرنظامی آمریکایی، اسرائیلی و لبنانی به ارمغان آورد. ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حزب‌الله، حماس، حوثی‌ها و هر گروه تروریستی مورد حمایت تهران حمایت می‌کنیم. نصرالله و حزب‌الله مسئول کشتار صدها آمریکایی در طول چهار دهه بودند. هدف نهایی ما آرام کردن درگیری‌های جاری در غزه و لبنان از طریق ابزارهای دیپلماتیک است.

  رژیم صهیونیستی
یک اسرائیلی متهم به همکاری با ایران برای ترور نتانیاهو: روزنامه تایمز اسرائیل مدعی شد: یک اسرائیلی ماه گذشته به اتهام تلاش برای ترور نتانیاهو، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و یا رئیس شین‌بت دستگیر شده است. شین‌بت و پلیس رژیم صهیونیستی مدعی شده‌اند که این فرد، یک تاجر اسرائیلی است که مدت‌های طولانی در ترکیه زندگی کرده است. وکیل این فرد مدعی شده که او دچار «خطا در قضاوت» شده و در حال همکاری کامل با مقام‌های قضایی اسرائیل برای پیشبرد تحقیقات است.

  اتحادیه اروپا
باید خطوط ارتباط با ایران را حفظ کنیم: بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  که برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، با اشاره به برنامه ملاقاتش با سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، گفت: به‌رغم برخی اختلافات در مواضع دو طرف، باید خطوط ارتباط فی‌مابین حفظ شود.

  روسیه
روسیه در دور زدن تحریمها به ایران کمک میکند: بلینکن، وزیر خارجه آمریکا: باید به همکاری روبه‌رشد روسیه با کره‌شمالی و ایران رسیدگی کنیم. اقدامات ایران، کره‌شمالی و روسیه در تناقض با چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. روابط روسیه با ایران، چین و کره‌شمالی یک جاده یک‌طرفه نیست و این کشورها(ایران و کره شمالی) هم، برای دورزدن تحریم‌ها و بی‌ثبات‌کردن منطقه از روسیه کمک می‌گیرند.

  واتیکان
اخبار لبنان تأسفبار است: پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان: حملات شدید صهیونیست‌ها در لبنان را محکوم کرده، آن را تأسف‌بار و غیرقابل قبول دانست و از جامعه جهانی خواست، تمام تلاش خود را برای توقف تنش‌های وحشتناک در لبنان بر اثر حملات هوایی اسرائیل انجام دهد.

  خاورمیانه
افزایش سرمایهگذاری صندوقهای ثروت خاورمیانه در شرکتهای هوش مصنوعی: صندوق‌های ثروت ملی در خاورمیانه، به حامیان اصلی شرکت‌های محبوب فعال در زمینه هوش مصنوعی در سیلیکون‌ولی تبدیل شده‌‌‌اند. کشورهای نفت‌‌‌خیز مانند عربستان، امارات، کویت و قطر، به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند و به‌منظور کاهش ریسک، به سرمایه‌گذاری‌‌‌های تکنولوژیک روی آورده‌‌‌اند. سال گذشته، بودجه شرکت‌های هوش مصنوعی که توسط صندوق‌های ثروت کشورهای خاورمیانه تأمین شده بود، پنج برابر افزایش یافت. انتظار می‌رود، مجموع ثروت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تا سال ۲۰۲۶ از ۲.۷ تریلیون دلار به ۳.۵ تریلیون دلار افزایش یابد.

  آذربایجان
​​​​​​​
تفاهمنامه تسلیحاتی، امنیتی آذربایجان با اسرائیل امضا شد: جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی موافقنامه امضا کردند؛ اقدامی که رسانه آذربایجانی، آن را نشانه‌ای از گسترش همکاری تل‌آویو و باکو در این زمینه توصیف کرده است. «شرکت اِی‌اِس هولدینگز» و «آری آرمز»، شرکت زیرمجموعه آن که یک شرکت بین‌المللی متخصص در تولید و توسعه تسلیحات سبک مطابق با استانداردهای ناتو است، تفاهم‌نامه راهبردی را با شرکت صنایع نظامی دولتی «آزِرسیله» متعلق به وزارت صنایع دفاع جمهوری آذربایجان امضا کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه