هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران

اخبار کوتاه ایران - شماره 801

اخبار کوتاه ایران

  روایت بانک جهانی از کارنامه موفق دولت آیتالله رئیسی:
بانک جهانی در گزارشی از وضعیت اقتصادی ایران به بررسی عملکرد دولت آیت‌الله رئیسی پرداخته است: ایران در ۳ سال گذشته، رشد اقتصادی پایداری را تجربه کرده و رشد اقتصادی کشور عمدتاً در نتیجه عملکرد بخش نفت و خدمات به ۵.۱ درصد رسیده است. ایجاد اشتغال ۲.۹ درصد رشد کرده و نرخ بی‌کاری به ۷.۶ درصد رسیده که رکورد جدیدی در ایران به حساب می‌آید. طی ۲ سال اخیر درآمد سالانه ۶.۵ میلیون نفر افزایش‌ و از خط فقر فراتر رفته و ضریب جینی از ۳۵.۸ درصد به ۳۴.۸ درصد کاهش یافت.

  مصوبه افزایش تولید نفت به ۴ میلیون بشکه:
طرح افزایش تولید روزانه نفت کشور از ۳.۶ میلیون به ۴ میلیون بشکه با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در روز، در دومین نشست شورای اقتصاد به ریاست مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری بررسی و تصویب شد. در طرح افزایش تولید نفت خام از سوی شرکت ملی نفت ایران با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلار، تنها در سال ۱۴۰۳ و با افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۷ میلیارد درآمد نفتی برای کشور محقق می‌شود.

  تسهیلات کمک ودیعه مسکن ۱۷۵ درصد رشد یافت:
بنا بر گزارش شورای عالی مسکن، تسهیلات کمک ودیعه مسکن از ۲۲۴ هزار فقره به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان در ابتدای سال ۱۴۰۲، به حدود ۴۶۲ هزار فقره و مبلغ ۳۶ هزار میلیارد تومان رسید که رشد ۱۷۵ درصدی تا پایان اردیبهشت سال جاری را تجربه کرده است.

  رشد قیمت مسکن کنترل شد:
فرزین، رئیس کل بانک مرکزی: تورم نقطه به نقطه میانگین قیمت مسکن در تهران که در اردیبهشت ۱۴۰۲،  ۱۰۷درصد بود، در اردیبهشت امسال به حدود ۱۲ درصد رسیده که نشان‌دهنده کنترل نسبی رشد قیمت مسکن در کشور است. در عین حال حجم معاملات در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته، معادل ۱۱.۸ درصد افزایش داشته است.

  ممنوعیت فروش طلا توسط صادرکنندگان پتروشیمی:
دستور بانک مرکزی مبنی بر ممانعت از عرضه طلای وارداتی توسط صادرکنندگان پتروشیمی، پالایشی، فولادی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی از محل ارز صادرات متعلقه، به‌منظور رفع تعهدات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا اعلام شد.

 جزئیات اجرای طرح معافیت سربازان دارای فرزند:
سردار تقی مهری، رئیس سازمان وظیفه عمومی: معافیت مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر، از تاریخ  01/03/1402اجرایی شده است. تمامی سربازان وظیفه حین خدمت که  دارای ۴ فرزند و بیشتر هستند، بدون شرط سنی و سربازان وظیفه دارای ۳ فرزند به‌شرط داشتن حداقل ۴۰ سال تمام، از انجام خدمت دوره ضرورت سربازی معاف می‌شوند.

  بزرگترین مولدسازی تاریخ ایران در پروژههای مسکن مهر رخ داد:
وزیر راه و شهرسازی: بزرگترین مولدسازی تاریخ ایران در پروژه‌های مسکن مهر رخ داد. در دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان از منابع وزارت راه و شهرسازی از محل مولدسازی برای تکمیل واحدهای مسکن مهر هزینه شد. تعداد واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن، از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده است. دولت سیزدهم موفق شد تا رشد منفی 5/۱۳ درصد در بخش مسکن و ساختمان را به مثبت 8/4 برساند.

  بیش از ۵۵۰ هزار واحد مسکن ملی تکمیل و تحویل متقاضیان شد:
بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی: در برنامه است تا پایان امسال یا حداکثر تا اواسط سال آینده، واحدهای باقی مانده مسکن مهر تحویل داده شود. اکنون ۲  میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده که از این تعداد، بیش از ۵۵۰ هزار واحد مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شد.

  ادعای آژانس درباره افزایش ذخیره اورانیوم ایران:
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی مدعی است که ایران ذخیره اورانیوم خود را به نزدیک درجه تسلیحاتی افزایش داده است. این گزارش بر این ادعاست که ایران اکنون ۱۴۲.۱ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده بیش از ۶۰ درصد دارد که ۲۰.۶ کیلوگرم از زمان انتشار گزارش قبلی افزایش یافته است.

  آغاز طرح پخت نان کامل در کشور:
مجری طرح گندم وزارت کشاورزی: طرح نهضت احیای نان کامل آغاز شده و نانوایی‌های کشور از آرد کامل برای پخت نان استفاده می‌کنند. به ۱۰۰ کارخانه از ۴۵۰ کارخانه کشور مجوز داده شده، آرد کامل تولید کنند و استان‌های مرکزی، قم و اصفهان پیش‌رو هستند. در آرد کامل، تمام گندم آرد می‌شود و همۀ سبوس، مواد سلولزی، ویتامین‌ها، جوانه گندم و مواد غذایی موجود در آرد حفظ می‌شود. استفاده از آرد کامل برای جلوگیری از بیماری‌های دیابت، چربی مضر بدن، مشکلات دستگاه گوارشی و غیره بسیار مفید است.

  رشد اقتصادی ایران به مرحله پایدار رسید:
سخنگوی اقتصادی دولت: طبق گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در ۴ سال اخیر به مرحله پایدار رسیده و از عبارت تاب‌آور و مقاوم‌شده برای رشد اقتصادی سال‌های اخیر ایران استفاده کرده است. بانک جهانی گزارش داد: نرخ فقر در ایران طی ۲ سال اخیر ۷.۴ درصد کاهش داشته است. طبق این گزارش نرخ فقر ایران در دو سال اخیر از ۲۹.۳ درصد به ۲۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

  اقدام حقوقی علیه شرکتهایی که سود سهام عدالت ندادند:
سخنگوی اقتصادی دولت: سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱ در اسفند پارسال واریز شد؛ اما باقیمانده اندک دیگری نیز وجود دارد که سرجمع آن، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است و عمدتاً سه دسته شرکت‌های فولادی، پالایشی و پتروشیمی هنوز به وظایف خود عمل نکرده‌اند. سازمان بورس علیه آن دسته از شرکت‌ها که به تعهدات خود عمل نکردند، اقدام حقوقی خواهد کرد؛ زیرا موضوع سهام عدالت احقاق حق سهامداران خرد است.‌

  ایران در تولید گندم به پایداری رسید:
​​​​​​​
نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی: خوشبختانه با فعالیت‌های انجام‌شده در طول ۳ سال گذشته در اصلاح نژاد گندم، به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم‌ و‌ به پایداری در تولید گندم دست پیدا کردیم. با تلاش محققان وزارت جهاد کشاورزی به یک مسیر خود کفایی در حوزه نان رسیده‌ایم و اگر این روند در ۵ سال آینده ادامه پیدا کند، قابلیت این را داریم که مازاد تولید خود را برای صادرات استفاده کنیم.
 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه