هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

▪ معرفی کتاب

▪ معرفی کتاب

  انقلاب حسینی
کتاب ارزشمند «انقلاب حسینی» درس گفتارهایی از آیت الله محمدجواد فاضل­ لنکرانی است که در یک  و در 5 فصل، نگاشته شده است و از سوی انتشارت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در ۵۱۶ صفحه چاپ و منتشر گردیده است.
کتاب «انقلاب حسینی» که حاصل مطالعات و دراسات آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی است در یک مجلد پنج دفتری، نگاهی دقیق و عمیق به مباحث مرتبط با این نهضت مقدس را با ساختار و رویکردی مبتنی بر حل مسائل و شبهات روز برسی نموده اند و در هر یک از این دفاتر و کتاب‌ها، از زوایای روزآمد و با بیانی کارآمد به بررسی و شناخت دانشگاه عالی امام حسین(ع)و درس‌های تاریخی برآمده از این قیام الاهی پرداخته و مجموعه چهارده دفتری آن را که امکان توسعه دارد به عنوان و سرنویس «انقلاب حسینی» آراسته‌اند.
این کتاب در ۵ فصل اصلی ذیل بخش‌های متعدد مانند:حقیقت اشک در رثای حسینی؛
 تعالی و راهبری عقل در نهضت حسینی؛
 بالاترین مظلومیت در مکتب توحید؛
 امام حسین(ع) عزیزترین کلمه تامه الهی؛
 جهاد ذبی و ماهیت حقیقی قیام حسینی.
 علاقه مندان برای تهیه آن می توانند به نشانی: قم، سه راه بازار، جنب پاساژ موسی بن جعفر(ع) دفتر حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی مراجعه نموده یاشماره  (2537755550) تماس بگیرید.

  درآمدی بر فرهنگ شیعی
در تاریخ نگاری عصر صفوی
کتاب «درآمدی بر فرهنگ شیعی در تاریخ نگاری عصر صفوی»، اثر سعید نجفی‌نژاد است که در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل‌بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به‌همت نشر این پژوهشگاه در ۴۵۹ صفحه به چاپ رسید. 
ساختار اثر
این کتاب در هفت فصل تألیف شده است.
فصل اول با عنوان «مفاهیم کلیات»، کلیات پژوهش شامل: کلیات و مفاهیم را بیان می‌کند.
فصل دوم با عنوان «صفویان و تلاش برای ترویج مذهب تشیع»، پیشگویی‌ها در مورد ظهور حاکمان طرفدار اهل‌بیت(ع)، نسب و مذهب صفویان و گذار از تشیع صوفیانه به تشیع متشرعانه  و... را شرح داده است.
ذکر فضایل اهل‌بیت(ع)، عنوان سومین فصل از کتاب حاضر است که در آن مدح اهل‌بیت(ع)، استمداد از اهل‌بیت(ع)، ذکر کرامات اهل‌بیت(ع) و اهل‌بیت(ع) در رؤیانگاری‌ها بررسی شده است.
نویسنده در فصل چهارم با عنوان «تولّی و تبّری»، ابراز محبت به شیعیان و محبان، ارزش شیعیان و تقدیر از خدمات ارزشمند آنها و جایگاه سادات ... را تبیین کرده است.
فصل پنجم با عنوان «بزرگداشت شعائر شیعی» به تشریح مباحثی همچون بزرگداشت مناسبت‌ها و ترویج مناسک شیعی، زیارت بارگاه مطهر رضوی، زیارت امام‌زادگان، عملیات عمرانی و تجهیز حرم‌های مطهر ائمه(ع)، ... برای اهل‌بیت(ع) اختصاص دارد.
فصل ششم با عنوان «مهدویت»، مهدی‌باوری در آستانه ظهور صفویان، اخبار نزدیک بودن زمان ظهور، مدعیان مهدویت و نظریه اتصال حکومت و ارتباط پادشاهان صفوی با امام زمان(ع) را مورد بررسی قرار داده است.
«آسیب‌شناسی اتکا بر گزارش‌های مورخان صفوی در مورد ترویج فرهنگ شیعی»، عنوان هفتمین و آخرین فصل از کتاب مذکور است که در آن، درباری بودن برخی کتاب‌های تاریخی، تأثیر ترویج گسترده مذهب تشیع و تأثیر گسترش توجه به عوامل فرامادی به رشته تحریر درآمده است.
علاقه‌مندان برای خرید اینترنتی این کتاب، می‌توانند به نشانی اینترنتیshop.isca.ac.ir  مراجعه کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه