هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

گفتمان‌سازی ملت ایران در سایه معارف اسلامی و مقاومت در حال تسری در جهان است

آیت‌الله اعرافی در نهمین یادواره ۷۹ شهید طلبه و روحانی و مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه  استان گلستان

گفتمان‌سازی ملت ایران در سایه معارف اسلامی و مقاومت در حال تسری در جهان است

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: عالم تشنه معارف و گفتمان ناب اسلام و انقلاب اسلامی است و علما و روحانیون شیعه و اهل‌سنت، برای نشر و ترویج معارف اسلامی و تحقق تمدن بزرگ اسلامی بر پایه عقلانیت، دانش و تقوا رسالت سنگینی برعهده دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از استان گلستان، آیت‌الله اعرافی دوم شهریور در رأس یک هیئت بلندپایه حوزوی به استان گلستان سفر کرد و مورد استقبال مسئولان استانی، علما و روحانیون استان قرار گرفت.
 مدیر حوزه‌های علمیه کشور، 2شهریور در نهمین یادواره ۷۹ شهید طلبه و روحانی استان گلستان و مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه استان در امامزاده یحیی‌بن زید(ع) گنبدکاووس، بیان کرد: مجالس شهدا از راه‌های پیوند‌دهنده نسل جوان به آرمان‌ها و تاریخ پرافتخار اسلام و انقلاب اسلامی و استواری در راه شهیدان است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به اینکه دشمنان اسلام و انقلاب به دنبال ایجاد گسست نسلی بین نسل جوان با نسل گذشته و تاریخ اسلام و انقلاب هستند، ادامه داد: مجالس نورانی شهدا، باید برای نسل جوان ما هویت‌ساز باشد و افکار نسل جوان را با گذشته پرافتخار گره بزند.
وی با بیان اینکه اگر نسل جوان و دانشجوی ما بداند که برای به ثمر نشستن انقلاب، بزرگان و علمای ما چه زحماتی کشیده و چه خون‌هایی ریخته شده است، هویت پیدا می‌کند، تصریح کرد: در تاریخ پرافتخار اسلام و به‌ویژه انقلاب اسلامی و در میدان ترویج معارف اسلامی و تحقق تمدن اسلامی، علمای بزرگ شیعه و اهل‌سنت در کنار هم بوده‌اند.
عضو فقهای شورای نگهبان، پیروزی انقلاب اسلامی را مرهون خون شهیدان و پایداری و مقاومت ملت ایران و حوزویان دانست و گفت: شهدای دوران دفاع مقدس به‌ویژه شهیدان طلبه و روحانی شیعه و اهل‌سنت جان خود را برای دفاع از اسلام و کشور نثار کردند.
آیت‌الله اعرافی با اشاره به برخی ویژگی‌ها و عوامل شاخص انقلاب اسلامی و ملت ایران، گفت: اخلاص، معرفت عمیق، جهاد و عمل همراه با سختی و مشقت و گفتمان‌سازی، مهمترین این شاخص‌هاست.
امام جمعه قم افزود: درحالی‌که در دوران قبل از انقلاب، بسیاری از نظریه‌پردازان پایان عصر دین را اعلام کردند، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(قد) با تأسی به دین و قرآن و نیز حضور مردم و هدایت‌گری علما به پیروزی رسید.
مدیر حوزه‌های علمیه، گفتمان‌سازی که ملت ایران در سایه معارف اسلامی و مقاومت و پایداری و نثار خون فرزندان و جوانان خود آغاز کرده را، در حال تسری در جهان دانست.
آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: عالم تشنه معارف و گفتمان ناب اسلام و انقلاب اسلامی است و علما و روحانیون شیعه و اهل‌سنت برای نشر و ترویج معارف اسلامی و تحقق تمدن بزرگ اسلامی بر پایه عقلانیت، دانش و تقوا، رسالت سنگینی برعهده دارند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه پیشرفت انقلاب در گروی نقش‌آفرینی حوزه و روحانیت است، اظهار کرد: حوزه باید بتواند در کنار نهادهای علمی و در عرصه تولید علم، نقش‌آفرینی کند و با این علم جامعه را اداره کند.

  پرهیز از اختلاف مهمترین وظیفه علمای شیعه و سنی است
امام جمعه اهل‌سنت گنبدکاووس نیز در این یادواره، با اشاره به نقش و جایگاه علمای دین در هدایت مردم، گفت: مهمترین وظیفه علمای شیعه و سنی، پرهیز از اختلاف و احترام متقابل است.
آخوند عبدالباسط نوری‌زاد افزود: دشمنان اسلام و انقلاب، به دنبال ایجاد اختلاف بین علما و روحانیون از مذاهب و فرق اسلامی و نیز بین مسئولان و مردم هستند که راه مقابله با این حربه دشمن، پرهیز از اختلاف و احترام متقابل علما از هر مذهب و فرق اسلامی است.
امام جمعه اهل‌سنت گنبدکاووس، با بیان اینکه علما و روحانیون در عصر حاضر، باید تابع منویات رهبر معظم انقلاب باشند، افزود: دشمن به دنبال تضعیف ایمان بانوان و دختران این سرزمین است؛ لذا علما و روحانیون در آگاهی‌بخشی به جامعه به‌ویژه بانوان بیشتر تلاش کنند.

  عزت و اقتدار و امنیت ما، مرهون خون شهیدان است
حجت‌الاسلام محمود ترابی، امام جمعه گنبدکاووس هم در این مراسم، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی به‌ویژه شهدای روحانی، گفت: عزت و اقتدار و آرامش و امنیت ایران اسلامی ما مرهون خون شهیدان شیعه و اهل‌سنت است.
وی به وحدت حاکم بین اقوام و مذاهب اسلامی در گلستان اشاره کرد و افزود: این استان می‌تواند به‌عنوان الگوی خوب وحدت شیعه و سنی در جهان اسلام معرفی شود.

  پیشرفت ۸۰ درصدی توسعه فضاهای آموزشی حوزههای علمیه استان گلستان
جلسه شورای پشتیبانی حوزه علمیه استان گلستان، 2شهریور به ریاست آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور و با حضور آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در گلستان، علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان و دیگر اعضای شورا در دفتر امام جمعه گرگان برگزار شد. در این جلسه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و مسائل و مشکلات حوزه علمیه استان گلستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم هم اتخاذ شد.
آیت‌الله اعرافی در این جلسه، با اشاره به تدوین بیش از یکصد طرح تحولی برای بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت حوزه‌های علمیه کشور، گفت: سیاست ما این است، اختیارات بیشتری به استان‌ها واسپاری شود و تصمیم‌گیری درباره مسائل مختلف وابسته به قم نشود.
گفتنی است، آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه و علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان هم، با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی توسعه فضاهای آموزشی حوزه‌های علمیه استان، خواستار حمایت و پیگیری مصوبات سفر دور قبل آیت‌الله اعرافی به استان شدند.

  حوزههای علمیه شیعه و سنی به الگوی تعاملی نیاز دارند
نشست نماینده ولی‌فقیه، نماینده مجلس خبرگان رهبری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان نهادهای حوزوی و فرهنگی استان گلستان، با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، 2شهریور در دفتر امام جمعه گرگان برگزار شد. در این جلسه مسائل کلان فرهنگی استان و مشکلات مدارس علمیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم برای رفع موانع و توسعه فرهنگی و تقویت حوزه‌های علمیه استان اتخاذ شد. مدیران استانی هم، در این جلسه خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مبلغان حوزه‌های علمیه شدند.
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه در این جلسه، پس از استماع نظرات مسئولان استان گلستان، با بیان اینکه تعامل حوزه‌های علمیه و علمای شیعه و اهل‌سنت، سبب تقویت جهان‌بینی امت واحده در مجامع بین‌المللی می‌شود، گفت: حوزه‌های علمیه و علما خصوصاً در استان‌هایی مانند گلستان، کردستان و ... که پیروان مذاهب مختلف در آنها زندگی می‌کنند، باید الگوی تعاملی داشته باشند.


  گلستان نمادی از استان موفق در خلق وحدت اسلامی است
آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و آیت‌الله شاهرودی نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست، با اشاره به اینکه سال‌ها همجواری شیعه و سنی در گلستان، باعث رویه‌ای همسو در جهت تقویت اعتقادات مردم شده است، گفتند: گلستان نمادی از استان موفق در خلق وحدت اسلامی است و این مسئله ریشه در آموزه‌های حوزه‌های علمیه دارد.

 تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان گلستان
گفتنی است، مراسم تکریم و معارفه رسمی مدیر حوزه علمیه استان گلستان، 2 شهریور با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، آیت‌الله نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در گلستان و جمعی از مسئولان استانی و روحانیون در مدرسه علمیه امام خمینی(قد) گرگان برگزار شد. در این مراسم، از تلاش‌های سیزده‌ساله حجت‌الاسلام ملکی مدیر سابق حوزه استان تقدیر و حجت‌الاسلام محمدرضا ابراهیمی‌فر به‌عنوان مدیر جدید حوزه‌ علمیه گلستان معرفی شد.
یادآوری می‌شود، دیدار با اساتید و طلاب، شرکت در جلسه شورای نهادهای حوزوی استان، بازدید از برخی پروژه‌های حوزوی و... از دیگر برنامه آیت‌الله اعرافی در این سفر اعلام شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه