هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

 اصلاح جهان در گروی عمل به دستورات انبیای الهی است

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

 اصلاح جهان در گروی عمل به دستورات انبیای الهی است

این مرجع تقلید، اصلاح جهان را در گروی عمل به دستورات انبیای الهی(ع) دانستند و گفتند: آنچه در جریان غزه و امثال غزه می‌گذرد، برخلاف همه ادیان الهی است؛ آنچه بین ادیان هست، تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است؛ هیچ اختلافی بین انبیاء نیست و اگر فرمایش عیسای مسیح(ع) درست اجرا بشود، جهان اصلاح خواهد شد؛ منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام(ص) عمل بشود، روشن‌تر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله جوادی آملی در دیدار مالخاز سونگولاشویلی اسقف اعظم گرجستان و عضو شورای باپتیست‌های آمریکا و اروپا، بیان کردند: آنچه لازمه مشترک جهان بشریت کنونی است، انبیاء(ع) به‌اتفاق گفته‌اند. آنچه در جریان غزه و امثال غزه می‌گذرد، برخلاف همه ادیان الهی است؛ آنچه که بین ادیان هست، تفاوت درجات عالیه خود انبیاء است؛ هیچ اختلافی بین انبیاء نیست. الآن اگر فرمایش عیسای مسیح(ع) درست اجرا بشود، جهان اصلاح خواهد شد؛ منتها اگر بیانات نورانی پیغمبر اسلام(علیهم الصلاة وعلیهم السلام) عمل بشود، روشن‌تر خواهد بود.
ایشان ادامه دادند: یک اصل قرآنی که در سوره مبارکه «جاثیه» آمده، این آیه است: [وقالوا ما هی إلا حیاتنا الدنیا نموت ونحیا و ما یهلکنا إلا الدهر]؛ یعنی این سه اصل مشترک بین همه کفار است. حرف همه کسانی که مخالف با ادیان الهی‌اند، همین سه اصل است: اصل اول این است که غیر از دنیا، عالم دیگری نیست و انسان که می‌میرد، نابود می‌شود و حسابی بعد از مرگ نیست: [وقالوا ما هی إلا حیاتنا الدنیا]؛ اصل دوم این‌که در دنیا غیر از مرگ و زندگی، خبر دیگری نیست؛ «نموت ونحیا» و اصل سوم اینکه، آنکه دنیا را آفرید و آنکه مرگ و زندگی را تنظیم می‌کند، فقط طبیعت است و نه چیز دیگر؛ این اصول سه‌گانه‌ای که در سوره «جاثیه» بیان شده و مخالف حرف همه انبیاء است، از آدم و نوح گرفته تا عیسی مسیح و رسول خدا(ع) و قرآن کریم جواب این یاوه‌گویی‌ها را داده است.
معظم‌له بیان کردند: خداوند می‌فرماید: اگر غیر از دنیا خبری نباشد و اگر جهان فقط دنیای بدون حساب و کتاب باشد، می‌شود باطل، لغو و بیهوده؛ چون هر کسی هر کاری بکند، بی‌حساب و کتاب خواهد بود؛ آنکه دنیا را با تمام نظم‌های علمی آفرید، فرمود: دنیای بی‌آخرت بازیچه است که هر کس هر کاری بکند، بکند و حساب و کتاب نداشته باشد. خدا می‌فرماید، ما بازیگر نیستیم: «ما بینهما لاعبین»؛ اگر غارتگران و خون‌ریزان غزه، با خدمت‌گزاران جامعه، اینها همه بمیرند و هیچ خبری نباشد؛ نه او[غارتگران و خون‌ریزان غزه] کیفر ببیند و نه این[خدمت‌گزاران جامعه] پاداش، می‌شود بازیچه. خدا می‌فرماید: ما بازیگر نیستیم.
ایشان اظهار کردند: در مورد مرگ و زندگی نیز درست است که مرگ و زندگی است؛ ولی مرگ و زندگی، به دست یک حکیم است. انسان تا زنده است، برابر کارهای دقیق طبی و علمی است. وقتی هم که مرگ رخ می‌دهد، برابر قوانین دقیق طبی است. اینها گزاف و اتفاق و ریخته در بیابان نیست. این طبیعتی که شما می‌گویید، خود این طبیعت یعنی آسمان و زمین مخلوق خداست؛ لذا در بخش پایانی همین آیه فرمود: فقط اینها روی گمان حرف می‌زنند، نه از روی علم. این خیال‌بافی‌های باطل، هم مخالف با ره‌آورد آدم(ع) است، هم مخالف با ره‌آورد خاتم(ع) است و هم مخالف با انبیای دیگر.
این مرجع تقلید ابراز کردند: همه انبیاء آمدند و گفتند: جهان منظم آن‌قدر منظم است که «ابروی تو گر راست بدی، کج بودی»؛ این حرف همه انبیاء است. ما در مشترکات با هم هستیم، حرف‌های مسیح(ع) همین است، حرف‌های انبیای دیگر(ع) همین است؛ البته تفاوت درجات محفوظ است؛ اما این حرف‌ها اگر عملی بشود، جهان گلستان خواهد بود؛ لذا قرآن کریم بعضی از معجزات دین مسیح را جهانی می‌داند و نمی‌گوید: معجزه عیسی(ع) برای مسیحی‌هاست؛ بلکه می‌فرماید: [وجعلناها وابنها آیةً للعالمین‏]؛ یعنی عیسی و مریم(ع) دوتایی که یکی مادر بشود بدون همسر، یکی پسر بشود، بدون پدر و این معجزه جهانی است «وجعلناها وابنها آیةً للعالمین‏»؛ نه «آیةً للمسیحی‌ها»!، ما امیدواریم که این بیانات در روزی جهانی بشود؛ چه اینکه علماً جهانی است، عملاً جهانی بشود تا ما نه آن خاطره تلخ غزه را ببینیم و نه جنگ‌های نیابتی مقطعی را.
حضرت آیت‌الله جوادی بیان کردند: اصرار رهبران الهی(ع) این است که خود را بشناس تا جهان را بشناسی و جهان را بسازی! ‌ای انسان! تو مثل یک درختی نیستی که بمیری و هیزم بشوی؛ بلکه یک پرنده‌ای هستی که تا کوه قاف به‌عنوان سیمرغ‌طلبی پرواز می‌کنی... امیدواریم، روزی جامعه بشریت از خواب بیدار بشود و بیدار زندگی کند؛ نه بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد.
اسقف اعظم گرجستان هم، ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با حضرت آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: من با قلب و روحم جملات شما را تأیید می‌کنم و این جملات شما را با عشق در قلب خودم نگه می‌دارم.
گفتنی است معظم‌له در پایان به پرسش‌های مطرح‌شده توسط اسقف اعظم گرجستان پاسخ گفتند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه