هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

اخبار کوتاه ایران - شماره 772

اخبار کوتاه ایران - شماره 772

  آب دریا تا پایان ۱۴۰۳ به زاهدان می‌رسد:
سخنگوی صنعت آب: در سیستان‌وبلوچستان با بداخلاقی همسایه، حق‌آبه ایران داده نشد و با شرایطی مواجه شدیم که برای مدیریت تأمین آب این استان، سه طرح لایه‌دار کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را تدوین و اجرایی کردیم. در طرح بلندمدت، آب‌رسانی به بخش‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان از دریا هدف‌گذاری شده که تا پایان سال آینده، آب دریا به زاهدان می‌رسد.

  کاهش شیب سرقت‌ها از ۱۹ به ۴ درصد:
سردار رادان، فرمانده کل انتظامی کشور:‌ طرح برخورد با اراذل و اوباش در مرکز و در برخی از استان‌ها شروع شده و در استان‌های دیگر نیز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد. در سایه تلاش‌های صورت‌گرفته در بحث مقابله با سارقان، شیب سرقت‌ها از ۱۹ درصد به ۴ درصد کاهش یافته و در تلاش هستیم تا این رقم را به صفر برسانیم.

  ابلاغ قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان؛ ۸ ساله شدن دوره خبرگان:
قانون انتخابات مجلس خبرگان ‌رهبرى که در اجلاسیه دوازدهم دوره پنجم این مجلس به تصویب رسیده بود، اعلام شد. براساس ماده ۳، خبرگان براى مدت ۸ سال انتخاب مى‌‏شوند و حداقل ۶ ماه به پایان هر دوره، باید انتخابات دوره بعد آغاز گردد. همچنین طرح تجمیع انتخابات مجلس خبرگان رهبرى، با یکى از انتخابات عمومى کشور به تشخیص مجلس خبرگان رهبرى، اجرا مى‌شود.

  قطع خدمات کسب‌وکارهای فاقد شناسه یکتا:
مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار: از سال ۱۴۰۳، ارائه سرویس‌های حکومتی به کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، قطع می‌شود. بر اساس قانون، باید تمام مجوزهای کاغذی تا نیمه دوم امسال تبدیل به شناسه یکتا شوند. طبق قانون، بانک باید به فعال اقتصادی حساب تجاری اختصاص دهد و لازمه این امر داشتن شناسه یکتاست.

  عملیاتی شدن ۴ هواپیمای اورهال‌شده ارتش:
۴ فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش شامل ایلوشین، سوخو۲۴، pc۶ و p۳f در پایگاه شهید دوران شیراز بازآماد شده و با حضور امیر واحدی به ناوگان عملیاتی نیروی هوایی ارتش ملحق شد.

  نخستین کپسول زیستی ایران آماده پرتاب:
اعلام خبر پرتاب نخستین کپسول زیستی ایران در سال جاری از سوی رئیس سازمان فضایی ایران، نوید این را می‌دهد که به‌زودی ایران در زمره معدود کشورهایی قرار گیرند که توانایی ارسال انسان به فضا را دارند. کپسول‌های زیستی، ابزاری هستند که موجود زنده را به فضا می‌رسانند.

  طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید:
همزمان با سفر حجت‌الاسلام والمسلمین  رئیسی، رئیس‌جمهور  به استان فارس، آزادراه شیراز به اصفهان( به‌نام آزادراه شاهچراغ(ع)) (ایزدخواست) به‌طول ۲۱۲ کیلومتر و به‌عنوان طولانی‌ترین آزادراه ایران به بهره‌برداری رسید. این آزادراه تکمیل‌کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است؛ بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و ۶ قطعه از ۸ قطعه این آزادراه، آماده بهره‌برداری است.

  81درصد مبتلایان به HIV مرد هستند:
براساس اعلام وزارت بهداشت تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ افراد مبتلا به HIV ثبت شده، ۲۳ هزار و ۹۰۲ نفر زنده هستند. حدود ۸۱ درصد کل موارد ابتلا را مردان و ۱۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

  بازپس‌گیری ۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه:
مدیرعامل صندوق توسعه ملی: مقرر شد طلب سال‌های گذشته صندوق از دولت‌ها که حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است را از طریق در اختیار گرفتن میادین نفت و گاز حفاری نشده یا سرمایه‌گذاری در میادین مشترک بازپس‌گیری کنیم. صندوق در ۱۰ ساله گذشته، از ۳۶۴ طرح صنعتی پشتیبانی کرده است. ۳۶ میلیارد دلار از منابع صندوق به این طرح‌ها اختصاص یافته و تنها ۵ میلیارد دلار آن باز پرداخت شده است و ۱۳.۳ میلیارد دلار آن معوقه شده است.

 اعلام جزئیات واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر:
عملیات اجرایی فاز دوم واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر آغاز شد. اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: امید می‌رود بر اساس برنامه زمان‌بندی، واحد دوم در کمتر از ۵ سال آینده و واحد سوم نیز با 5/1 سال فاصله، تکمیل و افتتاح شود. ظرفیت تولید برق هسته‌ای هرکدام از این نیروگاه‌های اتمی پس از راه‌اندازی، ۱۰۵۷ مگاوات است.

  استفاده از دستاوردهای دانش‌بنیان‌ها در ورزش:
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور: اگر وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال کمک کنند، کمک داور ویدئویی تولید داخل را ظرف ۶ ماه دیگر خواهیم داشت. برای چمن ورزشگاه هم شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدات خوبی داشتند.

  حجم تجارت کشور رکورد زده است:
رئیس‌جمهور: کشت کالاهای اساسی ٢٢درصد افزایش پیدا کرده است. در یک سال اخیر، ١٩درصد رشد تجهیزات و ماشین‌آلات تولید داشته‌ایم. امروز حجم تجارت کشور نسبت به تمام چهل سال گذشته، رکورد زده است. امروز علی‌رغم همه تهدیدات و تحریم‌ها، هم تولید داریم هم صادرات؛ کارهای بزرگ انجام می‌دهیم.

  ایران با یک پله صعود، بیست‌ویکمین اقتصا دنیا شد:
صندوق بین‌المللی پول: اقتصاد ایران با افزایش ۱۶۱ میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ و صعود یک پله‌ای، در رده‌بندی بزرگترین اقتصادهای دنیا در جایگاه بیست‌ویکم جهان قرار گرفت. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال، به یک هزار و ۶۱۶ میلیارد دلار رسیده است. اقتصاد ایران از اقتصادهای ۱۷۳ کشور دیگر دنیا بزرگ‌تر است و فقط ۲۰ کشور تولید ناخالص داخلی بیشتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

  بهره‌برداری از شتاب‌دهنده چشمه نور ایران تا پایان امسال:
​​​​​​​ آرش صادقی‌پناه، معاون علمی و فنی طرح چشمه نور ایران: چشمه نور یک ابرآزمایشگاه یا آزمایشگاه مقیاس بزرگ است که ابعاد آن، با یک استادیوم فوتبال برابری می‌کند! برنامه داریم تا این شتاب‌دهنده را تا پایان امسال به ساختمان تحقیق و توسعه‌ای که در قزوین ساختیم، انتقال دهیم. بعد از انتقال، پروژه‌های علمی بیشتری با این شتاب‌دهنده انجام خواهد شد. کار روی نخستین نمونه شتاب‌گر خطی در کشور، با مشارکت محققان برجسته‌ای همچون شهید شهریاری، از دانشگاه شهید بهشتی بود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه