هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تعطیلی مرکز اسلامی‌ هامبورگ ظلم بزرگ فرهنگی و تعرض به حقوق موحدان است

واکنش مراجع عظام و مؤسسات و مراکز حوزوی و دینی در پی حمله پلیس آلمان به مرکز اسلامی ‌‌هامبورگ

تعطیلی مرکز اسلامی‌ هامبورگ ظلم بزرگ فرهنگی و تعرض به حقوق موحدان است

رسانه‌های آلمان  سوم مرداد اعلام کردند: نیروهای پلیس این کشور به «مرکز اسلامی ‌هامبورگ» حمله کردند و همزمان وزارت کشور آلمان نیز، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فعالیت این مرکز اسلامی و سازمان‌های تابعه آن را ممنوع کرده و مدعی شد که «این انجمن اهداف اسلام‌گرایی افراطی» را دنبال می‌کند. در پی این اقدام، سفیر آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار و ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه، در مورد پیامدهای این‌گونه اقدامات مخرب به دولت آلمان هشدار داده شد. آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، مجمع جهانی شیعه‌شناسی و ... در بیانیه‌های جداگانه‌ای، ضمن محکوم کردن حمله نیروی‌های پلیس آلمان به مرکز اسلامی‌ هامبورگ، مسجد امام علی(ع) و مراکز و مؤسسات وابسته به آن را ظلم فرهنگی بزرگ، هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق موحدان و طرفداران عدالت و معنویت، آزادی و حقوق بشر خواندند.

  آیتاللهالعظمی  نوری همدانی

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ ظلم بزرگ فرهنگی و تعرض به حقوق موحدان است
بسم‌الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی فی محکم کتابه: [ومن أظلم ممن منع مساجد الله أن یذكر فیها اسمه وسعى فی خرابها] (بقره/۱۱۴)
و کیست ستمکارتر از آن‌که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟
تعطیلی مرکز اسلامی در آلمان و مراکز و مؤسسات وابسته به آن توسط دولت آلمان به بهانه‌های واهی؛ آن‌ هم با سابقه هفتاد سال فعالیت در ترویج دین و معنویت و صلح و آزادی و امنیت و نوع‌دوستی و خدمت به بشریت، موجب نگرانی شدید اینجانب و همه دین‌مداران و آزادگان و طرفداران حقوق واقعی بشر و آزادی دین و مذهب شده است.
این مرکز یادگار مرجع بزرگ شیعیان و استاد والامقام مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(رض) است.
این ظلم فرهنگی بزرگ، هتک مقدسات همه مسلمانان و تعرض به حقوق همه انسان‌های موحد و طرفدار عدالت و آزادی و معنویت و حقوق بشر است.
اینجانب با محکوم کردن شدید این اقدام ضد دینی و بر علیه حقوق بشر توسط دولت آلمان، انتظار دارم که دولت آلمان هر چه سریع‌تر در این تصمیم اشتباه که به سود افراط‌گرایان و دشمنان دین و آزادی و مخالف رویه‌های حقوقی و حتی قوانین آن کشور است، تجدید نظر نماید. از سویی لازم است مراکز دینی و مذهبی و محافل بین‌المللی و مراکز جهانی حقوق بشر در سراسر جهان، با اعلام همبستگی با مسلمان مظلوم آلمان و پشتیبانی از آنان، با این رفتار ضد بشری مقابله نمایند.
والله المستعان علی مایصفون
5/۵/1403- قم المقدسه، حسین نوری همدانی

  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
این اقدام غلط و سیاستزده، فرصت ظهور جریانات منحرف ضد دین را فراهم میکند
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اقدام ضد حقوق بشری و گستاخانه پلیس آلمان در حمله به مرکز اسلامی‌ هامبورگ و مسجد امام علی(ع)، حرکتی غیرقانونی و برخلاف موازین آزادی‌های مذهبی است.
این مراکز از مهم‌ترین مجموعه‌های ترویج معنویت و معارف اسلامی است که خنثی‌کننده افراط‌گرایی و رشد جریانات تندروی منحرف است. بی‌شک این اقدام غلط و سیاست‌زده، فرصت ظهور جریانات منحرف ضد دین را فراهم می‌کند و محیط‌های مذهبی آلمان و اروپا را با مشکلات جدی رو به رو خواهد کرد.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با محکوم کردن حمله‌ نیروی‌های پلیس آلمان به این مراکز و ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی برای مسلمانان و شیعیان، از مسئولان دستگاه دیپلماسی و دیگر متولیان امر می‌خواهد، با پیگیری‌های حقوقی از فعالیت‌های مرکز اسلامی‌ هامبورگ و مسجد امام علی(ع) حمایت و صیانت کرده و با جدیت، مسئله بازگشایی این مراکز را دنبال کنند. دولت آلمان نیز بداند، اسلام دین اخلاق، معنویت و صلح و دوستی است. اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی حربه و توطئه جریان صهیونیسم بین‌الملل است و حرکت در مسیر طراحی‌های مراکز صهیونیستی، بیش از هرچیز به دولت و ملت آلمان آسیب خواهد رساند.
گرچه این حمله و ایجاد فشار علیه مراکز عبادی و دینی موجب رنجش مسلمانان مقیم آلمان، مسلمانان جهان، علماء، دانشمندان، اساتید دانشگاه و رهبران دینی شده است؛ اما حفظ آرامش و رعایت قانون، در اولویت است و امیدواریم، با پیگیری‌های مستمر، هرچه زودتر این مسأله پایان یابد و حقوق مسلمانان و شیعیان مقیم آلمان تأمین گردد. إن‌شاءالله.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

  مرکز مدیریت حوزههای علمیه
اقدام دولت آلمان در تعطیلی مراکز اسلامی یادآور سیاستهای نژادپرستانه نازیهاست
بسم‌الله الرحمن الرحیم
[وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ یُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ] (بروج/8)
آنها هیچ ایرادی بر مؤمنان نداشتند، جز اینکه به خداوند عزیز و حمید ایمان آورده بودند؛
اقدام دولت آلمان در تعطیلی مسجد و مرکز اسلامی‌ هامبورگ به‌عنوان نگین فیروزه‌ای شهر ‌هامبورگ و همچنین تعطیل نمودن مراکز اسلامی دیگر در آن کشور، که براساس طرحی صهیونیستی صورت پذیرفت، یادآور سیاست‌های نژادپرستانه نازی‌هاست.
شایان یادآوری است، این مسجد و مرکز تاریخی تأسیس شده از سوی مرجعیت شیعه و وابسته به آن و ملجأ مسلمانان از همه مذاهب و گروه‌ها و ترویج‌دهنده اندیشه متعالی اسلام و همزیستی صاحبان ادیان بوده و خواهد بود.
دولت آلمان که مانند سایر دولت‌های غربی، مدعی آزادی بیان و عقیده و دینداری است، با پیروی از سیاست‌ها و معیارهای‌ دوگانه و یک‌جانبه‌گرایی در برابر تحولات و حوادث جهان و به‌ویژه جنایات نژاد‌پرستانه و ددمنشانه رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه، خود را در برابر منطق محکم مراکز اسلامی عاجز یافته؛ لذا در حرکتی که نوعی فرافکنی و فرار به جلو تلقی می‌شود، تنها چاره را در آن دیده که صورت مسئله را پاک نموده و مراکز اسلامی را تعطیل نماید.
و البته تعطیلی این مراکز بدون تردید نه‌تنها موجب جلوگیری از نشر اندیشه‌های اسلامی و فریاد مظلومیت مردم فلسطین نخواهد شد؛ بلکه موجب رسوایی مدعیان دروغین آزادی دین و عقیده و بیان خواهد گردید.
حوزه‌های علمیه، ضمن محکوم نمودن این اقدام دولت آلمان، از کشورهای اسلامی تقاضای اتخاذ عکس‌العمل مناسب را می‌نماید و از دولت آلمان انتظار می‌رود، هرچه سریع‌تر از این تصمیم برگردد و جبران نماید.

  مجمع جهانی اهلبیت(ع)
اقدام پلیس آلمان مصداق بارز نقض آزادیهای انسانی و دینی و در تضاد با معاهدات بینالمللی است
 بسم‌الله الرحمن الرحیم
اقدام ضد حقوق بشری نیروهای ویژه پلیس آلمان در تعرض به اماکن عبادی و مقدس مسلمانان و تعطیل کردن آنها از جمله مرکز اسلامی ومسجد امام علی(ع) در ‌هامبورگ، موجب تأسف و تأثر شدید همه مسلمانان، آزادی‌خواهان و علاقه‌مندان به حقوق بشر در سراسر جهان گردید.
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به‌عنوان یک نهاد غیردولتی بین‌المللی که در زمینه امور دینی و فرهنگی و تسهیل و توسعه شناخت و آگاهی از تعالیم انسان‎‌ساز دین مبین اسلام و معارف متعالی اهل‌بیت اطهار(ع) فعالیت می‌کند، این اقدام مغایر با آزادی‌های دینی و حقوق بنیادین بشر را شدیداً محکوم می‌نماید وخواستار پاسخ‌گویی مقامات آلمان و بازگشت مساجد و مراکز دینی به فعالیت‌های عادی خود می‌باشد.
مرکز اسلامی امام علی(ع)‌ هامبورگ با بیش از 60 سال فعالیت، یکی از مهم‌ترین مراکز دینی، علمی و فرهنگی آلمان است که خدمات شایسته‌ای در زمینه معرفی آموزه‌های دینی و اسلامی بر مدار عقلانیت، معنویت، همبستگی و آرامش اجتماعی، ترویج صلح، گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان‌ها و در نتیجه نفی افراط‌گرایی و اختلاف و خشونت داشته است. این مرکز طی سال‌های متمادی به‌عنوان یکی از معتبرترین مراکز اسلامی مورد حمایت حوزه‌های علمیه و مراجع بزرگی همچون مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی(رض) فعالیت کرده و با مدیریت علما و شخصیت‌های دانشمند توانسته است، مناسبات و روابط اجتماعی، علمی و آکادمیک و همکاری وتعاملات سازنده با مراکز ادیان دیگر در آلمان و اروپا برقرار نماید و گام‌های مؤثری در تقویت و تحکیم زمینه‌های شناخت متقابل و گفت‌وکوی ادیان و فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بردارد.
اتهام ترویج افراطی‌گری به مرکزی که سدی در برابر تندروی و تکفیر دینی و نزاع‌های مذهبی بوده، کاملاً بی‌پایه و اساس و از لحاظ حقوقی و انسانی مردود است و تعطیل چنین مرکز قانون‌گرا و مروج رویکردهای مسالمت‌آمیز، بر انسجام اجتماعی و همزیستی پیروان ادیان در کشور آلمان تأثیر سوئی خواهد گذاشت. همچنان که حکم صادرشده، با حق برخورداری از دادرسی عادلانه، امکان تجدید نظرخواهی و برخورداری از امنیت اجتماعی و حقوقی در تعارض است.
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ضمن اعلام مراتب اعتراض و نگرانی شدید خود، قویاً نسبت به نقض آشکار حقوق دینی، اجتماعی و قانونی شهروندان آلمانی و مسلمانان و شیعیان در آلمان هشدار می‌دهد و اقدام اخیر پلیس آلمان را از مصادیق بارز و مسلم نقض آشکار حقوق و آزادی‌های انسانی، نظیر آزادی دین و مذهب، آزادی بیان و آزادی اجتماعات می‌داند که معاهدات بین‌المللی و اسناد و مقررات حقوق بشر، از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، منشور ملل متحد، کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی اعلامیه هزاره ملل متحد و سایر اسناد حقوق بشر و قوانین و رویه‌های حقوقی آلمان آنها را به رسمیت شناخته است.
 مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) از دولت آلمان می‌خواهد، با توجه به سابقه طولانی رعایت حقوق بشر در آن کشور، مانع از تداوم این اقدامات غیرقانونی شده، ضمن اعاده اعتبار و فعالیت امامان مساجد و مراکز اسلامی، به‌ویژه مراکز ‌هامبورگ، برلین و فرانکفورت، لغو حکم تعطیل مساجد، جبران خسارت‌های مادی و معنوی و ادامه فعالیت تمام مراکز دینی که مورد یورش و تفتیش قرار گرفته‌اند، برخورد با عاملان توهین و هتک حرمت به امام و مدیر مرکز اسلامی برلین و نیز منع تکرار این اقدامات غیرقانونی که یقیناً موجب ایجاد التهاب و ترویج خشونت و تشدید و توسعه اسلام‌هراسی در اروپا و جهان و سوءاستفاده عناصر ضد اسلامی مروج اسلام‌هراسی می‌گردد و عوارض جبران‌ناپذیری را در جهان در پی خواهد داشت، بر پای‌بندی خود به حقوق شهروندی و نفی نژادپرستی و اسلام‌هراسی تأکید و مانع سوءاستفاده گروه‌های تندرو و خشونت‌طلب و افزایش حملات به مسلمانان شود که در شرایط کنونی که جهان شاهد جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم، زنان و کودکان فلسطینی از یک سو و حمایت افکار عمومی مردمان جهان، از جمله در اروپا و آلمان از مردم ستمدیده فلسطین است، اهمیتی دوچندان در ایجاد صلح و امنیت و آرامش و گفت‌وگو و همزیستی یافته است.
 اقدامات خشونت‌آمیز، بازرسی‌های خودسرانه، بازداشت‌ها و اخراج‌های غیرقانونی و بی‌دلیل توسط پلیس و مقامات محلی و فدرال آلمان و تعطیل مساجد و مراکز اسلامی و انجمن‌های شیعی که به‌طور رسمی و قانونی به ثبت رسیده‌اند و در چارچوب قوانین و مقررات آلمان فعالیت می‌کنند، از بارزترین نمونه‌های سلب حقوق بنیادین و امنیت اجتماعی و قضایی مسلمانان و شیعیان مقیم بدون امکان احقاق حق و برخورداری از رسیدگی‌های عادلانه است.
 مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که پس از انتشار خبر این اقدامات، اعتراضات متعددی را از اقصی‌نقاط جهان در محکومیت این حادثه دریافت کرده است، ضمن فراخواندن مسلمانان مقیم آلمان به حفظ آرامش و رعایت قانون، از تمام مسلمانان جهان، علما، دانشمندان، اساتید دانشگاه و رهبران دینی دیگر مذاهب و ادیان می‌خواهد، با اقدامات حقوقی و قانونی، به حمایت از حقوق آحاد ملت بزرگ آلمان و مسلمانان اهتمام بورزند و مانع از محرومیت بخش قابل توجهی از مردم آن کشور، از حقوق مسلم انسانی و دینی و اجتماعی‌شان شوند.
مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با تأکید مجدد بر ضرورت حفظ آرامش و انسجام اجتماعی و حمایت از حقوق شهروندان و اقلیت‌ها، مجدداً از مقامات آلمان مصرانه می‌خواهد، نسبت به تغییر رویه کنونی و حمایت از حقوق مسلمانان اقدام عاجل نماید و از مراجع بین‌المللی، از جمله کمیساریای عالی حقوق بشر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتظار دارد که برای حمایت از حقوق بشر در سراسر جهان، از جمله در آلمان، قاطعانه عمل کند.
 یادآوری می‌شود، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، باقری سرپرست وزارت امور خارجه، برخی نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها، علما و ائمه جمعه در خطبه‌های نماز جمعه و در سخنرانی‌های جداگانه، اقدام دولت و پلیس آلمان را محکوم و این کار را در تضاد کامل با مبانی حقوق بشر و آزادی‌های مشروع دینی و مذهبی تلقی کرده و از مجامع بین‌المللی خواستند، جلوی نقض آشکار حقوق بشر را بگیرد.
گفتنی است، تعطیلی مرکز اسلامی ‌هامبورگ، از آبان‌ماه پارسال و در ادامه فضاسازی رسانه‌ها و دولت آلمان علیه این مرکز اسلامی، احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی این کشور، با ارائه طرحی به پارلمان، خواستار بسته‌شدن این نهاد مذهبی و فکری شدند و پارلمان این کشور نیز قرار شد، این طرح را به رأی بگذارد که آیا این مرکز باید بسته شود یا خیر و اینکه چگونه باید بسته شود.
پلیس آلمان آبان‌ماه پارسال به‌بهانه بررسی برخی ادعاهای واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی‌ هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد. وزارت کشور آلمان در آن زمان، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی‌ هامبورگ و نهادهای تابعه، به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی، ادعاهایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی‌ هامبورگ مطرح شد.
مرکز اسلامی‌هامبورگ، از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت حضرت آیت‌الله‌العظمی  بروجردی(قد) در شهر ‌هامبورگ تأسیس شد. انتشار مجلاتی به زبان آلمانی و فارسی و ارائه خدمات مشاوره‌ای، بخشی از اقدامات این مرکز بوده است. این مجموعه اسلامی، کتابخانه‌ای با بیش از ۶ هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف اسلامی و شیعی دارد.
به‌علت حضور قدرتمند لابی‌های رژیم صهیونیستی و گروهک تروریستی منافقین در برخی شهرهای آلمان، پیش از این نیز، هر از گاهی اتهامات و جوسازی‌هایی علیه این نهاد و سازمان مذهبی_فرهنگی در فضای رسانه‌ای آلمان ایجاد می‌شد؛ اما سال 1401 با شروع ناآرامی‌ها و اغتشاشات در برخی شهرهای ایران، حملات رسانه‌ای و سیاسی علیه مرکز اسلامی‌ هامبورگ بیشتر شد؛ به‌ویژه اینکه دولت آلمان همراه با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی آشکارا و به‌دور از روکش‌های دیپلماتیک، از اغتشاشات در ایران حمایت کردند. درخواست بستن مرکز اسلامی‌ هامبورگ یکی از بندهای طرح ۲۲ ماده‌ای احزاب دولت ائتلافی آلمان علیه ایران است. این طرح که با بهانه و عنوان انحرافی «دفاع از حقوق بشر»، منحصراَ برای حمایت از اغتشاش‌گران و چگونگی ادامه ناآرامی‌ها در ایران تدوین شده بود، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیروهای اپوزیسیون ایران در آلمان»، از بندهای دیگر آن است. احزاب حاکم در دولت آلمان، در حالی خواستار بستن این مرکز فرهنگی و فکری ایران شدند که در تناقضی آشکار با شعار «دفاع از آزادی بیان»، آشکارا با دخالت در امور داخلی ایران، از اغتشاشات و اقدامات تروریستی در برخی مناطق ایران حمایت کردند.

ارسال دیدگاه