هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

همایش‌های بین‌المللی، عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شود

آیت‌لله اعرافی در دیدار اعضای ستاد همایش بین‌المللی «ذوجناحین»

همایش‌های بین‌المللی، عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شود

آیت‌لله اعرافی بر اهمیت عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شدن همایش‌های بین‌المللی تأکید و ارائه محتواهای دانشی در حوزه رسانه و فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پویای حوزه را با اهمیت برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌لله اعرافی، ۴ شهریور در دیدار اعضای ستاد همایش بین‌المللی جعفربن ابی‌طالب(ع) «ذوجناحین»، از تلاش و مجاهدت و اقدام بزرگ و راهبردی احیای نام صحابه نام‌آور و شخصیت‌های بزرگ تقدیر و اظهار کرد: تجربه‌های گذشته این گروه در برپایی همایش‌های بزرگ بین‌المللی نشان می‌دهد که کارهای بزرگ را می‌توان با دست خالی و رویکرد جهادی رقم زد.
وی از نگاه کلان و راهبردی و زنجیره‌وار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی جعفربن ابی‌طالب(ع) تقدیر کرد و یادآور شد: اینکه کار به‌صورت زنجیره‌ای مد نظر قرار گرفته، بسیار ارزشمند است؛ علی‌رغم تمام کارهای زیادی که در تاریخ حوزه، اینکه این مجموعه همایش‌ها در معرفی صحابه رسول‌الله(ص)، در عین توجه به رویکرد تاریخی، مبتنی بر پشت صحنه کلامی مد نظر قرار دارد، بسیار ارزشمند است.
مدیر حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به فصل راهبردی و کلامی و روح حرکت در برپایی همایش‌های فاخر بین‌المللی، با تأکید بر اینکه معرفی صحابه و تابعین در مدار اهل‌بیت(ع) بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: نیاز است تا برگزاری چنین همایش‌هایی، در عین شمولیت و تسریع در برگزاری، مبانی آن مبتنی بر نقشه راه راهبردی هدفمند دنبال شود.
وی بر اهمیت انعکاس پژوهش‌ها در محیط‌های علمی و بازتاب و انعکاس دانشگاهی آن تصریح نمود و یادآور شد: یکی از اصول فعالیت بین‌المللی، توجه به بازتاب رویکردهای علمی این همایش در جهان اسلام است. محصولات باید به ادبیات مختلف و زبان‌های گوناگون و در قالب بسته‌های اثرگذار در جهان اسلام تبدیل گردد. فراوری محصولات پژوهشی و عرضه آن در جهان اسلام بسیار مهم است.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، اشراب شبکه‌های تبلیغی حوزه‌های علمیه، از تولیدات و محصولات این همایش را بسیار مهم ارزیابی و اذعان کرد: تعریف دوره‌های تخصصی شخصیت‌شناسی، یکی از مسیرهای اشاعه فکر و اندیشه است که می‌تواند مورد توجه دبیرخانه این همایش قرار گیرد.
وی گزارشی از فعالیت‌های دبیرخانه حمایت از پروژه‌های مورد نیاز نظام اسلامی در حوزه‌های علمیه ارائه نمود و با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ ایده و طرح و ۵۰۰ پروژه علمی مورد حمایت قرار گرفته است، یادآور شد: یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند مورد اهتمام قرار گیرد، ارائه طرح و پروژه‌های راهبردی و عملیاتی به دبیرخانه حمایت از پروژه‌های مورد نیاز نظام اسلامی است.
آیت‌لله اعرافی بر اهمیت عمیق، دقیق و اجتهادی برگزار شدن همایش‌های بین‌المللی علمی تأکید کرد و با بیان اینکه کتاب‌های این همایش باید با نگاه اجتهادی مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: ارائه محتواهای دانشی در حوزه رسانه و فضای مجازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پویای حوزه، از جمله شبکه ولایت، خبرگزاری حوزه و تبلیغ مجازی حوزه‌های علمیه، می‌تواند مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به هجرت جعفربن ابی‌طالب(ع) به حبشه، این هجرت بزرگ را فوق راهبردی توصیف کرد و یادآور شد: جعفربن ابی‌طالب(ع) نخستین پرچمدار اسلام راستین در سرزمین‌های خارج از حجاز بود؛ هجرت به حبشه توطئه‌های بسیاری در مقابله با اسلام و مسلمین را نقش‌برآب کرد.
وی گریزی به نماز حضرت جعفر(ع) و فروع فقهی و آثار مختلف آن زد و با بیان اینکه با توجه به فروع فقهی نماز جناب جعفر، می‌توان کتاب فقهی ناظر به آن نوشت، بر اهمیت معرفی شخصیت‌ها در قالب تولیدات هنری و رمان اشاره و تصریح کرد: نیاز است تا نسبت تولیدات همایش‌های علمی، با درختواره رشته‌های حوزه و جامعة المصطفی بازتعریف گردد. توأمان با نگاه تاریخی و کلامی، باید شخصیت‌شناسی صحابه در رشته، گرایش و رویکردهای تخصصی اشراب و بازتعریف گردند.

  همایش هشت شخصیت تراز صدر اسلام برگزار میشود
​​​​​​​
حجت‌لاسلام والمسلمین ناصر رفیعی هم در این دیدار، با بیان اینکه تاکنون دو همایش حضرت خدیجه کبری و حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) برگزار و کتاب‌های چندجلدی در راستای شخصیت‌های این بزرگواران منتشر شده است، خاطرنشان کرد: بر آنیم تا طی ۱۰ سال آینده، همایش هشت شخصیت بزرگوار تراز جهان اسلام؛ از جمله جعفربن ابی‌طالب، عمار، ابوذر، مقداد، سلمان، ام‌سلمه و اسما برگزار نماییم.
وی جعفربن ابی‌طالب(ع) را سومین همایش مجتمع آموزش‌عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی دانست و با بیان اینکه این همایش تحت عنوان همایش بین‌المللی ذوالجناحین برگزار خواهد شد، اظهار کرد: در برگزاری این همایش بین‌المللی، مجموعه‌های متعددی مشارکت نموده و برای این دوره از همایش، ۵ محور مورد توجه قرار گرفته است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه