هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

تبیین صحیح رسانه‌ای و روایت‌گری راز مانایی و تحریف‌ناپذیری عاشورا

آیت‌الله اعرافی در مراسم تکریم از خبرنگاران مرکز رسانه حوزه عنوان کرد

تبیین صحیح رسانه‌ای و روایت‌گری راز مانایی و تحریف‌ناپذیری عاشورا

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: مخاطب حوزه تمام جمعیت دنیا و آیندگان هستند و رسانه حوزه نیز، به‌عنوان بلندگوی این مرکز باید چنین مخاطبی را برای خود ببیند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسمی که به‌مناسبت روز خبرنگار، در مرکز رسانه حوزه برگزار گردید، اظهار کرد: کار دشوار و سخت خبرنگاری باید به‌عنوان یک کار سخت و ارزشمند به‌شمار آید.
وی با اشاره به همزمانی روز خبرنگار با جریان روایت‌گری و خبرنگاری عاشورا، تصریح کرد: یکی از رازها و علت‌های ماندگاری واقعه عاشورا، روایت‌گری صحیح و درست خاندان اهل‌بیت(ع) از جریان عاشوراست و در این مهندسی و معماری عاشورا، پیش از عاشورا، روز عاشورا و پس از عاشورا،  در هر سه مرحله به‌گونه‌ای این نهضت بزرگ تدبیر، تمهید و مهندسی شده است که تا این واقعه و راویت‌های صحیح آن ماندگار گردد و  از هرگونه تحریف مصون بماند؛ لذا هر واقعه‌ای اگر بخواهد، ماندگار بماند و تأثیرگذار شود، نیازمند یک پیوست دقیق رسانه‌ای و تبیین صحیح روایت‌گری است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با بیان  اینکه  طبیعت حماسه عاشورا محو شدن در همان صحنه و کارزار بی‌نظیر و نابرابر بود، خاطرنشان کرد: در عاشورا تمام ابزارها دست دشمن بود و جبهه حق در این صحنه از هر ابزار، عده، تجهیزات و سلاح رسانه‌ای دست‌تهی بود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، با اشاره به اینکه تمام تدابیر برای یک پیروزی نابرابر اندیشیده شده بود، یادآور شد: مهندسی خداوند در این واقعه با استفاده از روایت‌گری درست و مناسب از واقعه عاشورا موجب گردید، این واقعه نورافشان در دل تاریخ بماند.
آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه خبرنگاران باید از تمهیدات جریان حق در واقعه عاشورا درس بگیرند، ابراز کرد: عاشورا یک مکتب و منظومه است که در آن، رازها و درس‌های بسیاری نهفته است.
مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به سه رسالت اصلی امام سجاد(ع)، خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) سه رسالت در پساعاشورا به عهده داشت: اول، نظم‌بخشی مجدد به جامعه متشتت اهل‌بیت(ع) و پیروان این خاندان و اسلام راستین دوم، پایه‌ریزی یک تبیین درست، دقیق و نوین از معارف اسلام با نگاه اهل‌بیت(ع) بود؛ اما رسالت سوم و بسیار مهم امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در پساعاشورا، برای ماندگاری و عدم تحریف و تفسیر به‌رأی‌های ناروای این نهضت بود.
وی با بیان اینکه امام سجاد(ع) در هیچ‌کدام از خون‌خواهی‌های پس از عاشورا حضور محوری نداشتند، اظهار کرد: اگرچه عاشورا همواره نقش محوری داشته است؛ ولی ایشان اجازه ندادند، عاشورا اسیر بسیاری ازجریانات و نهضت‌های ضد بنی‌امیه گردد؛ برای اینکه عاشورا ودیعه آسمانی و مکتب الهام‌بخش همه عصرها و نسل‌ها بود.

  هشت اصل و رسالت مهم رسانه حوزه در دیدگاه آیت‌الله اعرافی
اصل اول؛ رسانه حوزه، زبان گویا وآینه زلال همه نهاد و جریان‌ها و گروه‌های حوزوی
آیت‌الله اعرافی در بخش دوم از بیانات خود، با اشاره به چند اصل مهم نظام جامع رسانه‌ای حوزه خاطرنشان کرد: ما رسانه حوزه را جام حوزه‌نما و حوزه به‌معنای گسترده می‌دانیم. این یک گزاره راهبردی و سیاستی است که برای رسانه حوزه تعریف شده است و به تصویب مبادی ذی‌ربط و شورای‌عالی حوزه‌های علمیه رسیده است. بنابراین گرچه شما دارای یک اولویت نسبت به طرح و برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه هستید؛ اما باید زبان گویا وآینه زلال همه نهاد و بخش‌های حوزه‌های علمیه به‌معنای وسیع آن در ایران و جهان باشید.
امام جمعه قم، با بیان اینکه رسالت اساسی رسانه حوزه، انعکاس واقعیت‌های حوزه است، افزود: رسانه حوزه افزون بر اطلاع‌رسانی گسترده و انعکاس دقیق از واقعیت‌های نهادها، ساختارها و مؤسسات حوزوی، قلب و متن حوزه که شامل گروه‌ها، جریان‌های و اشخاص گوناگونی داریم که فعال در عرصه‌های فرهنگی، تبلیغی، علمی، اجتماعی، فکری و معرفتی فراوانی وجود دارند که سپاه بزرگ فکر و اندیشه حوزه می‌باشند و باید مورد توجه قرار بگیرند.
اصل دوم؛ تولید محتوی رسانه‌ای مبتنی بر علوم، معارف و اندیشه‌های الهی
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به پیچیدگی‌های سخت و حساس کار رسانه و توقعات ویژه از رسانه حوزه، خاطرنشان کرد: علاوه به رعایت اصول حرفه‌ای رسانه‌ای و موج‌آفرینی و جذابیت؛ اما محتوای رسانه حوزه در فضای حوزه باید مبتنی بر علوم، معارف و اندیشه‌های الهی باشد. این، دستمایه اصلی فعالیت در رسانه حوزه است؛ لذا تحولات علمی، تطورات معرفتی و توسعه مرزهای علوم اسلامی در حوزه باید با هنر رسانه‌ای تبیین و بازتاب داده شود.
وی با اشاره به عمق مضمونی و محتوایی و غنای معرفتی حوزه، گفت: رسالت مهم رسانه حوزه علاوه توجه تام به مسائل انقلاب، سیاسی، اجتماعی و فکری حوزه، نگاه بلند معرفتی و رویکرد جامع به حوزه‌های دانشی، معرفتی، نوآوری‌ها، افکار نو و مرزهای گسترده علوم اسلامی داشته باشید.
اصل سوم؛ رعایت اصل اتقان و ضوابط اخلاقی و الگوساز
آیت‌الله اعرافی با تأکید به رعایت قواعد اطلاع‌رسانی حوزه‌ای ابراز کرد: خبررسانی و اطلاع‌رسانی حوزه، ضمن اینکه یک علم و دانش است، باید از صحت، وثوق، اصالت، اتقان و اعتماد بالا برخوردار باشد؛ لذا دائماً باید قواعد فقهی، اخلاقی، کلامی و ضوابط رسانه‌ای را با عمق جان رعایت نمایید و در عمل و اقدام‌تان بازتاب بدهید تا این رسانه الگوی تمام رسانه‌ها گردد.
اصل چهارم؛ رویکرد فراحوزوی
وی با اشاره به رویکرد فراحوزوی، یادآور شد: از رسانه حوزه انتظار می‌رود، سه لایه را حفاظت کند، لایه نخست جمعیت حوزوی ایران و جهان به‌عنوان نخستین مخاطبان این گردش اطلاعات مورد توجه قرار بگیرند و لایه دوم دانشگاه‌ها و صاحبان فکر و اندیشه  در سطوح ملی هستند که باید  برای آنها برنامه جامع داشته باشیم و در این لایه باید به نقطه‌ای برسیم که  همه خبرگزاری‌ها به رسانه حوزه استناد بکنند؛ اما لایه سوم، لایه جهانی و بین‌المللی است؛ چون مخاطب حوزه و جامعة المصطفی(ص) تنها جمعیت شیعه و مسلمان نیستند؛ بلکه مخاطب حوزه تمام جمعیت دنیا و آیندگان هستند و رسانه حوزه نیز، به‌عنوان بلندگوی این مرکز باید چنین مخاطبی را برای خود ببیند.
اصل پنجم؛ ابزارها و فناوری‌ها
آیت‌الله اعرافی، با بیان اینکه باید به آینده‌ای پیش رو بیندیشیم، اظهار کرد: ایده‌پردازی، آینده‌نگری و پیش‌بینی آینده‌ پیش رو به‌ویژه در حوزه فناوری‌ها و هوش مصنوعی، باید در خبرگزاری حوزه رقم بخورد تا دایره فناوری‌های حوزه خبر و اطلاع‌رسانی را گسترش بدهید و متناسب با زمان و با شئونات حوزه از آنها بهره بگیرید.
اصل ششم؛ شبکه‌سازی رسانه‌ها و ماهواره‌های حوزوی
وی با اشاره به اینکه شبکه‌سازی رسانه‌ها و ماهواره‌هایی که از حوزه برآمده است، اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: گرچه شبکه‌سازی کار سختی است؛ اما با تلاش وافر و با طرح و برنامه‌ریزی جامع، این شبکه‌سازی‌ها با توجه با اصول مصوب ما و شورای‌عالی حوزه  باید در حوزه شکل بگیرد.
اصل هفتم؛ اطلاع‌رسانی از منظومه طرح‌ها و برنامه‌های مصوب حوزه
مدیر حوزه‌های علمیه، با تأکید بر اطلاع‌رسانی، نقد و بازخوانی و گفتمان‌سازی طرح‌های حوزه، گفت: ما در اطلاع‌رسانی و همراه‌سازی جریان‌های حوزوی از منظومه طرح‌ها و برنامه‌های مصوب حوزه، به‌ویژه طرح‌هایی که در این سال‌های اخیر مصوب شده است و جزء مطالبات رهبری است، نقص داریم؛ اما انتظار داریم، رسانه حوزه با نشست‌های مختلف با معاونین حوزه، همه این طرح‌های مصوب حوزه هدفمند، اطلاع‌رسانی و مورد نقد، اصلاح و بازخوانی قرار بگیرد و گفتمان‌سازی شود.
اصل هشتم؛ گفتمان انقلاب اسلامی به‌عنوان پایه و محور حرکت
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه گفتمان انقلاب اسلامی، پایه و محور فعالیت است، مطرح کرد: گفتمان انقلاب یک گفتمان ناب و بی‌بدیلی است که متأسفانه گاهی از سوی خودی‌ها و گاهی از سوی مخالفان انقلاب مورد بی‌مهری‌ها و ظلم قرار می‌گیرد که باید این رویه اصلاح شود و گفتمان انقلاب اسلامی، با جهاد تبیین و متناسب با فضای حوزه، تعریف شود؛ نه متناسب با فضاهای عمومی.

 نکته پایانی
​​​​​​​وی در پایان خاطرنشان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد بحث تبلیغ با آن آفاق بالا و جدید نیاز به جهاد تبیین و گفتمان‌سازی دارد و از رسانه انتظار می‌رود، در مورد تمام مطالبات مقام معظم رهبری با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند گفتمان‌سازی کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه