هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

روحانیت با محتوای فاخر معرف اسلام ناب در فضای مجازی باشد

آیت‌الله سیداحمد خاتمی

روحانیت با محتوای فاخر معرف اسلام ناب در فضای مجازی باشد

از نگاه قرآن، فلسفه تشکیل حوزه علمیه آن است که تبلیغ دین توسط روحانیان زمان‌شناس و آشنا به بسترهای جدید تبلیغی صورت بگیرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر اولی که پس از رهبری به قم داشتند، در مدرسه فیضیه فرمودند از هر هزار طلبه‌‌ای که به حوزه وارد می‌‌شوند، 900 نفرشان باید به کار تبلیغ بپردازند و تنها 100 نفر عهده‌دار تعلیم و تدریس شوند.
جایگاه تبلیغ در دین بسیار مهم و شأن والایی دارد و لذا افراد دانشمند و باسواد باید به تبلیغ دین بپردازند و از خصوصیات حوزه علمیه قم این بوده است که بزرگان ما با افتخار به سراغ تبلیغ می‌‌رفتند.
یکی از تجربیات تبلیغی که طی این سال‌‌ها به دست آورده‌‌ام این است که تبلیغ دیروز با امروز دارای وجوه تشابه و اختلافی هستند.
 تبلیغ عملی همواره از تبلیغ زبانی کارآیی و تأثیرگذاری بیشتری داشته و دارد؛ به‌طوری که در روایات اسلامی هم آمده است که با عمل خود مردم را به سمت حقیقت دعوت کنید. در واقع نقش‌‌آفرینی تبلیغ عملی در جوامع گوناگون همواره اهمیت زیادی داشته است.
سرمایه اصلی ما قرآن کریم است وگرنه اگر تبلیغ دین تهی از قرآن باشد، با وجود همه تحلیل‌‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، باز هم تبلیغ بی‌ثمری خواهد بود.
در 90 مورد از آیات قرآن که با عبارت یا ایها‌ الذین آمنوا آغاز می‌‌شوند، سبک زندگی صحیح بیان شده است که می‌توان در مورد هر یک از آنها در جلسات مختلفی سخن گفت؛ همچنین 20 مورد یا ایها الناس در قرآن موجود می‌باشد که می‌‌توان از مفاهیم آنها در تبلیغ‌‌های بین‌المللی بهره برد.
استفاده از هنر در عرصه تبلیغ، دیگر موردی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.
زمان‌شناسی از دیگر وجوه تشابه تبلیغ دیروز و امروز است که باید این وجوه را شناخت و تقویت کرد. مستمعان دیروز و امروز با یکدیگر کاملا متفاوت هستند؛ جوانان امروز که از فضاهای مجازی و رسانه‌‌های جدید بهره می‌‌برند، اطلاعات به‌روزی دارند و در عین حال آسیب‌‌پذیری آنها هم نسبت به دیروز بیشتر شده است.
امروز همه اقشار تشنه تبلیغ صحیح دین هستند و روحانیت شیعه باید به این حجم گسترده نیازها، پاسخ دهد؛ بسترهای جدید تبلیغی بحران نیستند بلکه یک فرصت محسوب می‌‌شوند و لازم است در شرایط کنونی، فضاهای مجازی از سوی روحانیان، مملو از مفاهیم دینی و معنوی شوند. لذا روحانیت با محتوای فاخر، معرف اسلام  ناب، در فضای مجازی باشد.
امروز در عرصه استفاده از فضاهای مجازی برای تبلیغ دین سربلند هستیم، هر چند هنوز به آنچه که باید نرسیده‌‌ایم؛ بنابراین نیازمند سرمایه‌‌گذاری بیشتری از نظر تبلیغی هستیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه