هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری رهبر معظم انقلاب به نسل جوان معرفی نشده است

دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله خامنه‌ای

جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری رهبر معظم انقلاب به نسل جوان معرفی نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی در نشست علمی همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب در باب روش‌شناسی تفسیر ایشان، از عدم اطلاع نسل جوان و عموم مردم، از جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری معظم‌له خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیر علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای، در نشست علمی این همایش با موضوع روش‌شناسی تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در باب روش‌شناسی تفسیر ایشان، از عدم اطلاع نسل جوان و عموم مردم از جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری رهبر معظم انقلاب خبر داد و اظهار کرد: مشکل غالب نسل جوان، دانشجویان، طلاب و عموم مردم این است که فقط وجه سیاسی رهبر معظم انقلاب را می‌بینند؛ اما از جنبه علمی، فقاهتی و تفسیری ایشان اطلاعاتی ندارند.
طرح مباحث نوین در تفسیرهای قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، با بیان اینکه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفاسیر خود، مباحث نوینی را مطرح کرده و از زاویه جدیدی به موضوعات پرداخته‌اند، گفت: تفسیرهای قرآنی ایشان از سال ۱۳۴۷ در قالب جلسات سخنرانی، تدریس و خطبه‌های نماز جمعه شروع شده است.
وی در خصوص چاپ تفاسیر سوره‌های قرآنی رهبر انقلاب به‌صورت کتاب که در ایام پیش از انقلاب به‌سختی ضبط شده و امروز به چاپ رسیده است، عنوان کرد: آیت‌الله خامنه‌ای تفسیر سوره توبه را در مشهد، سال ۱۳۵۳ آغاز کردند که به‌دلیل کمبود امکانات، ۱۰۰ جلسه تفسیر قرآن را با یک نوار کاست ضبط و همان شب پیاده و فردا دوباره با همان نوار کاست، جلسه بعدی را ضبط می‌کردند و امروز تفسیر سوره توبه در ۸۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.
استاد‌تمام جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: روش اصلی تفسیر رهبر انقلاب، اجتهادی و جامع است، یعنی هم از روش قرآن به قرآن، هم روش علمی، هم عقلی و هم روایات و تفسیر اشاری استفاده کرده‌اند و در تمامی آثار سعی کرده‌اند معتدل بوده و تفسیر‌به‌رأی را ممنوع و باطل اعلام کرده‌اند.
وی افزود: از میان ۲۰ گرایش تفسیری، سه گرایش اجتماعی، سیاسی و تربیتی اخلاقی در آثار ایشان برجسته است. تأثیرپذیری تفاسیر رهبر انقلاب از روش علامه طباطبایی(ره) که تفسیر قرآن به قرآن بوده و نیز گرایش سیاسی ایشان به مبانی فکری امام خمینی(قد) در این آثار کاملاً مشهود است.
حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، با اشاره به نوآوری‌های تفسیری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای،  گفت: یکی از نوآوری‌های ایشان در تفسیر مربوط به حج است و سبب تغییر نگاه عموم جامعه به حج شده و از ویژگی‌های گرایش تفسیری ایشان است که تا این حد توانسته، بر مبانی و تعاریف ذهنی و عملی اثرگذار باشد.
وی با اشاره به اینکه حجم مقالات و برنامه‌ها بسیار گسترده است، افزود: بر اساس تصمیم شورای سیاست‌گذاری کنگره، اجلاس‌های علمی در یک زمان و مکان برگزار نخواهد شد. لذا اولین برنامه، آبان‌ماه در تهران، آذرماه در اصفهان، دی‌ماه در مشهد، بهمن‌ماه در قم، اسفندماه در سوریه و لبنان و فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در آفریقا چندین برنامه اجرا خواهد شد. در ادامه در اردیبهشت‌ماه در تبریز و خردادماه در هند و پاکستان پیش‌بینی شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه