هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

قرآن تنها نسخه نجات‌بخش جامعه امروز است

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)

قرآن تنها نسخه نجات‌بخش جامعه امروز است

استاد رمضانی، به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: ما در مجمع به دنبال مرجعیت علمی هستیم که باید در ام‌القرای جمهوری اسلامی تحقق یابد. در ابتدای انقلاب رتبه علمی ایران ۵۷ بود که امروزه به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و در برخی رشته‌ها، جزء دهمین کشور به‌لحاظ رشد علمی هستیم. این مرجعیت باید در حوزه تولید علم و در حوزه‌های مذهبی و دینی هم تحقق پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) 24 اردیبهشت در آیین رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) در حوزه زبان‌های اروپایی و آفریقایی و دو کتاب صوتی به زبان اسپانیولی که در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، در بخشی از سخنان خود، به فعالیت‌های مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: ما در مجمع به دنبال مرجعیت علمی هستیم که باید در ام‌القرای جمهوری اسلامی تحقق پیدا کند. در ابتدای انقلاب رتبه علمی ایران ۵۷ بود که امروزه به رتبه ۱۵ رسیده‌ایم و در برخی رشته‌ها جزء دهمین کشور دنیا به‌لحاظ رشد علمی هستیم. این مرجعیت باید در حوزه تولید علم و در حوزه‌های مذهبی و دینی هم تحقق پیدا کند.
وی ادامه داد: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که تمشیت امور شیعیان در دنیا را دارد، باید با عقلانیت دینی، دین عقلانی را در دنیای امروز جامعه بشری معرفی کند. بشر امروز دنبال دین عقلانی است و اسلام هم، یک دین عقلانی است.
استاد رمضانی با بیان اینکه در مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) توانستیم، ۱۷۵ ترجمه در یک سال انجام دهیم که یک تحول و کار وزینی بوده است، افزود: بخش دیگر مجمع، ویکی‌شیعه است که در سال ۱۴۰۲ بیش از هشت هزار مدخل در ۲۲ زبان داشته است. دانشگاه بین‌المللی اهل‌بیت(ع) هم از ۸ رشته به ۲۳ رشته رسیده است. این قدم گذاشتن و رشد در مرجعیت علمی است که باید ادامه پیدا کند و بتوانیم نخبگان علمی دنیا را شناسایی و نیروهایی در این زمینه تربیت شوند.
وی افزود: مرجعیت علمی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، یعنی اینکه اگر کسانی در دنیا می‌خواهند در رابطه با اهل‌بیت(ع) و مکتب اهل‌بیت(ع) مطالعه کنند، تحقیقات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) را مطالعه کنند. باید به این سمت حرکت کنیم. این کار، انقلاب، مجاهدت، همت و همیاری می‌خواهد.
وی افزود: مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، غنی‌ترین معارف را در حوزه‌های عقیدتی، فکری، اخلاقی و عملی و احکام دارد. هنر این است که بتوانیم این محتوا را در قالب ادبیات امروزی منتقل کنیم. رهبر معظم انقلاب تأکید دارند که مجمع باید اهل‌بیت(ع) را به نخبگان و آحاد جامعه معرفی کند؛ آن‌ها بهترین الگوهای بشری هستند و چون جامعه بشری، این بزرگواران را نمی‌شناسند، به دنبال غیر رفتند. اهل‌بیت(ع) بهترین الگوها و مخاطبان واقعی قرآن هستند.
عضو خبرگان رهبری گفت: ما هنوز با قرآن ارتباط برقرار نکرده و با آن مأنوس نشده‌ایم، ما فقط قرآن را تلاوت می‌کنیم که هنوز آن تلاوت را هم برخی ندارند. ما با محتوا، حقایق، اشارات و لطائف قرآن آشنا نشدیم و از قرآن بیگانه هستیم. قرآن مهجور و امروز هم غریب است. قرآن همان متن نجات‌بخش امروز جامعه بشری است که با بحران فکری، اخلاقی و بحران در عمل مواجه است. هر کس با قرآن ارتباط برقرار می‌کند، هیچ‌وقت احساس تنهایی نمی‌کند. قرآن تنها نسخه نجات‌بخش جامعه امروز بشر است. اگر بتوانیم، دین را درست تفسیر و معنا کنیم، همه با عشق به دین گرایش پیدا می‌کنند. اگر یک نگاه عرفانی، معرفتی، فکری و عقیدتی با قوانین طلایی نسبت به دین و قرآن داشته باشیم، روز به روز شاهد گرایش مردم به دین خواهیم بود.
وی افزود: یک زمانی با معنویت مبارزه می‌کردند؛ اما امروزه همین غرب به معنویت گرایش پیدا کرده؛ اما به سمت معنویت جعلی و بدلی رفته‌اند. در حال حاضر شاید سه تا چهار هزار معنویت بدلی و جعلی در آمریکا و اروپا وجود دارد. گرایش به کتاب‌های کارلوس کاستاندا، دُن خوان، عرفان مکزیکی و عرفان حلقه که در محافل علمی ما به وجود آمده، نشان می‌دهد که ما با فقر معنویت دینی و فقر فرهنگ دینی مواجه هستیم.
استاد رمضانی در پایان گفت: باید به سمت کتاب‌ورزی برویم و آن‌چنان با کتاب مأنوس باشیم که بتوانیم، مغز و محتوای کتاب را به نسل امروز جامعه بشری با زبان امروزی منتقل کنیم.
گفتنی است، در پایان این مراسم از دو کتاب گویا به زبان اسپانیولی و ۱۵ اثر حوزه زبان‌های اروپایی و آفریقایی انتشارات مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) که به‌تازگی به زیور طبع آراسته شده است، رونمایی شد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه