هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جایزه صدر به دنبال جانمایی حضور دانشی حوزه‌های علمیه در عرصه‌ بین‌الملل است

مسئول جایزه شهید صدر

جایزه صدر به دنبال جانمایی حضور دانشی حوزه‌های علمیه در عرصه‌ بین‌الملل است

حجت‌الاسلام جهانگیری همزمان با انتشار فراخوان آثار و مقالات جایزه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از زوایای مختلف، به اهمیت این جایزه و جایگاه علمی آن در عرصه بین‌الملل پرداخت.
حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری، رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه مبنی بر وجه تمایز جایزه شهید صدر با دیگر جوایز، مانند جایزه کتاب سال حوزه، جایزه المصطفی یا جایزه علوم انسانی اسلامی، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نماد اقتدار معنوی نظام است؛ یعنی باید اقتدار و یافته‌های معنوی نظام را در خارج از کشور نشان دهد و بگوید، این قدرت نرم ماست؛ باید ببینیم که امروز چه یافته‌های انحصاری یا در واقع امتیاز ویژه‌ای جمهوری اسلامی دارد که در دنیا برای ما اقتدار می‌آفریند؟ جایزه شهید صدر می‌خواهد، نقطه‌زنی کند و امتیاز ویژه و مزایای انحصاری ما را در عرصه بین‌الملل نمود دهد و فرصت حضور در ساحت جهانی را تمهید کند.
حجت‌الاسلام جهانگیری افزود: وقتی به اسناد بالادستی نظام نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در بخش سیاست‌های کلی علم و فناوری گفته شده که باید مرجعیت علمی و فناوری در جهان را داشته باشیم. جایزه شهید صدر به دنبال پیش‌برندگی این مرجعیت علمی در حوزه‌ علوم اسلامی انسانی است؛ همچنین در این سیاست‌ها، به ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل آن به قطب علمی جهان ‌اسلام اشاره شده است؛ پس باید ببینیم که چقدر علوم انسانی اسلامی ما، در ارتقای جایگاه علمی و فناوری ما تأثیر داشته‌اند؟ آمارها نشان می‌دهد، این عدد خیلی کم و تقریباً هیچ است. اینجاست که جایزه شهید صدر در یک رقابت جدی دانشی، یک آوردگاهی می‌باشد که نظریه‌پردازان در علوم انسانی اسلامی برای حضور در عرصه بین‌الملل رقابت کنند.
رئیس نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم، با بیان اینکه به‌علل مختلف حضور ما در عرصه‌ بین‌الملل حضور تبلیغی بوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مبلغین ما در حوزه‌های مختلفی مانند فلسفه، فلسفه ذهن و علم کلام تخصص بالایی دارند؛ مخصوصاً پس از تحولاتی که در نظریه‌پردازی در علوم اسلامی پس از انقلاب رخ داده است، اندیشمندان زیادی در حوزه‌های علمیه، حرف‌های خوبی برای دنیا دارند. این‌ها سرمایه‌ها و دستاوردهای حوزه‌های علمیه و انقلاب اسلامی است؛ ولی او وقتی به بیرون می‌رفت، این حرف‌هایش را نمی‌زد؛ یعنی در بیرون از کشور، حضور دانشی نداشت؛ بلکه حضور تبلیغی داشت. این انحراف تاریخی سبب شده که از یک ظرفیت بزرگ دانشی که در حوزه‌های علمی داریم، در عرصه‌ بین‌الملل استفاده نشود؛ لذا به نظرم حضور دانشی، بهترین تبلیغ است.
وی اظهار کرد: جایزه شهید صدر به دنبال آن است که این خلأ تاریخی را که اتفاق افتاده، پُر کند؛ جایزه شهید صدر به دنبال حضور در عرصه‌های آکادمیک است؛ او مخاطب خود را فقط شیعه نمی‌داند. شما وقتی نگاه تبلیغی دارید، مخاطبتان به باورمندان محدود می‌شود؛ ولی اگر نگاه شما دانشی باشد، حتی افراد غیرباورمند هم، به سراغ شما خواهند آمد.
این فعال بین‌المللی یادآور شد: وقتی ISC را با ISI مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم در اولی بیشترین تولیدات ما در حوزه‌ علوم انسانی اسلامی است؛ ولی در دومی، کمترینش در این حوزه است. این یعنی ما یک ظرفیت تولیدی جدی در داخل داریم که آن را فقط در مرزهای درونی خودمان اشتراک‌گذاری می‌کنیم؛ اساسا این تولیدات امکان تبدیل شدن به اقتدار معنوی برای جمهوری اسلامی ایران را ندارند؛ یعنی در ISI اصلاً حضور نداریم که دلیل آن به این برمی‌گردد که یا زبان بلد نیستیم یا اساساً اینها را به‌مثابه اولویت ندیدیم که من این دومی را مهمتر می‌دانم.
وی افزود: امام خمینی(قد) می‌فرمایند: حوزه‌های علمیه، باید برای جوامع غیراسلامی هم برنامه‌ریزی کنند. سؤال این است که چگونه می‌توانیم، مسئله‌های جهان جدید را جواب بدهیم؟ برای مثال، الحاد جدید چیست و با آن چگونه باید برخورد کنیم؟ یا با انسان جدید و «نیومن» که الآن در پروژه‌های غربی در حال رقم خوردن است، چه باید کرد؟ جایزه شهید صدر به دنبال این است که حوزه علمیه مواجهه عینی با مسئله‌های انسان معاصر داشته باشد؛ لذا یک هدف جدی هم دارد که عبارت است از جهانی شدن حوزه و یا به‌تعبیر دیگر «جهانی‌بینی» حوزه و اندیشمندانش.
حجت‌الاسلام جهانگیری ابراز کرد: جایزه‌ شهید صدر جایزه‌ای در کنار جایزه‌های دیگر نیست؛ بلکه امتداد جوایز دیگر است؛ یعنی اگر نظریه‌ای در جایزه فارابی، کتاب سال حوزه یا جایزه علوم انسانی اسلامی یا جایزه‌های دیگر برنده شد، جایزه‌ شهید صدر به دنبال امتداد بین‌المللی آن خواهد بود.
وی افزود: در جایزه شهید صدر علاوه بر جوایز مالی، کار مهمی که انجام خواهد شد، نظریات برتر ترجمه شده و به دنیا معرفی خواهد شد.
گزارش: داوود مظاهری

 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه