هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

توحید ناب اساس حوزه‌های علمیه است

آیت‌الله اعرافی

توحید ناب اساس حوزه‌های علمیه است

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه توحید ناب امروز اساس حوزه‌های علمیه ماست و این توحید راهبر حرکت ماست، عنوان کرد: از مهمترین پرچم‌ها که انقلاب اسلامی برافراشته، پرچم توحید ناب زلال مبرا و پاکیزه از همه وسوسه‌هاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله اعرافی، 18 مرداد در اجلاسیه تبیین راهبردها و برنامه‌های کلان حوزه‌های علمیه که با حضور اعضای شورای‌عالی و معاونان مرکز مدیریت، در مشهد مقدس برگزار شد، ضمن خیرمقدم به مدیران و معاونان، به مسئولیت مهم آنان در عرصه فعالیت خود اشاره و ابراز کرد: بار اصلی پیشبرد آرمان‌ها و اهداف حوزه‌های علمیه، بر دوش مدیران است که مدیریت مستقیم تعلیم و تربیت و پرورش طلاب را در سراسر کشور از قم تا همه استان‌ها و شهرها بر دوش دارند.

توحید حاکم بر روح حوزه
های علمیه باشد
آیت‌الله اعرافی ادامه داد: مدیران مدارس علمیه در محضر نهج‌البلاغه و قرآن، قبل از هر چیزی باید توحید را بیاموزند و این همان توحیدی است که در نهج‌البلاغه وضوح بیشتر پیدا کرده است و این توحید، می‌بایست حاکم بر روح حوزه‌های علمیه باشد؛ بدون تردید اگر این نگاه به خداوند و توحید الهی بر دل و جان ما و حوزه‌های ما حاکم شد، همه چیز حل خواهد شد و این اعتقاد و باور عمیق، آن چیزی است که همه حوزه را می‌سازد.

انقلاب اسلامی پرچم توحید ناب را برافراشت

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه این توحید ناب، امروز اساس حوزه‌های علمیه و راهبر حرکت ماست، عنوان کرد: این توحید جای دیگر عالم نیست و این توحید که حقیقی‌ترین و اصیل‌ترین اندیشه بشریت است، روح عالم حقیقت هستی، وحدانیت خدا و حاکمیت این اراده یگانه خداست و همین توحید نیز، اساس دین و پیام انبیاست.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ناب‌ترین اندیشه توحیدی که فلسفه تا حد زیادی آن را تبیین کرده است، از آنِ ما و در دست ماست، خاطرنشان کرد: از مهمترین پرچم‌ها که انقلاب اسلامی برافراشته، پرچم توحید ناب زلال مبرا و پاکیزه از همه آن وسوسه‌ها و تحریم‌هاست؛ بنابراین صیانت از این توحید ناب که اساس همه معارف الهی است، بر دوش ما قرار دارد.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه توحید ناب در نهج‌البلاغه بوده و این سرمایه بزرگی برای ما و شما در همه جوامع بشری است، اظهار کرد: خود ما و شما باید از بن دندان به اعماق این نظریه توحیدی نهج‌البلاغه برسیم و باور کنیم و این، آن راهی است که انقلاب اسلامی آن را در جهان ندا داد و این، آن چیزی است که باید از حوزه نشأت بگیرد.

بنیان حوزه معارف اعتقادی و اندیشه ناب توحیدی است

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ما برای فقه و نظریه‌های فقهی اسلام و اندیشه‌های اسلامی به گستره همه حوزه‌های دانش ارزش قائلیم، یکی از کارهای حوزه را توسعه مرزهای علوم اسلامی دانست و اذعان کرد: باید به این امر معترف بود که بنیان و درون‌مایه و نخ تسبیح، معارف اعتقادی و اندیشه ناب توحیدی است که باید در سراسر حوزه‌های دانشی و قلمروهای علمی و در نظام اخلاق و تربیت و نظام رفتاری ما، جلوه‌گر باشد و این، آن انتظار اکیدی است که از همه ما می‌رود.
امام جمعه قم با بیان اینکه مدیر، چرخاننده این نگاه و رویکرد در مدرسه است، عنوان کرد: اساتید هم در این امر، نقش مهم و خطیری دارند؛ اما به‌واقع آن کسی که راهبر رویکردهای اصلی در مدرسه است، هر جا که باشد، مدیر است نگاه رویکرد کار و عمل او، همه باید بر شالوده توحید استوار یافته باشد و از خدا می‌خواهیم که ما را در این مسیر قرار دهد

تأکید بر ضرورت صیانت و پاسداری از هویت حوزه و روحانیت

مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به موضوع هویت حوزه و روحانیت، عنوان کرد: هویت اساس عملکرد و حرکت و شخصیت طلبی ماست؛ اگر روزی هویت روحانی فرو ریخت، هرچه داشته، از بین می‌رود.
آیت‌الله اعرفی با بیان اینکه اصالت و هویت عمیق تاریخی حوزه می‌بایست، در اعماق وجود طلبه و استاد احساس شود، گفت: اگر امروز بگوییم مهم‌ترین وظیفه شما مدیران، صیانت از این هویت عمیق روحانیت و حوزه هست، گزاف نگفته‌ایم. اگر ما نتوانیم هویت طلبه را شکوفا بکنیم و آن را معماری نماییم، هرچه هم معلومات بدهیم و معیشت را درست کنیم، باز خاصیت نخواهد داشت.

تاریخ تجلی صیانت از هویت حوزه و روحانیت است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: هویت حوزه و روحانیت در روزگارهایی حفظ شده است که حوزه از هیچ امکاناتی برخوردار نبود، عمامه اون قدغن بود، مدرسه او بسته بود و در خانه هم مورد تعقیب قرار می‌گرفت؛ ولی چون اعتقاد به هویت بود و به‌واقع اعتقاد به آن ذات و اصالت و نقش و کارکرد و هویت بود، این رشته قطع نشد.

نهاد حوزه و روحانیت در برابر آماج تهدیدات هویت طلبگی قرار گرفته است

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه امروز نهاد تاریخی و عظیم حوزه در برابر امواجی قرار گرفته است که آن حس و هویت و اصالت و باور به آن نقش را ممکن است از او بگیرند، اظهار کرد: باید راه معماری هویت در طلبه را فرا بگیریم.
وی با بیان اینکه در شرایط جدید روزگار، با اتفاقاتی در این عالم مواجه هستیم، گفت: برخی از این اتفاقات که همه بدان اشراف داریم، ممکن است زمینه فروپاشی درونی را ایجاد کند. امروزه نهاد حوزه و روحانیت با امواج جدیدی مواجه است؛ یک نهاد باید بتواند، نقش مناسب خودش را در این مراحل تعریف بکند.

بحران تلاطم افکار و آرا و تکثر و تنوع اندیشه
ها در قرن جدید
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به گسترش دایره علم و آگاهی در میان جامعه بشری، خاطرنشان کرد: این پدیده، پدیده جدیدی نیست؛ علم و آگاهی‌های گوناگون در روزگارهای سابق و قرون پیشین، محدود به گروه‌های محدود و افراد دارای تمکن یا تلاش‌های ویژه بود؛ امروز آگاهی‌های گوناگون هم فراوان شده است و تلاطم افکار و آرا و تکثر و تنوع اندیشه‌های رقیب و بی‌شمار در عالم به وجود آمده و این پدیده‌ای است که در قرن اخیر به‌شکل فوق‌العاده وسیع پدید آمده است.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه امروز گفتمان‌های دیگر و نظریات کلان تمدنی که از سوی غرب انتشار پیدا کرده، معرکه را سخت و دشوار و کار را بسیار سنگین کرده است، اظهار کرد: امروز کار، کار عادی و متعارفی نیست؛ نهاد حوزه و روحانیت، وارد یک میدان جدیدی شده که مطلقاً سابقه ندارد و آن‌هم ورود در یک میدان رقابتی در عالی‌ترین سطوح تمدنی با تفاوت‌های بسیار اصیل است و از این جهت، پنجه افکندن در پنجه گفتمان‌های مسلط بر انسان، کار بسیار حساسی‌ است.

​​​​​​​همه برای صیانت از هویت حوزه و روحانیت بکوشند

وی با تأکید بر این که رویارویی تمدنی کار را بسیار سخت نموده، ابراز کرد: این رویارویی تمدنی، منحصراً مربوط به قم و یا مراکز استان‌های بزرگ نیست؛ بلکه مربوط به همه کشور است؛ لذا این سخنانی است که مدیر ما در یک شهر کوچک هم، باید به این مباحث بیندیشد و مطلع باشد و در کار خود، ریشه‌های آن را معالجه و درمان کند.
 

ارسال دیدگاه