هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست

آیت‌الله کعبی در همایش فعالان امر به معروف و نهی از منکر

نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست

نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خطاب به مسئولین تصریح کرد: نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست. نهادها و سازمان‌های مختلف باید وظایف خود در عرصه‌های مختلف را به‌درستی انجام دهند؛ از جمله مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض و از بین بردن شکاف طبقاتی و ترویج نماز.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شانزدهمین همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان قم، از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در محل سالن اجتماعات این نهاد برگزار شد. اعضای جامعه اسلامی ناصحین، مجمع رهروان، طلایه‌داران و گروه‌ها و تشکل‌های امر به معروف و مطالبه‌گر استان قم، به‌عنوان فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر استان، در این همایش حضور یافتند.
امر به معروف و نهی از منکر ضمانت اجرای دین است
آیت‌الله کعبی، سخنران ویژه این همایش، در ابتدای سخنان خود، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله آشتیانی، معاون فقید جامعه و مردم جامعه مدرسین، امر به معروف و نهی از منکر را در کنار نماز و زکات، از جامع‌ترین و مهم‌ترین فرایض برشمرد و اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، ضمانت اجرای دین است. در روایت آمده است که از مهم‌ترین و ارزشمندترین واجبات، امر به معروف و نهی از منکر است و وجوب آن، از ضروریات دین است.
نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ترک امر به معروف و نهی از منکر را سبب تضعیف ایمان، ارزش‌های اسلامی و موجب فروپاشی تدریجی هویت اسلامی در جامعه عنوان و ابراز کرد: در سایه امر به معروف و نهی از منکر، حاکمیت ارزش‌ها ممکن می‌شود و مطابق روایات، ترک این فریضه الهی باعث تسلط اشرار و حاکمیت مفسدین در جامعه می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود، به تبیین آیات و روایاتی در بیان اهمیت و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و افزود: در سایه انقلاب اسلامی و با پرچم‌داری امام راحل(قد) بر اساس فرهنگ عاشوراء، امر به معروف و جهاد، به‌عنوان دو بال حفظ و گسترش اسلام ناب محمدی و دو بال پیشرفت و عزت اجتماعی، زنده شدند.
​​​​​​​
همه موظف‌اند بستر را برای اجرای احکام الهی فراهم کنند
نماینده شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر هیچ‌کس استثنا نیست و همه موظف‌اند بستر را برای اجرای احکام الهی فراهم کنند، خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر، اشکال مختلفی دارد. مانند طومار نوشتن یا راهپیمایی کردن و اگر به‌صورت فردی نتوان این وظیفه را انجام داد، باید به‌صورت تشکیلاتی این واجب را به اتمام رساند.
سخنران ویژه این همایش اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر، صرفاً دستور دادن و ممنوع کردن نیست؛ بلکه ایجاد زمینه‌های تحقق معروف و جلوگیری از منکر نیز، جزئی از این فریضه به‌شمار می‌روند.
وی تقویت مساجد با محوریت ائمه جماعات، تقویت فعالیت‌های اسلامی در بازار، استحکام بنیاد خانواده، اصلاح نظام آموزشی، پرورشی و تبلیغی، نیازسنجی، مخاطب‌شناسی، تسلط بر فضای مجازی و ایجاد شبکه مردمیِ هوشمند و فعال را، از جمله پیش‌نیازهای موفقیت در امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و تأکید کرد: برای امر به معروف و نهی از منکر باید برنامه داشت.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اگر دشمن با تمام توان خود، به مبارزه با عفاف و حجاب می‌آید، باید با تقسیم کار، توزیع نقش، برنامه‌ریزی دقیق در حیطه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، خدماتی و فرهنگی و بدون انفعال، محیط را برای مبارزه با بی‌حجابی و فساد فراهم کرد.
وی خطاب به مسئولان تصریح کرد: نمی‌توان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را فقط از مردم خواست؛ نهادها و سازمان‌های مختلف، باید وظایف خود در عرصه‌های مختلف را به‌درستی انجام دهند. از جمله مبارزه با فساد، مبارزه با تبعیض و از بین بردن شکاف طبقاتی و ترویج نماز.
دعوت به حضور در انتخابات از مصادیق برجسته امر به معروف است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حفظ نظام، امیدآفرینی، بالابردن سطح رضایت عمومی و دعوت به حضور گسترده مردم در انتخابات را، از مصادیق مهم و برجسته امر به معروف و نهی از منکر دانست و بیان کرد: شرکت در انتخابات، مشارکت برای حل مشکلات، تقویت نظام، تضعیف دشمن، پشتوانه وحدت و عزت ملی و یکی از واجبات مهم سیاسی است. هیچ‌گاه نباید از انتخاب افراد صالح کوتاه بیاییم.
 وی ادامه داد: در کنار قدرت نظامی، این حماسه ملی حضور در انتخابات است که سبب تضعیف دشمنان می‌شود. انتخابات، جهاد نرم در راه خداست و این جهاد انتخاباتی سبب تقویت نظام و رهبری می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم، با تأکید بر لزوم توجه به وضعیت فرهنگی شهر قم خاطرنشان کرد: دشمن می‌خواهد، قم اسلامی را به قم غرب‌زده تبدیل کند؛ چراکه قم خاستگاه انقلاب است؛ لذا باید مردم قم در امر به معروف و نهی از منکر پیشگام باشند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه