هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

فضلای ارجمند، ابعاد مختلف اسلام را

در بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت فرارسیدن محرم‌الحرام ۱۴۴۶ تأکید شد

فضلای ارجمند، ابعاد مختلف اسلام را

وارد متن زندگی مردم کنند جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای ضمن توصیه‌هایی به مبلغان اعزامی محرم الحرام 1446 قمری، خاطرنشان کرد: فضلای ارجمند در انتخاب محتوای تبلیغی، عنصر زمان، مکان و مخاطب را در نظر بگیرند و سعی کنند ابعاد مختلف اسلام را اعم از توجه به نیازمندان، جهاد و مبارزه‌ی با مستکبران و قیام برای قسط و عدل را وارد متن زندگی مردم کنند.

​​​​​​​به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، این نهاد حوزوی در بیانیهای به مناسبت فرارسیدن ماه محرم الحرام توصیههایی به مبلغان اعزامی کرده که متن بیانیه به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
در آستانه ماه محرم و آغاز سفرهای تبلیغی فضلای حوزه و برگزاری مجالس مراثی حضرت سیدالشهدا(ع) هستیم. إنشاءالله مبلغین عزیز، این خدمتگزاران دین و مردم، مورد نظر لطف حضرت بقیة اللهالاعظم «ارواحنافداه» قرار گیرند و با ادعیه زاکیه آن بزرگوار بتوانند دلها و جانهای مؤمنین را مشمول پرتو هدایتگر و روشنگر معارف حسینی کنند.
تبلیغ دین و تحکیم مبانی ایمانی مردم، وظیفهای خطیر و مجاهدتآمیز است که باید عالمانه و با اتقان و استمرار در جامعه ترویج شود و بیتوجهی به الزامات تبلیغ، فرصت کمنظیر حوزههای علمیه در تبیین معارف قرآن و اهلبیت(ع) را زایل خواهد کرد. در همین راستا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر ضرورت هجرت و ابلاغ اهداف والای دین به بیان نکاتی چند میپردازد:
1. گرچه امروز روشهای تبلیغی متنوع و متفاوت از گذشته شده است و وسایل ارتباط جمعی و رسانهها، بخش اعظمی از وظیفه انتقال محتوا را انجام میدهند؛ اما اکتفا به آن جایز نبوده و همچنان منبر و تبلیغ چهره به چهره، توانمندیهای مؤثر خود را در انتقال مفاهیم و معارف دارد. از اینرو شایسته است علاوه بر استفاده از فناوریهای نوین و فرصتهای گسترده آن، امر تبلیغ میدانی دین و سفر به اقصینقاط کشور و برگزاری پرشور مجالس حسینی با جدیت دنبال شود و هیچ شهر و روستایی از حضور مبلغ خالی نماند. لذا لازم است در این امر نهادهای تبلیغی همه توانمندیهای خود را به کار گیرند و علاوه بر تجهیز مبلغ به محتوای فرهنگی - تبلیغی، اسباب معرفی و اعزام مبلغین به مناطق مختلف کشور را به صورت فراگیرتر فراهم کنند.
2. فضلای ارجمند در انتخاب محتوای تبلیغی، عنصر زمان، مکان و مخاطب را در نظر بگیرند و سعی کنند ابعاد مختلف اسلام را اعم از توجه به نیازمندان، جهاد و مبارزه با مستکبران و قیام برای قسط و عدل را وارد متن زندگی مردم کنند و دین را تنها به عنوان یک مسئله شخصی و فردی مطرح نکنند؛ بلکه دین برای تنظیم کار فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و زیست اجتماعی مردم تبیین شود و این معارف در سبک زندگی مردم غلبه پیدا کند.
 3. کربلا و درسهای قیام خونین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) نیاز حیاتی جامعه ما و بلکه نیاز بشریت است. زیرا سید و سالار شهیدان کشتی نجات و چراغ هدایت است و برای نجات بشریت باید معارف حسینی در تمام سطوح و در بُعد جهانی ترویج شود. ما باید از کربلا و نهضت حسینی درس اخلاص، اخلاق و معنویت، درس اخلاق سیاسی و تحلیل سیاسی بگیریم. در کنار اشک و حزن و غم عاشورایی که پاک کننده قلبها از زنگارهاست، درس عزت، حماسه و ظلمستیزی بیاموزیم؛ چون این «محرم و صفر و فداکاری سیدالشهدا(ع) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.»
 4. توجه به سیره بزرگان دین در تبلیغ معارف اهلبیت(ع) و عمل به توصیههای رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» و مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» در کنار التزام به احکام و آداب عزاداری و ادب حضور در مجالس اهلبیت(ع) ما را در تعظیم شعائر الهی یاری خواهد کرد و بر برکات این مجالس خواهد افزود.
امید است همه ما خالصانه و مؤمنانه در مسیر تقویت دین و تبیین و ترویج آن حرکت کنیم و بار سنگین مبارزه با ظالمان، حمایت از مستضعفان و مبارزه با جهالتها را با انتشار جهانی درسها و عبرتهای عاشورا به سرمنزل مقصود برسانیم. إنشاءالله
و السلام علیکم و رحمت الله
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

برچسب ها :
ارسال دیدگاه