هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نسخه Pdf

ستارگان هدایت

ستارگان هدایت

   حجتالاسلام والمسلمین
        میراسماعیل موسوی ابرکوه(ره)
 
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی؛ خیّر نیکوکار و نیک‌اندیش بنیاد شمیم مهر و مجمع خیّرین مدرسه‌ساز استان اردبیل در سال ۱۳۰۳ در اردبیل به دنیا آمد و از همان دوران کودکی، کارهای خیرخواهانه را مبنای کار خود قرار داد.
وی زمین و ساختمان یک هزار و ۳۰۰ متری خود را به ارزش ۲۵ میلیارد تومان(در سال ۱۳۹۷) وقف کودکان سرطانی اردبیل کرد.
کمک قابل توجه به صندوق قرض‌الحسنه برای ارائه تسهیلات به نیازمندان و کمک به ساخت مدرسه در مناطق محروم و احداث مسکن نیازمندان، از جمله کارهای این مرد نیک‌اندیش بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در محمدیه اردبیل مغازه کتاب‌فروشی داشت که به مکانی برای کمک به نیازمندان تبدیل شده بود.
٭ ٭ ٭

   حجتالاسلام والمسلمین ترابی(ره)
        استاد حوزه علمیه دامغان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی در سال ۱۳۱۸ شمسی در دامغان از خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدرش خیاط بود و با علما و روحانیون شهر رفت و آمد داشت.
پس از گذراندن دوران ابتدایی، وارد حوزه علمیه دامغان شد و با مشورت مرحوم شیخ غلامحسین خیری، ادبیات را در محضر مرحوم شیخ محمدتقی قادری آغاز نمود و سه سال بعد به قم مهاجرت کرد.
وی در قم از محضر آیات عظام عباسعلی شاهرودی، گلپایگانی، میرزا هاشم آملی، امام خمینی، داماد و حاج شیخ مرتضی حائری(قد) تلمذ کرد. همزمان درس تفسیر را از محضر آیت‌الله‌العظمی سبحانی فرا گرفت.
از جمله فعالیت‌های سیاسی مهم ایشان، سخنرانی در مراسم چهلمین روز درگذشت سیدمصطفی خمینی(ره) در دامغان و دفاع از حریم مردم در واقعه یازدهم محرم سال ۱۳۵۷ می‌باشد.
با پیروزی انقلاب به عضویت فعال کمیته انقلاب اسلامی شهرستان دامغان درمی‌آید و همزمان به مسئولیت دفتر حزب جمهوری اسلامی منصوب می‌گردد.
سخنرانی‌های پربار او و تبیین مواضع نظام در خطبه‌های نماز جمعه در قامت امام جمعه موقت در اوایل پیروزی انقلاب، فصل دیگری از زندگی این روحانی مبارز است.
در سال ۱۳۶۰ شمسی بنا به درخواست مسئولین سیاسی شهر، به مسئولیت عقیدتی سیاسی شهربانی دامغان منصوب می‌گردد تا در پرورش نیروهای انقلابی و مذهبی همت گمارد. بر این اساس همزمان با خدمت در شهربانی، به آموزش دینی کارکنان سپاه پاسداران و جهاد سازندگی می‌پردازد و پس از چند سال فعالیت در شهربانی، به سنگر درس و تعلیم در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دامغان روی آورد تا بتواند، در این سنگر نقش اصلی خویش که همان پرورش نیروهای جوان هست، بپردازد.
این عالم ربانی روز چهارشنبه 7 تیر 1402 به رحمت ایزدی پیوست.

   حجتالاسلام والمسلمین
        سیدشکرالله طاهری(ره)
        مبلّغ و مدرّس حوزه علمیه استان لرستان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشکرالله طاهری سال ۱۳۱۴ شمسی در خانواده‌ای متدین در خرم‌آباد دیده به جهان گشود. تحصیلاتش را از مکتب‌خانه‌ای در زادگاهش آغاز و علوم متداول و قرآن را نزد پدرش مرحوم سیدروح‌الله طاهری آموخت.
پس از آن وارد حوزه علمیه شد و مقدمات سطوح عالی حوزه را از محضر آیت‌الله شهید سیداسدالله مدنی و آیت‌الله شیخ عباسعلی صادقی قهاره(ره) فرا گرفت. سپس درس خارج فقه را هم از محضر مرحوم آیت‌الله صادقی قهاره کسب فیض کرد و ضمن تحصیل دروس حوزه، به تدریس هم اشتغال داشت و مقدمات و سطح عالی حوزه را تدریس می‌کرد.
او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، همگام با امام خمینی(ره) و مردم به مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی پرداخت و پس از مدتی از سوی ساواک دستگیر و به کردستان و سپس فارس تبعید شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در مدرسه علمیه کمالیه خرم‌آباد به تدریس علوم دینی پرداخت و نخستین مسئول دفتر نظارت شورای نگهبان در استان لرستان بود.
مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری، سال‌ها توفیق اقامه نماز جماعت در مساجد مختلف خرم‌آباد از جمله مسجد حضرت موسی‌بن جعفر(ع) در مرکز و بازار شهر خرم‌آباد را بر عهده داشت.
این عالم وارسته و روحانی مجاهد، روز دوشنبه 12 تیر 1402 در سن ۸۸ سالگی دارفانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

   حجتالاسلام والمسلمین
     سید محمدباقر میردامادی(ره)
 
حاج سیدمحمدباقر میردامادی، فرزند سیدحسین فرزند میرسیدجعفر، در سال ۱۳۱۵ در خمینی‌شهر اصفهان متولد شد و از اعضای دفتر آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در تهران بود.
وی پس از تحصیل علوم ابتدایی وارد حوزه علمیه اصفهان شد و از محضر علمایی همچون: شیخ حیدرعلی صلواتی، سیّدمیرزا هاشمی، شیخ عباسعلی ادیب، شیخ محمّدحسن عالم نجف‌آبادی، سیدحسین خادمی، سیّدمصطفی مهدوی و شیخ‌احمد فیاض(ره) بهره گرفت.
سپس در قم ادامه تحصیل داد و از درس حضرات آیات گلپایگانی، مرعشی نجفی، شاهرودی، شیخ عبدالجواد اصفهانی و سیدمحمدباقر سلطانی(ره) شرکت کرد. او سال ۱۳۴۷ پس از وفات پدر به اصفهان برگشت و در مدرسه صدر به تدریس پرداخت و در درس خارج حضرات آیات میرسیدعلی بهبهانی، حاج آقا رحیم ارباب و سیدمحمدرضا خراسانی(ره) حضور یافت.
او در خمینی‌شهر خدمـــات اجتماعی فراوانی از جمله تأسیس مؤسسات خیریـــــه و صنــــدوق قرض‌الحسنــــــه، بازسازی و احداث مساجــــــــد و حسینیه‌ها را انجام داد.
بعد از پیروزی انقلاب در نهاد نمایندگی ولی‌فقیه و سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع به تدریس، سخنرانی و اقامه جماعت اهتمام ورزید.
کتب «پیام عاشورا»، «تقریرات فقهی درس آیت‌اللَّه مرعشی»، «خمینی‌شهر شهری که از نو باید شناخت»، «علی(ع) در بستر شهادت»، «قبل از حج بخوانید»، «مواعظ المعصومین(ع)» و «ویژگی‌های فرماندهان و مدیران از دیدگاه اسلام» از مرحوم میردامادی است. وی در شب جمعه 12 خرداد 1402 بر اثر کهولت سن در تهران دار فانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

​​​​​​​   حجتالاسلام و المسلمین سیدصادق حکیم
      فرزند شهید محراب عراق
     آیتالله سید محمدباقر حکیم(ره)
 
این عالم مجاهد همراه پدر والامقام خود و پس از شهادت جمعی از خاندان آل حکیم به دست رژیم منحوس بعث عراق و شهادت پدر بزرگوارشان از پای ننشست و با هجرت به سرزمین‌های گوناگون به تبلیغ دین مبین اسلام و مکتب انسان‌ساز اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخت.
 وی در راه مبارزه با رژیم بعثی عراق، رنج و مصائب فراوانی تحمل کرد و همزمان تلاش‌های زیادی برای ترویج و تبیین فرهنگ و معارف ائمه اطهار(ع) و خدمت خالصانه به مردم نمود و آثاری ارزشمند به یادگار گذاشت.
سرانجام این عالم فاضل، روز چهارشنبه 9 فروردین 1402 در بیمارستانی در شهر بغداد به دیار باقی شتافت.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه