هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

حکمرانی اسلامی طرحی جامع، گره‌گشا، جذاب و شگفت‌آور

امام خامنه‌ای در پیامی به مناسبت آغاز به‌کار ششمین دوره مجلس خبرگان

حکمرانی اسلامی طرحی جامع، گره‌گشا، جذاب و شگفت‌آور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به‌کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، این مجلس را مظهر مردم‌سالاری اسلامی خواندند و با اشاره به تدبیر هوشمندانه معرفت قرآنی و اسلامی در هم‌جهت ساختن «شریعت و عقلانیت» و «غیب و شهود»، از وجدان‌های بیدار سراسر جهان دعوت کردند، ضمن توجه به واقعیت‌های تلخ نظامات دین‌ستیز یا دین‌گریز، در طرح جامع و استوار و گره‌گشا و همچنین جذاب و شگفت‌آور حکمرانی اسلامی تأمل کنند.

مراسم افتتاحیه و نخستین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری در دوره‌ ششم با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و انتخاب آیت‌الله موحدی کرمانی به عنوان رئیس این مجلس به مدت دو سال، با حضور منتخبان مجلس خبرگان رهبری «دوره ششم» و شخصیت‌های کشوری و لشگری، یکم خرداد در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد. این مراسم تحت تأثیر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان که نماینده بیرجند در مجلس خبرگان بود، برگزار شد و به یاد این شهید یک دسته گل بر روی صندلی وی قرار داده شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام معظم‌له به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
والحمدلله رب العالمین والصلاة والسلام علی سیدنا محمد المصطفی و آله الطیبین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم‌الدین
خداوند عزیز و حکیم را سپاس که توفیق تشکیل ششمین دوره‌ مجلس خبرگان رهبری را به ملت بزرگ ایران ارزانی داشت. این مجلس یکی از پایه‌های اصلی نظام اسلامی مردم‌سالار است که در فاصله‌های زمانی معین به دست توانای ملت، استحکام می‌یابد، و سلامت و استمرار نظام را تضمین می‌کند. اعضای محترم و منتخب این مجلس، با مشیت الهی و با همت مردم، این فرصت را یافته‌اند که یکی از برترین نقش‌ها را در استحکام زنجیره‌ پولادین رهبری نظام برعهده بگیرند، و سزاوار است به‌خاطر این نعمت، سپاس‌گزار خداوند و قدردان مردم باشند.
مجلس خبرگان، مظهر مردم‌سالاری اسلامی است. گزینش رهبر بر طبق معیارهای اسلامی بر عهده‌ این مجلس است که خود، منتخب و برگزیده‌ مردم است. معیارها اسلامی است و گزینش، مردمی. این روشن‌ترین نشانه و معرف جمهوری اسلامی ایران است.
در نظام اسلامی، حکمرانی، بشری و هدف‌ها الهی است.
هدف‌ها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پربار کردن زمان، و در نهایت، زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خداست؛ و شیوه‌ها بهره‌گیری از خرد و تجربه‌ جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم است.
این، تدبیری است هوشمندانه که معرفت قرآنی و اسلامی به پیروان خود هدیه داده و در آن، شریعت و عقلانیت، و غیب و شهود را در هم تنیده و هم‌جهت ساخته است.
این پدیده‌ شگفت‌آور و جذابی در عرصه‌ سیاست‌های کلان است، و تأمل در واقعیت‌های تلخ نظامات دین‌ستیز یا دین‌گریز، روز به روز بر جذابیت آن خواهد افزود.
دعوت عام ما از وجدان‌های بیدار در سراسر جهان آن است که به تجربه‌ شکست خورده‌ نظام‌های مدعی عدالت یا آزادی، ولی بیگانه از معنویت دینی بنگرند؛ ظلم و تبعیض و فساد فزاینده را؛ و نابودی امنیت اخلاقی را، و سستی بنیان خانواده و فروکاستن از شرافت زن و از جایگاه همسری و مادری را؛ و غلبه‌ جهت‌گیری مغرضانه بر آگاه‌سازی صادقانه در رسانه‌ها را؛ و بسیاری از گره‌های کور دیگر در گستره‌ نفوذ این نظام‌های منافق و ریاکار و ستمگر را ببینند و آنگاه در طرح جامع و استوار و گره‌گشای حکمرانی اسلامی تأمل کنند.
امروز فاجعه‌ غزه و نسل‌کشی بی‌رحمانه‌ رژیم غاصب صهیونیست و کشتار هزاران کودک و زن و مرد بی‌دفاع و غیرمسلح، و آنگاه پشتیبانی و حمایت حکومت‌های به‌اصطلاح: لیبرال غربی از این گرگ خونخوار، معنی آزادی و حقوق بشر غربی را برای وجدان‌های بیدار آشکار می‌سازد.
امروز فرصت تازه‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه‌ دل‌بستگان آن، حقیقت این پدیده‌ بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.
بار دیگر توفیقات این مجلس محترم را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.
لازم می‌دانم یاد رئیس‌جمهور فقید و عزیز و همچنین امام جمعه‌ معزز تبریز را که عضو این مجلس بودند، گرامی بدارم و علو درجات آنان را از خداوند رحیم مسئلت کنم.
والسلام علیکم و رحمةالله
سید علی خامنه‌ای- ۱۴۰۳/۰۲/۳۱

  آیت‌الله موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان رهبری شد
آیت‌الله موحدی کرمانی با ۵۵ رأی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.
در این جلسه ۸۳ نفر حضور داشتند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله موحدی کرمانی برای مدت ۲ سال رئیس این مجلس خواهد بود.
همچنین با رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، آیات حسینی بوشهری و اعرافی به ترتیب به عنوان نایب‌رئیس اول و نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان رهبری برای مدت ۲ سال انتخاب شدند. همچنین آیات عباس کعبی و محسن اراکی به عنوان منشیان هیئت‌رئیسه انتخاب گردیدند. همچنین با رأی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، دو کارپرداز نیز به ترکیب هیئت‌رئیسه اضافه خواهند شد.

  مجلس خبرگان رهبری دارای استقلال و عظمت است
به گزارش دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در این مراسم، انتخابات خبرگان را ساختار عقلایی برای اجرای فرمان ائمه اطهار(ع) دانست و افزود: در یک میثاق ملی و در یک ساز و کار مبتنی بر نظم عقلایی، عموم مردم برای امتثال این فرمان ائمه در تشخیص حاکم واجد شرایط و سپردن حکومت به فرد مورد اعتماد خود از طریق انتخابات مجلس خبرگان مشارکت می‌کنند. اگر این کشور عزیز را به بوستان اسلام و گلستان ولایت تشبیه کنیم، گل‌های منتخب این بوستان شما عزیزان هستید که در هنگام لزوم از این گل‌ها عطری پدید می‌آید که رائحه آن همه عالم را فرامی‌گیرد. آنچنان که می‌بینید. هرچند شب‌پره‌ها نمی‌توانند نور خورشید را ببینند.
وی افزود: در کجای عالم به این گستردگی، رهبری و حاکمی سراغ دارید که این‌همه خصال نیکو در خود جمع کرده باشد؛ عالم، زاهد، حکیم، شجاع، رئوف، مدیر و مدبر باشد. این حاصل قانون اساسی ماست. ببینید این خبرگان چه کار کرده و چه رهبری را خداوند متعال از طریق خبرگان به ما داده است.
آیت‌الله مدرسی یزدی در  بخش دوم صحبت‌های خود با اشاره به شهادت جانگداز آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور فقید کشورمان و هیأت همراه وی، عنوان کرد: ما در شرایط استثنایی قرار داریم. شرایطی که به واسطه فقدان شهادت‌گونه رئیس‌جمهور محترم، مغتنم، خدوم، سختکوش، پرتلاش، متواضع و خدمتگزار در عزا هستیم؛ و همچنین در عزای امام جمعه تبریز که هر دو این بزرگواران عضو خبرگان بودند و دیگر شهدای اخیر هستیم. شرایط ما مقداری فرق کرده و برنامه‌ها فشرده‌تر شده است.
وی افزود: در فصل هشتم قانون اساسی و در اصل ۱۰۷ آمده که تعیین رهبر برعهده خبرگان منتخب ملت است و در اصل ۱۰۸ همین فصل، تصویب قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آن‌ها، آیین‌نامه‌های داخلی و سایر مقررات مربوط به خبرگان در صلاحیت خود آنان دانسته شده است؛ بدون هیچ‌گونه ممیزی.
این عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای دارد، شورای نگهبان انطباق آن بر موازین شرع و قانون اساسی را پایش می‌کند. اگر بعضی نهاد‌های دیگر مصوبه‌ای دارند، باز مراجع پایش‌کننده دارد. اما مصوبات مجلس خبرگان رهبری در آنچه که مربوط به خودش است، هیچ ممیزی و ناظری ندارد. تمام آنچه که تصویب می‌شود به عهده خود آن مجلس است؛ این خیلی اهمیت دارد و استقلال و عظمت این مجلس را نشان می‌دهد.
هدایت‌های رهبری راه‌گشا بود
اکنون رسیده‌ایم به این مجلس بزرگ و باعظمت که اعضای منتخب جدید و میهمانان داخلی و خارجی تشریف دارند. از همه کسانی که تشریف آوردند، قدم رنجه کردند و در این مجلس بزرگ و سرنوشت‌ساز برای جمهوری اسلامی شرکت کردند، تشکر می‌کنم.
همچنین سایه بلندمرتبه مقام معظم رهبری را که سکاندار کشتی انقلاب هستند، حفظ کند. هدایت‌ها و رهبری‌های ایشان در این مرحله از انتخابات، مانند مراحل دیگر راهگشا و گره‌گشا بود. از ایشان کمال تشکر دارم و برای سلامت و بقای وجودشان و سداد در قول و عمل‌شان دعا می‌کنیم. از درگاه خداوند عاجزانه التماس می‌کنیم ایشان را برای ما نگه دارد تا پرچم جمهوری اسلامی به دست صاحب‌مان و آقایمان امام زمان (عج) سپرده شود.

  طراحی و مهندسی ساختار نظام متناسب با محتوای ولایت باشد
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌فر، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری در نطق پیش از دستور خود در این مراسم، با گرامی‌داشت یاد و خاطره رئیس‌جمهور انقلابی و مردمی حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی و هیئت همراه، شهادت این شهیدان خدمت را تسلیت گفت.
وی با اشاره به ساختار نظام ولایی گفت: لازم است طراحی و مهندسی ساختار نظام متناسب با محتوای ولایت باشد؛ هم اکنون تناسبی بین ساختار و محتوای نظام ولایی دیده نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌فر با اشاره به آیه شریفه [الذین ان مکناهم فی الارض اقاموا الصلوة] ابراز داشت: اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر و سایر فرائض دینی باید به نحوی در ساختار نظام دیده شود که هر مجموعه‌ای نسبت به اقامه این فرائض، خود را وظیفه‌مند بداند و دیگران را به سوی این هدف فرا بخواند نه اینکه ما برای اقامه نماز یا فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیاز به سازمان یا نهاد یا ستاد داشته باشیم.
این نماینده خبرگان برای اصلاح وضعیت ساختار فرهنگی کشور گفت: چتر تربیتی باید طوری گسترده شود که همه سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی را در برگیرد به‌ویژه فرهنگ دینی در تمام جامعه و بین همه افراد در جایگاه‌های مختلف توسط نهاد گسترده تعلیم و تربیت با مفهوم عام جامعه‌شناختی آن نهادینه شود. در واقع ما باید به فکر طراحی ساختار متناسب با اهداف نظام باشیم.

  تبیین جایگاه ولایت فقیه از وظایف نمایندگان خبرگان
​​​​​​​حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی نماینده مردم هرمزگان در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز در نطق پیش از دستور خود با بیان خدمات عمرانی، صنعتی و کشاورزی دولت سیزدهم در استان هرمزگان، یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید و همراهان شهیدش را گرامی داشت.
وی با اشاره به رسالت سنگین نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، گفت: شأن و جایگاه این مجلس نقش بسزایی در تبیین جایگاه ولایت فقیه و کارآمدیی حکومت دینی و نظام ولایی دارد و لازم است تا نمایندگان نسبت به وظیفه خود حساس باشند.
نماینده مردم هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری، بر فعالیت بهتر و بیشتر کمیسیون‌ها خصوصاً کمیسیون‌های سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد و گفت: کمیسیون بررسی راه‌های پاسداری و حراست از ولایت فقیه در زمینه تحقیق و پژوهش، معرفی و ترویج ولایت فقیه و کارکردهای حکومت دینی در مجامع علمی داخل و خارج خصوصاً برای نسل جوان، دانش‌آموزی و دانشجویی از کمیسیون‌هایی است که نیازمند فعالیت بیشتر است.
 

برچسب ها :

ارسال دیدگاه