هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه جهان

اخبار کوتاه جهان - شماره 799

اخبار کوتاه جهان

ترکیه
پارلمان ترکیه برای اقدامات موساد به تکاپو افتاد: منابع ترکیه‌ای گزارش دادند: پارلمان این کشور در پی تشدید فعالیت‌های موساد در خاک ترکیه، طرحی برای مقابله با جاسوسی را به رأی خواهد گذاشت که فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتیِ خارجی در ترکیه را ممنوع می‌کند.

  آمریکا
لغو ویزا، جدیدترین تلاش آمریکا برای ساکت کردن دانشجوها: اندی اوگلز، نماینده جمهوری‌خواه تنسی، روز چهارشنبه قانونی را برای برگردادن دارندگان ویزای دانشجویی حامی حماس به کشورهای‌شان ارائه کرد و به دارندگان ویزای دانشجویی حامی حماس گفت: « برای تحصیل در خارج از کشور به غزه بروند».
سناتور آمریکایی خواستار بمباران سنگین غزه با بمب اتم شد: خبرگزاری مهر به‌نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین: «لیندسی گراهام»، سناتور آمریکایی به رژیم صهیونیستی پیشنهاد داد: همانند بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط آمریکا، غزه را با بمب اتم مورد هدف قرار دهد. حدود دو ماه پیش نیز «تیم والبرگ»، نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا پیشنهاد کرده بود: یک بمب هسته‌ای مانند ناگاساکی و هیروشیما روی غزه انداخته شود تا کار به‌سرعت تمام شود. پیشنهادی که با جار و جنجال و حتی انتقادات بسیاری از این سناتور تندرو در آمریکا روبرو شد.

  انگلیس
واکسن کرونایی آسترازنکا از سراسر جهان جمعآوری شد: اعتراف شرکت تولیدکننده واکسن کرونایی آسترازنکا به عوارض جانبی نادری که تزریق این واکسن دارد، منجر به جمع‌آوری این نوع واکسن‌ در سراسر جهان شد.

 روسیه
افزایش ۹۰ درصدی تجارت با ارزهای ملی: پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: بیش از ۹۰ درصد از پرداخت‌ها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ارزهای ملی صورت می‌گیرد. حجم تجارت متقابل از ۴۵ به ۸۹ میلیارد دلار رسیده است. مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از ۱.۶ تریلیون دلار به ۲.۵ تریلیون دلار افزایش یافته است.

  رژیم صهیونیستی
ناکارآمدی پاتریوتهای آمریکایی در مقابل موشکهای ایرانی: پس از ناکارآمدی پاتریوت‌های آمریکایی در مقابل موشک‌های ایرانی، رژیم صهیونیستی تصمیم به انتقال آنها به اوکراین گرفته است. گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی 8 باتری پاتریوت را که شامل :(64 پرتابگر، 8 مرکز فرماندهی و 8 ایستگاه رادار)می‌شود، با حمایت آمریکا به اوکراین منتقل خواهد کرد.

 فلسطین
پاکسازی غزه از مهمات منفجر نشده ۱۴ سال زمان میبرد: سازمان «برنامه عمران ملل متحد» در گزارشی اعلام کرد: حدود 7500 تن مهمات منفجرنشده در سراسر نوار غزه پراکنده شده است و حذف آنها، تقریباً 14 سال طول می‌کشد.

  سازمان ملل
موافقت مجمع عمومی سازمان ملل، با پیشنویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل: مجمع عمومی سازمان ملل، با اکثریت ۱۴۳ رأی، با پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل موافقت کرد.

  مصر
هشدار مصر به آمریکا؛ کمپ دیوید را لغو میکنیم: مقامات مصری به رئیس سازمان سیا اطلاع دادند، اگر رژیم صهیونیستی عملیات در شهر رفح را متوقف نکند، قاهره برای لغو توافقنامه کمپ دیوید تلاش خواهد کرد.
مصر به شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دادگاه لاهه ملحق شد: وزارت خارجه مصر، رسماً از شکایتی حمایت کرد که آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری، علیه کشتارهای اسرائیل در نوار غزه طرح کرده است. قاهره تأکید کرد: گسترش دامنه حملات اسرائیل به غیرنظامیان در نوار غزه و اصرار به انجام اقدامات هدفمند علیه آنان؛ از جمله حملات مستقیم، نابودی زیرساخت‌ها و کوچاندن اجباری مردم فلسطین، علت حمایت مصر از شکایت آفریقای جنوبی است.

  کویت
امیر کویت مجلس این کشور را منحل کرد: شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح: تصمیم ما انحلال مجلس و تعلیق برخی مواد قانون اساسی است؛ من هرگز اجازه نخواهم داد که از دموکراسی برای نابودی کشور سوء استفاده شود.

  ایتالیا
پاپ از ایتالیاییها خواست بچهدار شوند: پاپ فرانسیس: بحران جمعیتی، آینده کشور را تهدید می‌کند. سگ و گربه کم نداریم؛ کمبود بچه وجود دارد. سیاست‌های مؤثر، انتخاب‌های شجاعانه، ملموس و درازمدت به فوریت مورد نیاز است.

  کره جنوبی
تشکیل وزارت جدید در کره جنوبی برای افزایش جمعیت: رئیس جمهور کره جنوبی، از تأسیس وزارتخانه‌ای جدید در این کشور برای حل مشکل زاد و ولد خبر داد و گفت: پایین بودن نرخ زاد و ولد در این کشور، یک وضعیت «اضطراری ملی» ایجاد کرده است. براساس آمارها، کره جنوبی یکی از پایین‌ترین نرخ‌های زاد و ولد در جهان را دارد.

  عربستان
تاکسی پرنده در حج آزمایش میشود: وزیر حمل و نقل و لجستیک عربستان اعلام کرد: تاکسی‌های پرنده و پهپادها در حج امسال آزمایش خواهد شد.

  هند
​​​​​​​ قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهرهبرداری از پایانههای بندر شهید بهشتی چابهار: آیین امضای قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار، ۲۴ اردیبهشت‌ماه برگزار شد. طرف هندی در قبال بهره‌برداری 10 ساله، به‌میزان ۱۲۰ میلیون دلار در تأمین تجهیزات راهبردی بندر و همچنین بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در زیرساخت‌های حمل و نقلی چابهار تأمین مالی خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه