هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نباید به‌بهانه اثرگذاری از چارچوب‌های طلبگی دور شویم

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه

نباید به‌بهانه اثرگذاری از چارچوب‌های طلبگی دور شویم

حجت‌الاسلام و‌المسلمین رستمی گفت: طلاب حوزه‌های علمیه برای حضور تأثیرگذار در فضای مجازی نباید از خط قرمز‌های طلبگی عبور کنند تا به هر قیمتی تأثیرگذار باشند؛ زیرا حفظ این خطوط قرمز‌ها در فضای مجازی باعث تأثیرگذاری خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، همایش کنشگران رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، به همت مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، با حضور ۱۲۰ نفر از برادران و خواهران حوزوی فعال در عرصه فضای مجازی، به‌مدت ۳ روز از 20 تا 23 بهمن در سالن همایش‌های مرکز فرهنگی اقامتی ولایت مشهد مقدس برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا رستمی، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه، ۲۳ بهمن در مراسم اختتامیه این همایش، با بیان اینکه، حضرت امام خمینی(قد) با دو جریان فکری اثرگذار شرقی و غربی مواجه بودند و در مواجهه با این جریان‌ها، یک قضیه اثرگذار بومی را تولید کردند، افزود: حضرت امام (قد) یک الگوی به‌روز را از دل روایات و آیات قرآن کریم درآوردند و بحث ولایت فقیه را در قالب جمهوریت استخراج و ارائه کردند.
وی با اشاره به اینکه امروز در فضای مجازی در میان کنشگران، آنچه درست است، اثرگذاری می‌باشد، ادامه داد: در فضای مجازی، فرد موفق این‌گونه تعریف می‌شود که اثرگذاری بیشتری دارد؛ این‌ها اثرگذاری مؤثر را در دنبال‌کنندگان صفحه اجتماعی و درآمد اقتصادی خود می‌دانند. در مواجهه با چنین فضایی، از خطوط قرمز کوتاه می‌آیند؛ به‌دلیل اینکه شاهد ریزش دنبال‌کنندگان نباشند؛ زیرا ملاک در نظر آن‌ها اثرگذاری است.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(قد) در مقابل جریان شرق و غرب از خطوط قرمز خود کوتاه نیامدند؛ و به‌جرأت می‌توان گفت، علت موفقیت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی پررنگ کردن اهداف‌شان بوده است و در دایره اهداف اسلامی برنامه‌های خود را جلو بردند.
وی در ادامه به استقلال و برخورد بزرگان دین در طول تاریخ در مواجهه با چالش‌های جهانی پرداخت و اضافه کرد: محقق کرکی در ابتدای حکومت صفوی، با جریان عثمانی که نظام حاکمیتی برآمده از دین داشتند، مواجه شد که خیلی اثرگذار بود؛ ایشان نیامدند جریان تفکر عثمانی را دنبال کنند؛ بلکه الگوی حاکمیتی براساس اقتضای همان زمان را که برآمده از فقه است، ایجاد کردند.
این کارشناس حوزوی عرصه رسانه و فضای مجازی، به تنقیح مباحث مربوط به مؤلفه‌های دینی و اسلامی این عرصه تأکید و تصریح کرد: قطعاً امروز درباره روش‌شناسی مواجهه با مخاطبان در فضای مجازی برگرفته از فقه، اخلاق و فلسفه شیعی به‌صورت کامل هنوز مطالبی تولید نکرده‌ایم؛ زیرا یکی از دلایلی که موفق نشده‌ایم، این است که با ظاهر انحطاطی در این فضا وارد می‌شویم و چارچوب و محور نداریم.
وی به فعالیت‌های خوبی که در زمینه فقه و فلسفه معاصر در حوزه علمیه قم در حال انجام است، اشاره کرد و ادامه داد: نباید اثرگذاری به هر قیمتی باشد؛ از چارچوب‌های طلبگی خودمان دور نشویم؛ زیرا چاچوب‌های اثرگذار را ترغیب می‌کنیم.

  اهالی رسانه و فضای مجازی روایتگر پیشرفتهای نظام و انقلاب اسلامی باشند
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده، سرپرست اداره‌کل خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم، در آیین افتتاحیه این همایش اظهار کرد: امیدواریم این دوره با یک نتیجه‌ای همراه باشد تا به یک کنش‌گر حقیقی تبدیل شویم.
وی افزود: مرکز خدمات به‌عنوان یک نهاد حوزوی، فعالیت‌های خود را در راستای اسناد بالادستی برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کند که این دوره هم، در همین راستا مورد توجه قرار گرفته و در حال اجراست.
سرپرست اداره‌کل خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه اسناد بالادستی نیز، خود دارای سند بالادست هستند که در نهادهای حوزوی، معمولاً خوب مورد اهتمام قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: این سند بالادست هم، فرمایشات و دغدغه‌های رهبری در مسائل مختلف به‌ویژه عرصه جهاد تبیین و خانواده است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و جا دارد، اهالی رسانه و فضای مجازی به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و روایت پیشرفت‌های نظام و انقلاب اسلامی را تبیین کنند.
حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده تصریح کرد: باید تلاش کنیم، از این نشست‌ها و رویدادها، خروجی مناسب را داشته باشیم و به یک هم‌افزایی و جمع‌بندی در راستای پیشرفت عرصه رسانه‌ای حوزه برسیم.

   شبکهسازی خوب با استفاده از ظرفیت کنشگران حوزوی
حجت‌الاسلام کفشدار طوسی، مدیر رسانه و ارتباطات حوزه علمیه خراسان هم در این مراسم، گفت: این برنامه برگزار شده است تا بتوانیم، با استفاده از ظرفیت کنشگران حوزوی، یک شبکه‌سازی خوبی در آینده ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه اتصال حوزه قم و خراسان ناظر بر فضای رسانه، در آینده می‌تواند کارهای خوبی را ارائه کند، اظهار کرد: جشنواره رسانه و فضای مجازی سلمان، از جمله این برنامه‌هاست که بتوانیم، یک عملیات برای شاخص‌ها و نشانه‌گذاری در تولیدات فضای مجازی با یکدیگر داشته باشیم.

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه